Berättelser

Tre Ikea-inspirerade tips för content marketing

Vilken bransch ditt företag finns i spelar ingen roll. Alla kan skapa lika bra och relevant innehåll som Ikea. Här kommer därför en kort inblick i hur de jobbar med sin blogg plus tre tips för content marketing att lära av möbeljätten.

Alla företag har någonting att berätta. Titta bara på Samuels  inlägg om hur till och med ett företag som producerar legeringar och lödmetaller har lyckats med sin content marketing (läs mer om content marketing i vår på alla sätt gratis e-bok). Faktum är att det till och med kan vara en fördel om det du gör vid en första anblick känns lite udda eller svårt att skapa intressant innehåll kring. I det här inlägget ger jag tre tips på hur du kan skapa relevant innehåll. För att göra det hela lite mer konkret väljer jag att måla upp Ikeas blogg Livet hemma som det goda exemplet.

 

Content marketing IKEA

Tips #1: Berätta om världen som omger dina produkter. Den är intressantare än produkterna.

Ett vanligt misstag hos många företag som vill använda content marketing och skapa intressant innehåll är att de bara pratar om sina produkter och tjänster. Det är att missa poängen med content marketing. Det är trots allt inte produkterna eller tjänsterna människor köper, utan effekterna av dem. Ytterst förenklat kan man t.ex. säga att hon som köper en gräsklippare köper en trevligare trädgård, han som köper en lampa ett ljusare hus och hon som köper ett abonnemang hos Spotify köper möjligheten att njuta av musik, överallt när som helst.

Om Ikea inte hade känt till principen i den första tipset hade de uteslutande bloggat om sina produkter. De hade berättat om material, användning, vikt, längd, bredd och annat som finns att berätta om produkter. Nu gör inte Ikea det (men många andra gör det) – istället berättar de om den värld som omger produkterna. Bloggen är en mix av heminredning, mat, trädgård och allt det där andra som vi förknippar med livet hemma. Följden blir att alla, även de som inte för tillfället är ute efter möbler, kan få en stor dos inspiration och glädje från bloggen – två känslor som leder till affärer.

Ikea vet att en bra mix av inlägg om livet hemma intresserar fler än vad inlägg om deras egna produkter gör. De vet att ett vältajmat tips på sommarmat från den egna kokboken är intressantare än information om själva kokboken och att en kort film som tipsar om hur man fäster handtag på luckor är mer relevant än teknisk information om deras luckor och handtag.

Berätta om världen som omger dina produkter.

Tips #2: Är det du gör svårt att prata om? Då har du en chans att överraska.

Långt i från alla har ett, till synes, lika öppet mål att rulla in bollen i som Ikea. Möbler är någonting alla är bekanta med och det Ikea kallar ”livet hemma” är något som intresserar många, ett ämne där det finns mycket att säga. Därför känns det kanske självklart att Ikea lyckas med sin content marketing, att de dag ut och dag in inspirerar och sprider glädje genom sin blogg, något som i slutändan genererar försäljning.

Verkligheten för många företag ser dock annorlunda ut. Vissa produkter och tjänster är så komplicerade att prata om att tanken på en blogg känns skrattretande, men kom i håg tips #1: Världen som omger dina produkter eller tjänster är intressantare och den är aldrig omöjlig att berätta om.

Om det vid en första anblick verkar svårt att berätta om en produkt eller tjänst innebär det att dina konkurrenter känt samma sak. Det betyder att du har en möjlighet att vara den som bäst kan nå ut med relevant innehåll inom ditt område. En position som lönar sig.

Ikeas värld är alltså ”livet hemma”. Men det finns gott om andra världar som olika varumärken gjort anspråk på. Här följer några exempel:

  • extremsport (Red Bull)
  • friluftsliv (Fjällräven)
  • löpning (Merrell)
  • inredning och resor (If skadeförsäkring).

Vissa, som Redbull, gör inga explicita kopplingar mellan produkten (energidryck) och den värld de pratar om (extremsporten). Andra, som If,  kopplar tydligt mellan t.ex. resor och försäkringar. Poängen är att du alltid kan hitta något som är lätt att berätta, oavsett hur komplicerat det du gör är.

Marknadsföringsstudier visar gång på gång att nyckeln till att nå ut med innehåll är att lyckas påverka människors känslor. Högst upp på listan över lukrativa känslor är glädje och överraskning. Om det du gör är komplicerat är chansen stor att du kan lära någon något helt nytt, vilket är ett bra recept för att överraska och på så sätt få människor att frivilligt dela med sig av ditt innehåll till sina vänner.

Tips #3: Erbjud inte bara salta fiskar i din hylla med lösviktsgodis.

Många som börjar med content marketing tänker lite för smalt när det kommer till innehållstyper. Med innehållstyper menar jag olika medium som film, text och podcast. Att bara servera sina mottagare en och samma innehållstyp är som att bara erbjuda salta fiskar i hyllan med lösviktsgodis. Erbjud i stället en mix av olika innehållstyper.

Ikea använder i huvudsak text, bild och film på sin blogg. Det är tre bra innehållstyper att börja med som tilltalar de flesta.

Det behöver alltså inte vara svårt att komma igång med content marketing. Börja smått, kanske med en blogg, kanske med två eller tre innehållstyper. Se vad som händer, lär av det och gör relevanta förändringar. När du har kommit igång och märkt vad som fungerar kan du involvera fler kanaler och innehållstyper. Lycka till!

Vill du lära dig mer om content marketing kan du ladda hem vår 5-minutersförklaring av ämnet.

Om skribenten

Per

Språkkonsult och innehållsstrateg på Contentbyrån. Du hittar mig i Umeå eller i Stockholm – och alltid på mejlen.