Twitter – 140 tecken alla företag kan utnyttja

Tanken att internetanvändare vill ha snabb kommunikation och kvittra som fåglar fick luft under vingarna – i dag är Twitter en av internets mest använda webbtjänster. Men varför är Twitter så populärt och hur kan företagare användare de 140 tecknens kraft?

Det knyter samman popstjärnor, politiker och världsvarumärken med helt vanliga Svenssons. Twitter är en av världens mest besökta webbsidor och kallas ofta ”the SMS of the internet”. Så frågan alla företagare bör ställa sig är inte ”ska vi verkligen använda Twitter?”, utan snarare ”hur använder vi Twitter på bästa sätt?”.

Exakt vad är Twitter? Svårt att säga. Definitioner är dock mindre intressanta, enligt mig – Twitter definierar vi istället bäst genom att titta på kraften och möjligheterna som finns i detta snabbfotade verktyg som i rekordfart knyter samman människor, skapar kontakter och föder idéer.

Hur fungerar Twitter?

Först, en snabblektion för dig som inte känner att du helt har koll på hur Twitter fungerar:

  • På Twitter postar du som användare inlägg som är max 140 tecken långa.
  • Du följer andra och andra följer dig. De du följer får dina inlägg direkt i sitt flöde, men alla inlägg går att se även för sådana som inte följer dig.
  • Du kan följa vem som helst utan hens tillstånd, vilket är en stor skillnad gentemot Facebook där det är ömsesidigt att bli vän med någon.
  • När du vill rikta din uppmärksamhet direkt till en annan användare skriver du (t.ex.) @samuelstenberg – då får jag en notis om att jag blivit nämnd på Twitter och svarar med stor sannolikhet på din tweet.
  • Genom att s.k. retweeta en tweet skickar du vidare någon annans tweet i ditt flöde. På så sätt kan tweets sprida sig som löpeldar mellan användare, särskilt om någon med många följare retweetar din tweet.
  • Hashtags (#) markerar att en tweet hör till ett visst ämne. Du kan klicka på en sådan tagg (t.ex. #fotbollsvm) och då se alla som markerat sina tweets med den taggen. Hashtags är mycket kraftfulla verktyg på Twitter – mer om det nedan!

twitter-larrys

Alla kan skapa affärsnytta med Twitter

Twitter kan verka svårbegripligt med alla snabba meddelanden fyllda av mystiska tecken, men låt inte ytan lura dig. Med enkla medel kan vilken verksamhet som helst få nytta ur Twitter. Med lite ansträngning, ja då kan det rent av hända riktigt bra saker.

Framförallt anser jag att Twitter är ett fantastiskt verktyg för att bygga nätverk och föra dig och din verksamhet närmare era kunder och samarbetspartners. Det uppnår ni genom att via Twitter exempelvis svara på frågor, bidra med kunskap eller dela bra innehåll. Det bygger en relation direkt med samarbetspartners och potentiella eller nuvarande kunder, på ett sätt få andra kanaler kan matcha. En god relation med de målgrupperna, leder såklart till förutsättningar för affärer.

Twitter och dess direkta natur är också en bra källa för inspiration och förslag till förbättring. När du ser vad många kunder i er bransch funderar på eller ondgör sig över, vet du vilka behov er verksamhet har att möta.

Jag uppfattar ofta en rädsla för sociala medier, särskilt Twitter och Facebook, som grundas i nervositet inför att behöva bemöta eventuell kritik på ett så direkt och öppet sätt. Det är ett helt bakvänt tankesätt, för kritiken existerar även om ni inte finns i kanalen – den får bara gå helt obemött. Folk twittrar om och hyllar eller sågar resebolag, matvaror, hemelektronik, sängar, kundtjänstbemötandet och allt möjligt annat, oavsett om företaget finns i valda kanal.

Twitter idag: Från 20 000 till 24,1 miljoner tweets om dagen

År 2007:s upplaga av musik- film- och mediefestivalen South by Southwest (SXSW) brukar räknas som det stora genombrottet för Twitter (som lanserades året innan). Under festivalen steg genomsnittsanvändningen av Twitter från 20 000 till 60 000 tweets per dag. I dag är 60 000 tweets om dagen ingenting – såhär ser siffrorna för Twitters räckvidd ut i dag:

  • Sajten var en av världens tio mest besökta under 2013
  • Tjänsten tar emot över 1,6 miljarder sökningar varje dag.
  • Personer som Katy Perry, Barack Obama och Lady Gaga har 40–50 miljoner följare.
  • Omkring 17 % av svenskarna har Twitter. Tjänsten växer mest bland unga i åldrarna 13–17 år.
  • Det mest om-twittrade eventet hittills är Super Bowl 2013 (finalen i amerikanska fotbollsligan), med 24,1 miljoner tweets under en kväll.
  • 3,4 miljoner användare – så många har retweetat Oscars-värden Ellen DeGeneres selfie (nedan) från årets Oscarsgala. Världsrekord!

Överlag ser vi ett tydligt klusterbeteende på Twitter. Exempelvis var folk inom media tidiga att börja använda tjänsten och då följde de i första hand varandra, på samma sätt som unga tenderar att följa andra unga, politiker följer andra politiker, etc.

Vill du kommunicera till ett visst kluster finns en tydlig fördel med det beteendet. Säg att du vill rikta in dig på Göteborg – då söker du efter #göteborg och börjar lyssna. Vilka är mest aktiva i det ämnet? Vad pratar de om? Vilka följer de? Du kan börja lyssna på debatten, följa dessa konton och snart börja bidra själv.

Nyckeln på Twitter är att skapa engagemang

Det finns givetvis hinkvis med teorier för hur man lyckas på Twitter. Generellt är de flesta åtminstone eniga om en sak: Det handlar om att skapa engagemang. Twitter är en konversation, ett utbyte av tankar, åsikter och information mellan användarna – inte en reklamkanal. Ska ditt företag lyckas, måste ni vara redo att delta i konversationen på samma villkor som alla andra användare. Med en vardaglig, konverserande ton, gärna med glimten i ögat. Grundtanken känner vi igen. Tänk dig att Twitter är ett middagsbord du slår dig ned vid för att äta middag med ett sällskap du vill göra ett gått intryck på. Hur gör du? Du:

  • frågar och är intresserad av sällskapet.
  • delar kunskap, tipsar om saker.
  • delar berättelser och information som är hjärtvärmande, rolig, vacker, tankeväckande eller på annat sätt engagerande.
  • undviker att prata om dig själv och vad du är bra på.
  • försöker vara öppen och lite rolig om tillfälle ges, bjuder på dig själv.

Om du visar engagemang, får du engagemang tillbaka. Konkret på Twitter innebär de att du – även om du inte twittrar hela dagarna i ända – åtminstone tackar och retweetar de som berömmer dig, svarar på frågor, bemöter eventuell kritik.

Ett lyckat exempel: flygbolaget Delta

Som jag skrev ovan: De allra flesta verksamheter kan ha nytta av Twitter. Ett lyckat exempel bland tusentals är amerikanska flygbolaget Delta. Det uppenbara för dem (som allt för många använder tjänsten till) hade varit att twittra ut reseerbjudanden och nyheter om företaget, på sin höjd svara på lite frågor. Då blir det reklam, ett stelt applicerande av klassisk marknadsföring på en kanal som handlar om något annat. Så hur gör Delta? De retweetar användare som delar vackra flygbilder, fotar gulliga barn tillika förstagångsflygare, sprider lite kunskap och häftiga bilder ur flygets historia. Några exempel från deras flöde:

Eller så anstränger de sig lite extra ibland och målar om (nåja, photoshoppar) ett plan i Lady Gagas färger, lagom till att hon ska uppträda i en populär show på TV. Aktuellt, smart, engagerande – inte minst för Gaga-fans.

En hashtag samlar användare och inspirerar

Som jag nämnde ovan är hashtaggen (#) central på Twitter. Att du använder dem med lite eftertanke är vitalt om du vill få mer genomslag med dina tweets och öka ditt antal följare. Hur används då taggen? Det tydligaste exemplet är hur en hashtagg alltid på något sätt uppstår för något aktuell, som t.ex:

  • en nyhetshändelse (när IS intog syriska staden Kobane sågs tiotals tweets i minuten under ämnet #Kobane)
  • ett event som en konferens, mässa eller tävling
  • ett stort evenemang på tv (tänk valvakan, Melodifestivalen, säsongsfinal i Game of Thrones, EM-kval i fotboll).

Händelser som dessa vill många Twittra om, och som tyckare vill du vara med i konversationen och både bli hörd och höra andra. Då använder du den aktuella taggen i din tweet. Ibland lyckas producenten av en konferens eller ett TV-program styra vilken tagg som råder genom att informera deltagare eller tittare (t.ex. ett litet “#melfest14” nere i hörnet på teven). Många gånger styr Twitter-användarna själva upp det hela genom att någon väljer en bra hasthtagg och andra hakar på.

Smarta företag har såklart förstått kraften i detta och numera är det ett vanligt grepp att lansera en kampanj tillsammans med en hashtagg. Men det får inte bli reklam, som sagt; taggen ska inte vara #varumärket eller #produkten, utan något relaterat till det som kan engagera följarna, något de kan enas kring.

Vi nöjer oss med ett exempel: amerikanska pizzamärket DiGiornos. De undviker “billiga” hashtags som #DiGiornos eller #pizza. Istället lanserade de t.ex. nyligen taggen #CheesyCelebrities och uppmanade sina följare att tweeta komiska, ost-ifierade namn på kändisar (där osten var pizza-kopplingen i det här fallet). De började själva och sedan tog följarna vid, vilket bl.a. resulterade i:

Några enkla steg för att komma igång med Twitter

Att gå till Twitter.com och registrera ett konto i ditt företags namn, skriva en kort beskrivning och lägga till en bild, det är inte svårt. Utmaningen kommer sen – hur tar ni er in i konversationen, bygger en följarbas och skapar engagemang? Här kommer några enkla tips för starten.

1. Börja med att lyssna

Ingen kräver att ni börjar spotta ur er smarta tweets direkt. Börja istället med att följa personer, företag och andra aktörer i branschen (eller branscher) som är intressanta för er. Sök på ämnesord som rör ert område och se vilka som är aktiva i diskussionerna om era ämnen.

2. Delta i diskussioner

Hellre än att ni börjar twittra genom att kasta ut era egna åsikter eller – ännu värre – erbjudanden, börja delta i diskussioner relaterade till ert ämne. Säljer du bilar? Leta upp och kommunicera med personer som twittrar om att de går i bilköpartankar, om föret på vägarna till jobbet på morgon eller om trafikstockningen i centrala stan. Är du jurist? Ditt företag kanske kan ge råd och korta förklaringar till personer som twittrar om orättvisor i rättsystemet baserat på någon dom som är aktuell i media. Har du matvaruaffär? Din butiks konto kanske tipsar twittrare som förtvivlat tappat fantasin inför matlagningen. Och så vidare.

3. Notera att ni finns på Twitter

När ni kommit igång, notera såklart i andra kanaler att ni finns på Twitter. Lägg upp användarnamnet på er webb, inkludera det i signaturen på mejl, berätta det på er Facebook-sida.

4. Börja dela eget innehåll

Bara genom att lyssna och finnas närvarande i diskussioner på Twitter, åstadkommer ni mycket. Vill ni få ut ännu större effekt, börja dela eget innehåll. Som sagt: det ska inte vara reklam, utan sådant som skapar engagemang bland era följare, sådant som gör att de vill stanna till vid era tweets och inte scrolla förbi dem i flödet. Här är en innehållsstrategi viktig. Den måste slå fast bl.a. målet med er innehållsproduktion, vad ska ni producera för innehåll (bilder, videor, bloggar etc.) och vilken kanal ska ni dela det i. Vi jobbar dagligen med innehållsstrategier till våra kunder som en central del av vår modell, och ser hur viktigt det är att det finns en grundtanke bakom. Annars försvinner lätt engagemanget för ett företag att använda Twitter.

5. Anpassa! Testa! Förändra!

Twitter är ett väldigt dynamiskt medium, med direkt respons på det du gör. Du ser omedelbart vad som skapar interaktion och intresse bland följarna. Därför kan du också anpassa i princip din strategi från dag till dag och flexibelt utveckla hur ni använder Twitter på ett sätt som få andra kanaler tillåter. Det här är ett måste, eftersom dessa snabba förändringar gör att Twitter som kanal också hela tiden förändras. Sitter ni kvar med samma sätt att bete er i kanalen efter ett år, då kommer kanalen i sig att ha utvecklats ifrån er. Så fort går det.

 

Nu bör du ha en grundläggande förståelse för kraften i Twitter och förhoppningsvis några inledande idéer för hur du kan använda den superpopulära tjänsten. Mejla, kommentera eller – självfallet – twittra gärna (till @samuelstenberg eller @contentbyran) med dina tankar och frågor om att använda Twitter framgångsrikt.

Vill du lära dig mer om Twitter? Ett hett tips är expertnätverkaren Sophia Sundbergs Twitterhandboken (finns hos bl.a. Adlibris), som bjuder på grundligare instruktioner och massvis med tips om att använda Twitter.