e2 e-bok feature

E2 – en ebok som bjuder in till tradingvärlden

Trading-experterna på E2 Trading ville få fler att upptäcka deras digitala innehåll och deras erbjudande. Contentbyrån tog fram ett content marketing-koncept med en tydlig plan för att locka fler till att upptäcka E2.

Kunden

E2 Trading erbjuder kunskap och rådgivning om aktiehandel. De säljer böcker och kurser samt bloggar om ämnet. Johan Hellström och Peter Nilsson, som driver företaget, är kända namn i trading-världen och har bland annat skapat en föreläsningskurs på uppdrag av världens största aktiespararorganisation, Aktiespararna.

Problemet

E2 beskrev för oss hur de i nuläget har en trogen kundgrupp som följer dem och att affärerna går bra, men att de också hade svårt att se vägar till att utveckla sina affärer. De insåg att i det digitala fanns möjligheter, men de visste inte hur de skulle kunna utnyttja dem och hitta nya kunder. E2 ville med en begränsad men effektiv insats kunna nå ut till många och utöka sin grupp med potentiella kunder.

Lösningen

Contentbyrån presenterade ett upplägg där vi tillsammans med E2 skulle ta fram en e-bok riktad till de som är intresserade av trading men som inte har några förkunskaper i ämnet. E-boken skulle komplettera E2:s nuvarande innehåll, som är bra men riktat till de som redan har förkunskaper i ämnet. Besökare skulle få e-boken gratis och därefter inbjudas till att läsa mer av E2:s material och på sikt köpa böcker eller kurser.

För underlag till e-boken intervjuade vi Peter. Vi tog fram en struktur för boken, skrev den och producerade den grafiskt, i nära samarbete med E2. När boken var färdig ordnade vi en landningssida där deras webbesökare skulle kunna hämta hem den. Vi skapade landningssidan med en s.k. marketing automation-tjänst, vilket bäddar för att E2 i framtiden ska få bättre koll på vilka som besöker deras webb och intresserar sig för e-boken. Hela arbetet med e-boken öppnar därmed en helt ny ingång till E2:s tjänster och innebär ett nytt och kostnadseffektivt sätt för dem att marknadsföra sig.