Strategi

GÄSTBLOGG: Varför du ska komma igång med rörligt innehåll

Många kunder jag träffar tycker att det här med rörligt innehåll är intressant och vill gärna hoppa på tåget. Många är samtidigt osäkra på hur de ska göra, kanske att det är dyrt och drar mycket resurser från annan innehållsproduktion? Men det behöver inte bli det.

Det har knappast undgått någon att användningen av video inom innehållsmarknadsföring ökar för varje år och att kampen om publiken samtidigt hårdnar, men låt inte det avskräcka er då det finns mycket att vinna.

Se det här som en introduktion för dig som vill ta steget in och göra video på ert företag men känner dig osäker på hur och varför.

Fem orsaker varför du ska börja med rörligt

  1. Förbättrad SEO. Om du optimerar dina videos så ökar dina chanser upp till 53% att nå Googles förstasida på resultatsök. Hur du optimerar dina videos kommer vi till snart.
  2. Högre engagemang. Visuellt innehåll engagerar, och det är 10 gånger större chans att publiken delar och kommenterar på video än en bloggpost.
  3. Data. Exakt hur en läsare tar del av innehållet i en text är svårt att veta, men en video kan du följa exakt hur länge någon tittar, när den delar videon och använda datan till att förbättra innehållet.
  4. Boosta e-post. Video i e-post har visat sig öka click-through med 200-300% [Mic drop]
  5. Konvertering. I en undersökning svarade 70% av de tillfrågade att video presterar bättre än någon annan form av innehåll när det gäller att skapa konverteringar.

Med video kan ni visa upp er företagskultur, ge tittarna ansikten på de anställda visa fördelarna med ert företag….

Var börjar du?

Men riv inte ner bloggen nu och kasta ut alla skribenter, se video som ett komplement till annat innehåll, byt inte ut era informativa blogginlägg eller era fördjupande artiklar om era tjänster och produkter, komplettera dem.

Blogginlägget kanske går att koka ner till en kortare pitch, och den pitchen kan ni snabbt och enkelt göra en video av för att driva trafik till bloggen. Er fördjupande artikel kanske går att spela in som en intervju eller ett samtal mellan kollegor, låt skribenten bli intervjuad i ämnet och visa upp företagets personlighet. Eller var ännu mer vågad och arrangera ett webinarium med aktiva deltagare. Med video kan ni visa upp er företagskultur, ge tittarna ansikten på de anställda och visa fördelarna med ert företag.

Ta med er målen från er innehållsmarknadsföring när ni arbetar med video och mät regelbundet för att se vad som fungerar bra och vad som går att förbättra. Det kan hända att era befintliga kunder tar god tid på sig med ert innehåll men att “blivande” kunder tappar intresset snabbare, och då kan en tightare klippning ge bättre VTR (View-through rate).

Här kommer fler tips!

1. Återanvänd

Ni behöver inte uppfinna hjulet på nytt, det finns säkert redan mycket bra innehåll som ni kan omvandla till video för att ge det en extra boost. Börja med att analysera ert innehåll och se vad som tidigare gått bra och fått uppmärksamhet, sedan stjäl ni det och gör rörligt av det. Det kan krävas lite omarbetning för att göra det tilltalande i rörlig form men ni är ändå halvvägs där redan, ge inte upp.

återvinn video innehåll

mycket går att återvinna

2. Skynda långsamt

Stop! Vänta lite, spring inte direkt iväg och spela in en video av ert bästa innehåll. Planera för att använda video långsiktigt i ert marknadsföringsarbete och var då redan från början konsekvent med ert rörliga material. Två saker som jag tycker är viktigt att tänka på redan innan man börjar producera är visuell identitet och kontinuitet.

samtidigt i innehållsfabriken

samtidigt i innehållsfabriken

Var konsekvent med när ni skickar ut ert innehåll! Gör ni endast en film så kan ni troligtvis inte räkna med att få en stor skara följare med stor spridning. Men om ni arbetar långsiktigt och regelbundet så kommer er publik att veta vad de kan förvänta sig och hur och när de ska skruva in er kanal. Välj exempelvis en veckodag och leverera kontinuerligt, skapa er egen Whiteboard Friday!

Vill ni komma igång med minsta möjliga insats så är Facebook Live ett hett tips. Med endast en mobiltelefon så är ni igång och kan enkelt börja köra er egen fredags-live där ni kan visa vilka ni är, vad ni är bra på och öka medvetenheten om er hos era blivande kunder.

 

Grafisk profil och rörligt innehåll

-Vår grafiska profil för rörligt?

 

Rörligt börjar leta sig in i de grafiska profilerna mer och mer, men oftast finns det inga riktlinjer när det kommer till hur företaget profil ska se ut när det kommer till video. Företagets logotyp ska givetvis inkluderas, men hur gör vi med typsnitt, färg och former? Hur arbetar vi med klippbilder? Voice-over?

Ni måste så klart inte ha svar på alla frågor, men ta en funderare på stil & manér ert rörliga innehåll ska ha. Om flera på redaktionen eller ur personalen ska arbeta med rörligt så är det smart att ta fram mallar som går att återanvända för olika filmer. Och finns det en grafisk manual för webb och print kan ni ofta återanvända färg, form och fonter för att öka igenkänning.

Och nästa gång ni beställer grafisk profil så se till att byrån inkluderar riktlinjer för rörligt.

3. Socialt och delningsvänligt

Kom ihåg att rörligt innehåll är tacksamt att sprida. Enligt Invodo delar 92 procent av mobila användare video med varandra, så förpassa inte era filmer endast till företagets blogg utan låt dem leva på flera plattformar. Publicera på Youtube för maximalt spridningspotential och sökoptimering. På Instagram kan ni pusha med delar av innehållet och styra trafiken till er blogg eller Youtubekanal. Komplettera era e-postutskick med rörligt innehåll och styr trafiken mot en särskild landningssida med call-to-action, och glöm inte att mäta och utvärdera.

Och tänk på att hålla det kortare i sociala kanaler än du gör på bloggen, längre videoklipp får ofta en lägre VTR i sociala kanaler. Så plocka ur några godbitar till Instagram och styr trafik till hemsidan.

4. Better done than perfect

i need more - rörligt skapar engagemang

Locka tittarna att komma tillbaka

Att producera video själva behöver inte vara en dyr investering, det kan givetvis bli en stor investering det men måste inte. Börja inte med att investera massor av pengar i en dyr kamera, inom två år kommer den troligtvis att kännas föråldrad. Det går att få bra resultat enkelt så det går till och med att börja med att använda en mobiltelefon till att filma med.

Komplettera med en myggmikrofon och ni får tillräckligt bra ljud för att produktionen ska kännas seriös. Det viktigaste är till en början inte att polera sönder era idéer utan att sprida dem, och att lyssna på era kunder vad de vill se mer av. Låt dem vara en del av er kommunikation så har ni goda chanser att bygga långsiktiga relationer med dem.

Och glöm inte bort att slappna av och visa er från er bästa sida!

skratta och var glad!

visa er bästa sida

 

Recap

  1. Vad kan vi återanvända? Titta vad ni tidigare skrivit och bearbeta materialet för få det att funka som video. Om ni talar direkt till tittaren, försök då att skriva om texterna till en mer naturlig samtalston för att ge ett mindre stelt och mer personligt intryck.
  2. Hur ofta? Bestäm er för hur ofta ni vill publicera en ny video och vilka dagar det ska ske. Kontinuitet gör att tittarna vet när och var de får ta del av ert senaste innehåll så bestäm gärna en veckodag då ni släpper nya filmer, och det kommer hjälpa er att hålla deadlines.
  3. Välj kanaler. Är det längre filmer med matigare innehåll så kanske er blogg är den naturliga platsen, där kan de som redan känner till er fördjupa sig i ert rörliga material. Men missa inte chansen att plocka ut några godbitar ur den skålen som kan användas för att pusha till bloggen från Instagram, Twitter eller andra kanaler.
  4. Börja enkelt. Era första filmer behöver inte vara superpolerade och ni måste inte hyra in ett helt inspelningsteam för att lyckas. Börja enkelt och spela in med en mobiltelefon och tänk redan från början hur ni ska klippa ihop det till en färdig film.
  5. Mät och förbättra. Analysera vad som gick bra och vad som kan förbättras, och lyssna på era kunder vad de vill se mer av.

 

Nästa gång kommer jag gå igenom lite praktiska tips att tänka på när ni planerar, spelar in och distribuerar era klipp. Och har ni redan nu några frågor som ni vill att jag ska ta upp maila mig så försöker jag ta med eventuella frågor.

Om skribenten

Simon Öhman Jönsson

Kommunikationsgeneralist, techentusiast och specialist på rörligt.
Driver videoproduktionsbolaget Pixelera.