Kunskap och taktik

Linkedin – därför ska ditt företag finnas där

Om du inte marknadsför ditt företag på Linkedin, världens största nätverk för professionella kontakter, missar du en viktig kanal. I dag finns över 300 miljoner människor på Linkedin – av vilka merparten känner någon som känner Barack Obama.

 

linkedin_logoUnder en slaskig vår för många år sedan praktiserade jag på en reklambyrå i Skellefteå. Mitt skrivbord stod snett bakom byråns enda skrivare vilket gjorde att jag redan efter några dagar hade slutat reagera på fotsteg och stök bakom mig. Därför kom det som en överraskning när byråns unge AD knackade mig på axeln och frågade varför jag inte fanns på Linkedin. Jag vände mig om och frågade vad det var för någonting, ”Det är Facebook för yrkeslivet!” svarade han. ”Där ska du vara.”

Kanalen för det professionella nätverket

Linkedin lanserades officiellt i maj 2003, naturligtvis i ett garage, naturligtvis i Kalifornien, och har sedan dess etablerat sig som kanalen med stort K för den som vill hålla ordning på och bygga sitt professionella nätverk. Här är människor sig själva, fast i sina mer eller mindre tydliga yrkesroller.

Över 300 miljoner användare har hittat till Linkedin. Det är en imponerande siffra med tanke på att nätverket inte erbjuder särskilt mycket till de som står utanför arbetslivet. Av dessa 300 miljoner loggar dessutom 40 % in minst en gång varje dag. Största andelen av medlemmarna finns i Nordamerika men nätverket vinner stadigt mark även i övriga världen.

När det kommer till företag finns det i dag över tre miljoner sådana på Linkedin. Anledningarna är många. Till att börja med är det enkelt att skapa en företagssida och lika enkelt att lära sig att nyttja den till sin fördel – något vi ska prata mer om i det här inlägget. Med en företagssida får du en bra plattform för att marknadsföra, sälja och rekrytera på. En plattform som jag tror kommer bli allt viktigare att synas på i framtiden då Linkedin mycket väl, även i Sverige, kan bli en one-stop shop för att hålla koll på företag och yrkesverksamma privatpersoner.

Anledningarna till att Linkedin är en kanal värd att finnas på är många, t.ex.:

  • Du får en tydlig överblick över ditt professionella nätverk.
  • Du slipper blanda in familj och vänner utan kan fokusera på professionella kontakter.
  • Linkedin börjar vara självklart att finnas på, särskilt som företagsledare.
  • Du hittar snabbt och lätt människor du vill komma i kontakt med, och de hittar dig.
  • Du ser vilka dina kontakter har kontakt med och kan därigenom öka ditt eget nätverk på ett smart sätt.
  • Det blir lättare att följa upp möten med nya människor när ni skapar kontakt på Linkedin än om ni byter visitkort.
  • En stark profil på Linkedin, både för dig och ditt företag, innebär en ökad auktoritet på nätet, något som blir allt viktigare.

 

Så här kommer du i gång med din företagssida

Innan du skapar en företagssida på Linkedin är det en god idé att lära dig lite mer om den målgrupp du vill nå. Till exempel genom att:

1. Söka efter medlemmar som passar in i din målgrupp.

2. Titta på dessa medlemmars profiler och lära dig vilka ämnen de verkar intresserade av.

3. Titta på hur andra företag i din bransch beter sig.

När du sedan har en uppfattning om vad din sida ska vara, och för vem, går det snabbt att skapa den. Du måste först ha en privat användare på Linkedin, därefter skapar du en företagssida här. När du har skapat sidan får du gott om hjälp från Linkedin för att lägga in rätt saker på den, så som bilder och information om ditt företag.

Glöm inte att använda det du redan har på nätet för att skapa intresse för din sida på Linkedin. Tala om för de som följer dig på andra platser att de nu även kan följa dig på Linkedin.

Så här bygger du upp din följarskara

När din företagssida ligger uppe och du har sett till att de viktigaste  informationsbitarna, så som logotyp och biografi, är på plats, är det dags att bygga din följarskara. Börja så här:

1. Har du anställda i ditt företag? Låt i så fall dem lägga till deras nuvarande position på ditt företag i sina profiler. Detta gör att de automatiskt börjar följa företaget och att företaget syns direkt från deras profiler, något som driver trafik.

2. Tala om för dina kunder att de nu kan följa ditt företag på Linkedin. Genom att lägga till information om Linkedin i t.ex. mejl-signaturer och på webbplatsen har du chansen att fånga upp de som redan känner till ditt företag.

3. Hitta och gå med i grupper på Linkedin som är relevanta för din bransch. Visa upp ditt företag som tankeledande för de ämnen som är relevanta för er.

Glöm inte att det tar tid att få följare och ytterligare tid att få dessa följare att bli aktiva. Många ger upp efter några veckor, vilket är väldigt kort tid när man pratar Linkedin. 

Syns på Linkedin med hjälp av bra innehåll

Utan bra innehåll för dina följare att ta del av blir det svårt att växa din följarskara och i slutändan göra affärer med dem. Om du är osäker på vad du ska skriva om föreslår jag att du läser de här inläggen före du sätter igång:

Allt du publicerar på Linkedin behöver inte vara eget innehåll. Precis som i andra kanaler fungerar det utmärkt att kurera innehåll, d.v.s. hitta andras innehåll och återpublicera det i ditt flöde.

Slutligen handlar Linkedin, precis som alla andra sociala nätverk, om människor. Människor tycker om att föra dialoger och att få uppmärksamhet. Därför är det en bra idé att kommentera, gilla och nämna andra människor och företag i ditt flöde.

Vill du ha våra blogginlägg i din mejlbox? Fyll i din epostadress här så får du månadsvis våra blogginlägg.

Läs även:

  1. Instagram för företag.
  2. Twitter för företag.
  3. Facebook för företag.
  4. Pinterest för företag. 
  5. Youtube för företag. 
  6. Google Hangouts för företag.
  7. Slideshare för företag. 

Lycka till!

Om skribenten

Per

Språkkonsult och innehållsstrateg på Contentbyrån. Du hittar mig i Umeå eller i Stockholm – och alltid på mejlen.