brännland cider exempel content marketing

Brännland cider, digital taktik för norrländsk terroir

Cidermakaren Andreas Sundgren har en vision om en norrländsk vintradition. För att nå ut använder han digitala taktiker som retargeting, sociala medier, landningssidor och content.

Brännland Cider storytelling
Hur många äpplen går det till en flaska iscider? Foto: Johan Gunséus

Kunden

Brännland Cider gör iscider och andra ciderprodukter i ett litet bryggeri i norra Sverige. Det är med cidermakeri som med alla hantverk, de kan göras halvbra eller så kan utövaren gå in med passion och hjärta och lära sig allt för att åstadkomma det bästa som finns. Brännland Cider hör till den senare kategorin.

Andreas Sundgren brännland cider
Andreas Sundgren är grundare och VD på Brännland Cider. Foto: Johan Gunséus.

Utmaningen

Brännlands Cider har fått relativt mycket publicitet i medier; olika TV-kanaler har exponerat produkten, tidningar har skrivit om Andreas i omgångar och bloggare nämner honom med jämna mellanrum. Men det är en skillnad på att få mediatid i olika program och recenseras i tidningar, och på att nå ut till den breda massan som Brännlands Cider behöver göra.

Lösningen

Företaget har hela tiden arbetat med värdeskapande innehåll. Då grundaren är en duktig skribent har berättandet stått i fokus från början – ja, faktum är att grundaren nyttjat principerna i content marketing utan att veta om det.

Det vi på Contentbyrån i första läget kunde hjälpa honom med var att spetsa till innehållet för de målgrupper och personas vi målat upp. Vi har också tagit fram idéer och dispositioner för att förtydliga berättelserna och de värdeskapande elementen i innehållet.

Vi har sedan nyttjat hela den digitala verktygslådan för att med hjälp av innehållet driva trafik till webben, skapa kännedom om varumärket och i viss mån bistå de säljdrivande aktiviteterna. Det har inkluderat smart annonsering i sociala medier och väl valda köpta medier. Vi har nyttjat så kallad retargeting för att nå intresserade besökare igen efter att de lämnat webben, skapat landningssidor och nyhetsbrev och mycket annat.

Filmen överst är producerad i samarbete med Dohi Broadcast.
Fotona ovan är tagna av Johan Gunséus.