Kunskap och taktik

Youtube – kanalen med 1 miljard tittare

Utan Youtube skulle internet inte vara internet. Men fungerar Youtube för företag? Ja – videodelningstjänsten är en så vedertagen del av nätet att alla företag borde fundera på hur de kan använda kanalen. Läs vidare om hur Youtube fungerar och hakar i SEO och arbete med innehållsstrategi.

 

En nioåring som når 1 miljard människor

Det är inte alla nioåringar som har miljardpublik. Domännamnet www.youtube.com registrerades den 14 februari 2005 efter att grundarna – ett gäng dåvarande anställda hos betalföretaget Paypal – insett behovet av ett enkelt sätt att dela och sprida videor online. Den 23 april samma år lade en av grundarna, Jawed Karim, upp den allra första videon. Jag ger er ”Me at the zoo”:

Där har du den – den allra första videon som laddades upp på Youtube. (Första kommentaren på videon var, passande nog: ”Interesting concept this Youtube. Wonder what will become of it?”) Uttrycket ”Resten är historia” har väl sällan känts mer befogat, eftersom Youtube under de nio år som gått sedan dess etablerat sig som en fundamental beståndsdel i den röra vi kallar internet. Några snabba fakta:

  • Youtube har över 1 miljard unika besökare i månaden.
  • 6 miljarder timmar video strömmas per månad. Det är nästan 1 timme i snitt per människa på jorden.
  • Nästan 40 % av tittartiden kommer i dagsläget från mobila plattformar.
  • Av de 20 mest sedda videorna är 19 musikvideor.
  • Den mest sedda videon är musikvideon Gangnam Style, med över 2 miljarder visningar.

Hur fungerar Youtube?

Om du suttit under en sten och lekt med ett 56k-modem de senaste nio åren kan jag berätta att Youtube är en plats där användare (privata och företag) laddar upp videomaterial. En del laddar också upp audio och lägger stillbilder till, så Youtube kan också vara en kanal för enbart ljud. Själv lyssnar jag ofta på soundtrack från spel och filmer via Youtube, soundtracks som inte finns på t.ex. Spotify. Så för många är Youtube en musikspelare som råkar ha formen av en videospelare.

Varje Youtube-användare har en kanal. Kanalen är platsen där alla dina uppladdade videor samlas och där du har chansen att berätta mer om ditt företag och dess verksamhet. Du kan prenumerera på innehåll från olika kanaler och på samma sätt kan användare prenumerera på ditt innehåll. Då blir de helt enkelt notifierade så snart du lagt upp nytt material, utan att behöva aktivt söka upp det. Prenumeranter är alltså hårdvaluta, precis som att du jagar gillare på Facebook och följare på Twitter.

Det simpla konceptet – ett gratis och enkelt sätt att dela och hitta videomaterial – har varit nyckeln till Youtubes enorma succé. Att googla något är redan ett vedertaget begrepp, men att ”youtuba” något är på väg dit i mina ögon. Behöver jag en instruktionsvideo för något, vill titta på en trailer eller letar efter någon gammal scen ur en film eller ett tv-program är min lösning alltid att youtuba. Finns klippet jag letar efter inte på Youtube, då är min spontana slutsats att den helt enkelt inte finns över huvud taget. Att kanalen blir viktigare och viktigare för sökmotoroptimering gör det ännu mer centralt med att använda Youtube för företag.

Partnerskapsprogrammet – en chans att tjäna pengar på tuben

Du kan givetvis marknadsföra ditt företag och på så vis driva intäkter till det genom att få exponering på Youtube som sedan leder till affärer. Men, du kan också tjäna pengar direkt på varje visning. Har du en kanal som börjat bygga upp en viss publik och en typ av innehåll som är godkänt för intäktsgenerering, kan du ansöka om att gå med i Youtubes partnerprogram. Blir din kanal antagen innebär det kort att reklam kommer att börja visas på din kanal och i anslutning till – ibland i – dina videor. Och du får del av intäkterna.

Hur stora intäkter? Det beror såklart på hur många visningar du får, och där är prenumeranter viktiga för att få en initial spridning. Givetvis vill du också använda andra sociala kanaler, t.ex. Facebook, för att ge nypublicerade videor en första knuff i ryggen.

Den största kanalen på Youtube tillhör faktiskt en svensk: PewDiePie, eller Felix Kjellberg som han heter när han inte sitter framför datorn och kommenterar videor från datorspel. I skrivande stund har PewDiePie drygt 30 miljoner prenumeranter. Det har lett till att Felix i dagsläget drar in 4 miljoner dollar om året, rapporterade Wall Street Journal i juni i år. Mycket kan sägas om kontroversielle PewDiePie, men åtminstone visar han att det finns stora pengar att tjäna för den som lyckas på Youtube.

Youtube blir viktigare och viktigare för SEO

En förekommande feltanke är att eftersom Youtube består av videoinnehåll är det inte lika viktigt för dig som har en strategi för sökmotoroptimering (SEO). Det är dock helt galet – SEO och Youtube är som handen i handsken, särskilt efter den senaste ändringen i Googles beteende. Nu i augusti har Google ändrat sökalgoritmen så att videoresultat förvisso inte dyker upp lika ofta när du söker, men videoresultat från just Youtube favoriseras däremot. Med den här ändringen blir Youtube ännu viktigare för företag. Läs mer om Googles ändring i det här grundliga inlägget från SEO-experterna på Moz.


Psy’s Gangnam Style med över 2 miljarder visningar har en given plats i ett inlägg om Youtube. Videon nådde den otroliga milstolpen i slutet av maj 2014.

Borde ditt företag använda Youtube?

Så, Youtube har en gigantisk potential, är gratis, centralt för SEO-strategier och är inte alls komplicerat att använda utöver att videorna faktiskt ska spelas in och redigeras. (Nyckeln till bra videoinnehåll i sig är en bra innehållsstrategi som grund för allt – mer om hur vi ser på innehållstrategi och att hitta innehåll att producera läser du här.) Var finns egentligen haken?

För de flesta finns ingen särskild hake. Ändå måste det understrykas att Youtube är en okontrollerad djungel som blandar högt och lågt, bra och dåligt. Kommentarsflödena på Youtube är beryktade för den idioti de ibland kan hysa. Dina videor släpps också in i en potentiellt ändlös cykel av spridning och sammankoppling med andra videor. T.ex. vet jag att flygplanstillverkaren Boeing aktivt valt bort Youtube ur sin digitala strategi eftersom de anade att deras egna videor skulle komma att placeras precis bredvid filmer från flygplanskrascher, vilket de inte ville associeras med.

Fundera på samma sätt om det finns faror för dig att ta ditt varumärke och ditt företags innehåll till Youtube. Är riskerna större än de potentiella vinsterna? I mina ögon är svaret nästan alltid nej, men känner ni er osäkra att börja publicera innehåll på Youtube, börja i sådana fall med att vistas mer på sajten och se vilka typer av videor som publiceras inom ert område. Vad gör konkurrenterna, eller företag i samma bransch i andra länder? Vilka videor lägger vanliga amatörer upp som relaterar till ert ämne? Studera det, lär er och låt er inspireras till vilket innehåll ni kan skapa.

Vad gäller exempel på duktiga företag på Youtube är de för många för att börja räkna upp, men ett som Youtube själva korade till de bästa marknadsförarna på Youtube här i våras, är kameratillverkaren GoPro. Nyckeln för dem är det vanliga: De producerar upplevelsen av produkten och människorna som använder den – inte reklam.

Vimeo – det lite klassigare alternativet

Skrämmer Youtubes djungel dig lite för mycket? Ett bra alternativ är den mer sobra miljön hos Vimeo. Tjänstens gränssnitt är renare och anses mer professionellt; exempelvis kladdar inte Vimeos logotyp ned dina videor på samma sätt som Youtubes logotyp alltid slinker med i en video där.

Att Vimeo är en mer städad plats än Youtube kommer som följd av hårdare regler. Vimeo begränsar t.ex. antalet videor du kan ladda upp (vilket gör utbudet totalt sett mycket mindre men i genomsnitt mer kvalitativt) och du måste ha ett betalkonto för att kunna anpassa spelaren och lägga din logotyp på videor. Youtube är som sagt gratis i alla lägen. Youtube har däremot initialt en längdbegränsning på 15 minuter, men när ni kommit igång och visat att er kanal uppdateras någorlunda regelbundet med godkänt innehåll, då får ni snart ett meddelande om att ni inte längre är begränsade.

Såhär kommer ni igång med Youtube

1. Logga in på Youtube med ett konto som ditt företag redan har för någon av Googles andra tjänster (t.ex. Gmail, Google Plus eller Google Drive), eller skapa ett nytt.

2. Gå via kontot in på ditt företags kanal på Youtube och uppdatera med grundläggande information. Ordna en visningsbild, beskriv kanalen med en kort text, lägg in en större kanalbild så att kanalens sida ser lite hemtrevlig och ombonad ut. En dåligt skött kanalsida signalerar att ni är inaktiva på Youtube och det avskräcker prenumeranter.

3. Ladda upp några videor att starta med. I början kommer de inte att få många visningar, men ni måste ha något i kanalen för att börja skapa en bas med prenumeranter. Ingen prenumererar på en kanal utan att få åtminstone ett provsmak på vad de kan förvänta sig av er i kanalen.

4. Börja prenumerera på några kanaler med ditt företags kanal. Det ger din kanal spridning och visar att den existerar, samtidigt som du prenumererar på material som kan inspirera dig och lära dig mer om vad ditt företag kan använda Youtube till.

 

Kanaler, partnerprogram, prenumeranter – Youtube kan verka krångligt, men det är i grund och botten verkligen en enkel tjänst. Spela in en video, ladda upp, sprid den. I dagsläget när de flesta finare mobiltelefoner har riktigt bra inspelnings- och ibland till och med redigeringsmöjligheter finns det ingen anledning för något företag att inte ställa sig frågan: Hur kan vi använda Youtube? Så jag föreslår att du börjar fundera på ditt svar nu – det är hög tid för er att börja samla visningar i jakten på Gangnam Style.

Vill du ha våra blogginlägg i din mejlbox? Fyll i din epostadress här så får du månadsvis våra blogginlägg.

Läs även:

  1. Instagram för företag.
  2. Twitter för företag.
  3. Facebook för företag.
  4. Linkedin för företag.
  5. Pinterest för företag. 
  6. Youtube för företag. 
  7. Google Hangouts för företag.
  8. Slideshare för företag. 

Om skribenten

Samuel

Samuel är examinerad språkkonsult och innehållsspecialist på Contentbyrån. Han älskar nya saker och idéer och att omsätta dem i sitt arbete för att utveckla det han sysslar med. När han inte skriver en herrans massa utbildar han i språk och skrivande.