NYHET
Rapport från Mynewsdesks frukostseminarium

Den 3:e juni anordnade Mynewsdesk ett frukostseminarium på härliga REX i Umeå. Ämnet? SEO och content marketing. 


En underbart varm junimorgon, 50 förväntansfulla, en superfrukost och ämnen som är mer aktuella än någonsin: content marketing, sökmotoroptimering (SEO) och analys. Det här är ämnen som allt mer går ihop och har kan ha stor betydelse för företags digitala marknadsföring.

Mät mer och öka konverteringarna

Rebecca Hansson, som är VD och senior strategist på SESNordic, avhandlade bl. a. varför man ska tänka på SEO och webbanalys. Hon talade varmt om att mäta och utvärdera sina digitala resultat. ”Hur ska vi annars veta hur vi ska jobba vidare, vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra? Genom att mäta, sätta upp mål, utvärdera och analysera våra besökares beteenden på webbplatsen kan vi spara både tid, pengar och dessutom öka konverteringarna.”

Hur ser hon på SEO’s koppling till content marketing? ”Jag anser att SEO och content marketing sitter tight ihop. SEO handlar väldigt mycket om innehåll, att helt enkelt producera och publicera ett så relevant och intressant innehåll som möjligt för den specifika målgruppen. Jag är fullständigt övertygad om att man har allt att vinna på att sammanföra dessa två områden ännu mer och utnyttja varje områdes expertkunskaper full ut.”

Arbeta långsiktigt med content marketing

Contentbyrån representerades för dagen av Jakob som berättade om bakgrunden till varför han och hans kollegor valde att satsa på content marketing och hur själva konceptet är uppbyggt. ”En vanlig missuppfattning med content marketings mål är att kunden ska gå från att ha konsumerat ett stycke välformulerat innehåll direkt till ett köp, det händer sällan. Content marketing bygger på långsiktigthet, att sakta men säkert bygga upp ett förtroende, att finnas där och på sikt få ett försprång när presumtiva kunder börjar jämföra olika produkter och tjänster.”

Behöver vi den här typen av seminarier? ”Absolut. Jag tror många har svårt att se vilka samband som finns mellan SEO, skapa relevant innehåll, jobba mot rätt målgrupper, sätta upp mål, mäta och analysera och den framgång man faktiskt kan ha online. Och jag tror också att många vet att man bör titta på de här frågorna, men man vet inte riktigt var man ska börja. Därför är det viktigt att företag börjar lära sig att det finns en hel del bortom det som din traditionella webb- eller kommunikationsbyrå pratar om. Det börjar bli en del att hålla reda på så det är svårt att vara en one stop shop idag. Helt klart ett bra initiativ av Mynewdesk”, tycker Jakob

Här hittar ni SESNordics och Contentbyråns presentationer: