Strategi

Sociala medier, kanaler, medium – vad är vad?

Att ha bra innehåll räcker inte – du måste få bra spridning på det. Bra spridning börjar med att du har koll på de olika medium, kanaler och sociala medier som erbjuds på internet i dag. Samuel ger en överblick på området med några viktiga frågeställningar att starta med.

Vad är allra viktigast när du arbetar med innehåll och innehållsstrategier? Att innehållet är bra, såklart. Det måste det vara, annars kan du gå tillbaka till ditt halvkassa innehåll och fundera på resten sedan.

Som till exempel hur innehållet ska distribueras. Du må ha ditt kanoninnehåll, men hur får du det till mottagarna? Vilken eller vilka kanaler väljer du? Vilka sociala medier passar för vilken typ av innehåll? Måste du kanske anpassa ditt val av medium, till exempel genom att transkribera en diskussion i podcast-form, för att kunna sprida det vidare ytterligare?

Sådana här frågor är essentiella för att lyckas med en innehållsstrategi. Att bara luta sig tillbaka och tänka “äsch, jag slänger upp allt på bloggen” kommer inte att ge betalt på det sätt en fulländad innehållsstrategi kan om den tar ett gediget grepp om distributionen.

Den närmaste tiden går vi på Contentbyrån igenom de vanligaste medierna och kanalerna för att sprida innehåll på internet. Vi börjar där det är allra mest logiskt att göra det: skillnaden på ett medium och en kanal. Den kan vara hårfin – Twitter är en kanal, men en tweet kan väl också ses som ett medium? – men vi måste dra någon sorts skiljelinje i sanden att utgå från.

Vad är ett medium?

Ett medium är något som på något sätt kan bära och överföra information från en part till en annan, till exempel det du läser nu: en text. Begreppet medium kommer från latinet (nähä!?) och betyder ungefär i mitten eller center, vilket är fullt logiskt: ett medium befinner sig mitt mellan avsändare och mottagare.

När vi talar om medium i plural får vi media eller medier, där jag föredrar den senare formen eftersom den förra blivit synonym med kvällstidningar, tv-kanaler, radio med mera, det vill säga massmedia. Media syftar i allmänspråket på den värld av journalister och andra nyfikna som bevakar och rapporterar om vårt samhälle. I innehållsvärlden talar vi om medier blott som valet av form på innehållet.

Exempel på medium: bild, text, ljud

 

Vad är en kanal?

Vi kan hamna i djupa filosofiska diskussioner om definitioner av begreppet kanal, men i innehållssammanhang verkar de flesta ense om att kanal syftar på valet av sätt att föra en bit innehåll – buret av ett medium som till exempel bild – från avsändare till mottagare. Om jag vill kommunicera “gris” till dig, kan jag göra som jag just gjorde: jag skrev innehållet i mediet text, jag distribuerade texten i kanalen blogg.

Många av kanalerna är de vi kallar sociala medier, så då är det extra förvirrande att de är kanaler, inte just medium. Vissa kanaler är breda, andra är smala. Youtubes profil som kanal är att du där kan distribuera videor, den kanalen är till för det mediet. Samtidigt lägger en del upp videor som bara har bilder och audio, så det går att leka med formen även på Youtube som ursprungligen bara var tänkt för film.

Ytterligare en dimension här är skillnaden mellan det man kallar förtjänade, ägda och köpta kanaler. Många företag är duktiga på att hantera sina ägda kanaler (till exempel sin webbplats och blogg) men sämre på de förtjänta (kanaler som drivs av engagemang). Det är dock som sagt ytterligare en dimension att diskutera, vilket vi kommer att göra längre fram i vår utredning av kanal- och mediehärvan.

Exempel på kanaler: Twitter, Linkedin, Facebook, blogg, Slideshare

Varför är valet av kanal och medium viktigt?

Anledningen till att Contentbyrån nu riktar strålkastarna mot den jättebuffé av medier och kanaler som finns att tillgå i dag, är just den: det är ett jättestort utbud och valet spelar roll. I mitt yrkesliv upplever jag tyvärr alltför ofta att det valet får alldeles för lite uppmärksamhet. Jag hör resonemang från kundsidan som visar att de inte alls tänkt efter om vilket medium som passar innehållet bäst eller om vilken kanal deras mottagare helst vill ha det levererat i. De ser att några sociala medier är populära och hoppar på tåget utan tillräcklig eftertanke.

Att behandla det här ämnet utan att backa bandet till sönderciterade Marshall McLuhan är en omöjlighet (vilket är anledningen till att han är sönderciterad). McLuhan var en kanadensisk kommunikationsteoretiker. Han myntade uttrycket “the medium is the message”. Vad menade han? Att mediets form påverkar innehållet i sig och skapar ett symbiotiskt förhållande där mediet kommer att påverka hur innehållet tas emot.

Låt oss göra det konkret och säga att jag kokar över pastakitteln. Det här kommunicerar jag kanske ut och ondgör mig över via Twitter, med en text på 140 tecken. Mediet blir alltså text. Jag skulle istället kunna kliva ut på balkongen och ropa ut det här till hela kvarteret. Innehållet kan vara exakt detsamma, men att jag väljer tal (från balkongen) istället för text (på Twitter) påverkar definitivt hur du tar emot det. Och inte bara det, det påverkar din bild av mig som avsändare. Twittrar jag om pastavattnet är jag i bästa fall komisk och i sämsta fall gnällig – talet från balkongen kan stämpla mig som galningen på kvarteret. (Inget företag vill vara den galningen, gissar jag.)

kanalsms

Ju fler alternativ som finns, desto viktigare blir valet

McLuhan yttrade sina bevingade ord på 60-talet men valet av medium och kanal är ännu mer avgörande nu när valmöjligheterna är så många gånger fler än för 40 år sedan. Tänk, en enkel fråga till en vän kan du välja att ställa till exempel på Facebook, via SMS eller under ett telefonsamtal. Det medium och den kanal du väljer (text på Facebook, text i SMS, tal i telefon) påverkar hur mottagaren reagerar och uppfattar din fråga. Dessutom har olika mottagare olika förhållanden till alla kanaler och medium och som avsändare måste vi känna våra mottagare så att vi anpassar oss på bästa sätt.

För det är ju så, som mottagare förväntar vi oss helt olika saker när vi letar och lyssnar i olika kanaler. När jag skummar på Facebook får videon på en gorillaskötare som halkar omkring på bananskal ett skratt och en like – på Linkedin blir samma video bara ett störningsmoment. Det är inte konstigare än att du när du zappar i soffan en kväll förväntar dig en viss typ av program på SVT2 och en helt annan typ på Kanal 5.

Val av kanal och medium – tänk på det här:

  • Vilket medium passar ditt innehåll bäst för?
  • Vilka kanaler passar det att distribuera innehållet genom?
  • Behöver du anpassa det på något sätt?
  • Är mottagarna i en viss kanal över huvud taget mottagliga för just det här innehållet?
  • Använder du verkligen kanalen, med dess tekniska möjligheter, till fullo?

Många frågor, men inga svar. Var lugn, att fortsätta redo ut de här frågorna är vad vi ska ägna oss åt här på Contentbyrån de närmaste veckorna genom att beta av många av de möjligheter som finns – kanal för kanal, medium för medium.

Vill du ha våra blogginlägg i din mejlbox? Fyll i din epostadress här så får du månadsvis våra blogginlägg.

Vill du lära dig mer om de olika sociala kanalerna? Kom igång här:
  1. Instagram för företag.
  2. Twitter för företag.
  3. Facebook för företag.
  4. Linkedin för företag.
  5. Pinterest för företag. 
  6. Youtube för företag. 
  7. Google Hangouts för företag.
  8. Slideshare för företag. 

 

Bilder under CC 2.0:
The Art of Social Media, av mkhmarketing, flickr.
Texting on Pink, av Meanest Indian, flickr.

Om skribenten

Samuel

Samuel är examinerad språkkonsult och innehållsspecialist på Contentbyrån. Han älskar nya saker och idéer och att omsätta dem i sitt arbete för att utveckla det han sysslar med. När han inte skriver en herrans massa utbildar han i språk och skrivande.