Vad ultralöpning lärde mig om innehållsmarknadsföring (content marketing)

Nu har Per hittat hem. Att starta upp Contentbyrån och jobba med innehållsmarknadsföring tillsammans med sina nya kollegor markerar slutet på en lång längtan, berättar Per. En längtan som på många sätt tog fart i och med köpet av ett par röda barfotaskor från Merrell.

Per Lundgren

Vintern 2012 förälskade jag mig i löpning efter att ha läst Born to Run, boken som har fått så många i min omgivning att börja springa. Jag drömde om att få flyga fram genom naturen i sol, i regn, på sommaren och på vintern, att hamna i trans där ute i spåren och lära känna mig själv på en djupare nivå. Jag ville bli en ultralöpare.

Definitionen av ultralöpning är enkel. Allt längre än ett maraton räknas som ultralöpning. Det betyder att om jag lyckas springa 42 196 meter (1 meter längre än ett maratonlopp) är jag en ultralöpare. En löparvärldens rockstjärna.

Men för att komma dit, till att kunna springa långt, behövde jag lära mig mer om löpning. Vilken utrustning skulle jag köpa? Hur skulle jag lägga upp mina pass? Vad skulle jag äta? Hur skulle jag utveckla mitt löpsteg?

Mitt första ultra-move blev att skaffa information på nätet. Jag tittade på videor, läste massor av forum och slukade artiklar. Hela mitt väsen var under några veckor uppfyllt av det här. Jag drack löpning och jag var löpning. Min hall förvandlades till världens kortaste löparbana och jag började så smått våga mig ut i spåren.

Världens bästa löparskor

Efter min framryckning på nätet var jag frälst och redo att köpa ett par skor så jag stämde möte med en av eldsjälarna på sportbutiken <a ”href=”http://www.northsport.se/” target=”_blank”>Northsport i Umeå. Han öppnade upp butiken enkom för mig och hjälpte mig att plocka fram de skor jag ville ha: ett par röda Merrell. Riktigt ultra. Jag betalade, gick till mitt kontor och snörde på mig skorna som jag hade på mig resten av dagen medan jag, utan att ha tagit ett enda löpsteg i dem, kände mig som en i ultra-klubben. Snart skulle jag vara friskare, starkare, lyckligare, mer fokuserad, piggare och snyggare (runner’s glow!).

Nästa dag på jobbet frågade en av mina kollegor vad som var så speciellt med mina nya skor. Jag pratade om den tunna sulan, om materialets flexibilitet och hur de skulle ge mig ett naturligare löpsteg. Han tittade på skorna en stund, funderade och frågade sedan om just de var de bästa. Det visste jag inte riktigt och efter det här samtalet började jag fundera på varför jag hade valt just Merrell-skor. Varför hade jag varit så säker på att jag ville ha just sådana?

Mina Merrellskor

 

Merrell är mer än produkter – de är experter på löpning

Mitt intresse hade alltså väckts av en välskriven och initierad bok om ultralöpning och därefter hade jag, i timmar, tittat på videor på Youtube och läst på forum och i artiklar för att lära mig mer om löpning. Av det stora informationsutbudet som fanns valde jag helt enkelt det innehåll som verkade bäst (baserat på sökmotor-ranking och första intryck) och mycket av det stod Merrell för. Därför kändes det självklart att köpa ett par skor från just dem.

Merrell som gjorde skor och som så frikostigt delade med sig av sin kunskap om löpning i stämningsfulla videor och välskrivna artiklar. Merrell som både hade innehåll som passade när jag inte kunde någonting och när jag ville fördjupa mig. Oavsett vad jag behövde kunde Merrell erbjuda något som tog mig närmare mitt mål: att bli en lycklig löpare. De hade funnits där och tillgodosett mina behov och någonstans där förvandlades jag till deras kund. Något som gav mig tre viktiga insikter om marknadsföring:

  1. Om jag söker information på nätet när jag är intresserad av ett ämne, en produkt eller en tjänst, finns det fler som gör det.
  2. Traditionell marknadsföring t underlättar inte för mig när jag vill göra mina egna efterforskningar.
  3. De företag som inte satsar på bra innehåll som hjälper människor är heller inte särskilt ultra.

När jag surfade runt bland Merrells innehåll trodde jag att det skulle göra mig till en bättre löpare. Så blev det kanske till viss del, även om jag har problem med mina knän just nu. Väldigt oultra. Vad jag däremot inte hade någon aning om var att Merrell också skulle göra mig till en bättre marknadsförare.

Nu ser jag fram emot att få lära känna spännande företag och tillsammans med med mina  kollegor skapa bra content marketing, eller innehållsmarknadsföring, för dem. Det här ska bli oerhört intressant och jag kan knappt vänta på att få sätta igång.