Pinterest – för smarta och modiga företag

Med den enkla idén att samla visuella bokmärken från internet – på ett och samma ställe – har Pinterest blivit ett av de stora sociala nätverken. Men vilka möjligheter har företag i kanalen och bör man verkligen satsa på Pinterest?



Pintelooog

Pinterest är ett socialt medium där du kan samla och upptäcka sådant som du gillar. Kanalen grundades 2010 och har sedan dess blivit en helig kanal för över 70 miljoner människor.

Om du är en människa, och det är du, som gillar:

  • att få nya idéer
  • att hämta inspiration
  • att hitta nya fritidssysselsättningar
  • att evighets-scrolla bland bilder från dina intresseområden

ja, då har du kommit rätt.

Allting börjar med en ”pin”

Om du plockar upp din telefon (förutsatt att det är en svart iPhone) och loggar in på Pinterest, kommer det att se ut ungefär såhär:

pinterest_iphone5s

I den här telefonen ser du just nu fyra stycken så kallade pins. En pin är ett visuellt bokmärke med eller utan kommentar som om du klickar på den, leder dig vidare till den webbplats varifrån den ursprungligen kommer.

När du går med i Pinterest får du tala om vad du är intresserad av, sedan kan du följa både vänner och ovänner i din förmodade strävan att skapa ett intressant flöde med sådant som du tycker om. Gillar du t.ex. mustascher kanske du kan följa den gode Makinde Adeagbo ovan som uppenbarligen delar ditt intresse.

Om du själv vill bidra till flödet av pins installerar du Pinterest webb-förlängning som låter dig pinna från andra webbsidor. Annars har du händerna fulla direkt på pinterest, som låter sina medlemmar re-pinna andras pins. Du kan dessutom sortera dina pins i boards för att hålla bättre koll på dina intresseområden.

Precis som i andra sociala medier lever även Pinterest av likes, kommentarer och av redan nämnda re-pinns.

Pinterest för företag – 2 exempel

Om du vill stoppa ner handen i det kokande vattnet och känna efter hur det känns snarare än att läsa om det: starta ditt företagskonto och testa här. För er andra, här kommer lite mer information om  hur Pinterest fungerar för företag. 

Låt oss börja med att titta på två företag som nyttjat Pinterest i sin marknadsföring.

BuzzFeed_Logo

Vad de gör: Buzzfeed är en webbplats för nyheter och underhållning som lyfter fram populärt socialt innehåll.

Hur de använder Pinterest: I juni 2012 såg Buzzfeed en stor trafikuppgång från Pinterest när Peggy Wang, Buzzfeeds första redaktör, postade en artikel om DIY-projekt (Do it Yourself). Posten började spridas på Pinterest och sedan dess har de fått över 2,3 miljoner besök för den artikeln – bara från Pinterest.

I dag använder de Pinterest för att hitta ämnen som trendar, för att se vad folk gillar och för att få idéer för storys. En pin på Pinterest har dessutom längre livslängd när det kommer till att driva trafik  till Buzzfeeds webbplats jämfört med inlägg i andra kanaler.

Resultat: Trafik till webbplatsen.

petplan

Vad de gör: Petplan säljer försäkringar för djur och är en rik källa på relevant information om djur-hälsa i stort.

Hur de använder Pinterest: Eftersom Petplan skapar så mycket relevant innehåll letade de efter ett visuellt sätt att visa upp sin expertis och sitt varumärke. Genom att först söka igenom Pinterest efter trendande djur-relaterade ämnen började de göra boards med bilder från sitt populära djur-magasin.

Resultat: Efter bara månader med Pinterest blev kanalen den näst största källan för Petplan bland sociala nätverk för referrals. Trafiken från Pinterest genererade 69 % fler sidvisningar och 97 % längre tid spenderad på deras sida än Twitter.

En motorväg för trafik till din webbplats

le métro se lève

Om du lär dig vad som attraherar på Pinterest och lyckas skapa pins som väcker intresse finns det enorm potential i nätverket. En fördel jämfört med andra sociala nätverk är att inläggen per definition är länkar till andra platser på webben. Här handlar det inte om vad dina vänner har gjort på sin semester utan om inspirerande innehåll från nätets alla hörn. Det gör att Pinterest i sitt DNA är byggt för att ditt företag, på ett sätt som känns helt okej, kan jobba hårt med att skapa attraktiva pins som skickar människor till er webbplats – något som snabbt känns säljigt i andra kanaler.

4 tips för att komma igång med ditt företag på Pinterest

1. Skapa en bra profil
Välj en profil-bild som hjälper människor att känna igen dig. Beskriv ditt företag och låt människor veta vad som inspirerar er.

2. Följ och interagera med andra
Den viktigaste faktorn för att få fler följare på Pinterest är att följa andra.

3. Pinna ofta och skapa många boards
Den näst viktigaste faktorn för att få fler följare är att pinna mycket och ofta, tätt följt av den tredje viktigaste faktorn, nämligen att ha många boards.

4. Använd bra bilder
Eftersom Pinterest är en vägg av vackra bilder gäller det att sticka ut. Använd flera och dominanta färger. Den typen av bilder får tre gånger fler repins än de med endast en dominant färg. Bäst lyckas de som är röda, orange och bruna. Undvik (tvärtemot vissa andra kanaler) ansikten. När man tittar på varumärkens pins visar det sig att de där bilden inte innehåller något ansikte repinnas 23 % oftare.

Slutligen uppmanar jag alla som har kommit igång med Pinterest och skaffat sig lite självupplevd erfarenhet att läsa det här eminenta inlägget från Buffer.