Marketing automation

Marketing automation handlar om att automatisera delar av din innehållsmarknadsföring genom smart mjukvara. Syftet är att ge dina kunder information som är bättre anpassad efter deras behov och tidigare beteende. Samtidigt får du bättre koll på kunderna. Perfekt för content marketing, alltså.

Bäst kommer marketing automation till användning vid e-postmarknadsföring. Med mjukvaran kan du ställa in s.k. triggers, som automatiskt skickar ut information baserat på kriterier du har arbetat fram (om kunden t.ex. utfört sak X, skickas ett mejl av modell Y ut till kunden efter 3 veckor). I varje arbete med en innehållsstrategi väger vi in hur vi ska använda marketing automation, eftersom e-post är en så pass viktig kanal.


Marketing automation i vår process

sociala medier distribuerar content

Andra ämnen

MålgruppsanalysWebbE-bokSociala medierMarketing automationInnehållsstrategiTonalitetPodcastVideoMät och uppföljningSökmotoroptimeringNyhetsbrevUtbildning