Strategi

Saker som är mycket viktigare än Mobilegeddon

mobilegeddon
Nu har vi läst i flera veckor om Googles nya algoritmuppdatering – alla kommunikatörer, alla webbyråer och alla digitala marknadsförare har skrivit om Mobilegeddon, Googles uppdatering som ska gynna mobilvänliga sajter. Bra! Men det finns saker som är viktigare.
Jag hade skrivit färdigt det här inlägget för två veckor sedan – det handlade om hur vi tenderar att fokusera på teknik, gränssnitt, design och liknande när vi bygger våra webbar. Ni vet, sånt som av någon anledning i webbprojekt är så mycket enklare att prata och tycka om än innehåll. De senaste Mobilegeddon-hysterin gav mig dock ett sådant gratisexempel på den här typen av fokusförskjutning, så låt oss börja där istället.

Sluta prata om Mobilegeddon!

Vem har missat att Googles nya uppdatering, den s.k. Mobilegeddon, drog igång nu i dagarna? Inte så många skulle jag tro. Alla säger att ”nu måste din sajt vara mobilvänlig eller responsiv annars är det kört i sökresultatet”. Jag menar att det är precis den här typen av riktlinjer, teknik eller ny taktik som tenderar att ta alldeles för mycket plats i diskussionen. Faktum är att Mobilegeddon för de flesta inte är jätteviktigt.

Vadfalls? Är det inte jätteviktigt? OK, visst finns det ett mått av betydelse i det här (och den digitala nörden i mig kommer hålla koll på det här givetvis), men sätt det i ett sammahang:

  • En stor del av alla sajter som finns idag är redan mobilvänliga.
  • Relevant och värdefullt innehåll är något som Google fortfarande tycker är enormt viktigt.

Saker som är viktigare än Mobilegeddon

Lek med tanken att du har ett superintressant, värdefullt, socialamedie-delat innehåll, men din sajt är inte mobilanpassad. Kommer Google straffa dig för det? Det återstår förvisso att se, men jag är ganska övertygad om att Google fortsättningsvis vill ge bästa sökresultaten oavsett om du måste zooma lite i din mobil eller inte för att läsa innehållet. Det vore konstigt om din sajt skulle få stora negativa konsekvenser.

Utgår du från att skapa relevant innehåll, bygga användarupplevelser som tar din kund framåt i sin köpprocess och fokusera på dina målgrupper så, ja ska man vara lite raljant så skulle man nog kunna tycka att din sajt redan skulle vara mobilanpassad då. Mobilsurfarna (och skrivplattesurfarna) blir fler och fler varje dag.

 

Problemet är inte Mobilegeddon

Problemet är i sig inte Mobilegeddon, som sagt det är klart att vi måste få prata om konsekvenserna, om varför, om Google och så. Problemet är att den här typen av nyheter får så stor betydelse och skymmer sikten för det som är verkligt viktigt – att ha engagerande innehåll och att bygga en strategisk grund med sin digitala marknadsföring.

Istället är det symptomatiskt att vi (jo, jag också ibland) dyker ned i kortsiktiga lösningar, teknik och design. Det är påtagligt, lätt att ha åsikter om och lite spännande (Vilka ska Google straffa? Det där var snyggt! Hur funkar det där?). Å andra sidan innehåll som digital tillgång betraktat, behöver vi fortfarande lära oss mer om. Och hur man ska jobba strategiskt med det upplevs som en ännu större och svårare fråga och följaktligen skjuts det lite åt sidan. 

Verkligt viktiga frågor och ett test

Google har tagit fram ett test för att du ska kunna kontrollera hur mobilvänlig din sajt är. Men ett viktigare test är att prata med dina befintliga och potentiella kunder och fråga dem om deras vardag, problem och frågeställningar. Sedan funderar du på om du på något sätt möter dessa frågor på din webb.

Och har du inte möjlighet att prata med dina kunder, här har du några godbitar att fundera på:

  • Hur engagerar du dina kunder i dina digitala kanaler?
  • Varför har du en webb?
  • Hur får du din besökare att spendera tid med dig och hur hjälper du henne att ta nästa kliv i köpresan?
  • Hur ser du till att varumärkets ton bibehålls trots de olika digitala kanalernas krav på din kommunikation varierar så mycket?
  • Vad händer om du inte nyttjar de digitala domänerna och erbjuder relevant innehåll, vem kommer att ta din plats då?

Jag skulle väldigt gärna höra vad du tycker om den här tanken – skriv en kommentar eller ett hejarop i diskussionfältet här nere.

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.