Kunskap och taktik

Instagram – 58 gånger högre engagemang än Facebook

Hösten 2010 lanserades den sociala mediakanalen Instagram. Genom en enkel design och idé, att dela bilder med sina vänner, vann Instagram snabbt hjärtan. I dag har tjänsten över 200 miljoner aktiva användare, varav 10 % följer Justin Bieber (!).

För oss som använt Facebook och Twitter blåste Instagram in som en frisk fläkt. Genom några enkla handrörelser på sin Iphone kunde man nu sätta vackra filter på egna bilder och dela dem med sina följare. Tjänsten växte snabbt och 2012 knackade Facebook på dörren med en miljard dollar i fickan. Sedan dess tillhör Instagram Facebook-familjen. Känner du dig osäker på om ditt företag verkligen har något att göra på Instagram? I det här inlägget kommer jag visa hur du kommer igång och hur du kan använda Instagram för att bygga ett starkare varumärke.

Glöm annonser på Instagram

Eftersom Instagram har en tydlig idé med vad deras flöde ska vara är chansen liten att ditt företag får använda kanalens annons-system. Instagram handplockar nämligen de som får göra reklam i flödet, sådana som redan är ”great members of the Instagram community”, t.ex. Burberry, General Electric och Levi’s. Men det finns ändå gott om potential för ditt företag, då engagemanget på Instagram är 58 gånger högre per följare än på Facebook.

Skapa ett konto och följ dessa 5 steg:

1. Lyft in din logotyp som profilbild.

2. Skriv en kort text om vad ni gör och länka till er webbplats.

3. Tala om för era följare i andra kanaler att ni nu finns på Instagarm.

4. Koppla ihop ditt Instagram-konto till ditt varumärkes Facebook-sida.

5. Börja följa andra företag och privatpersoner som på något sätt är intressanta för er.

 

starbucks instagram

BILD: Starbucks är både lekfulla och ambitiösa på Instagram, något som syns på antalet följare: 2,9 miljoner.

Så här bygger du ditt varumärke på Instagram

När du har grunden på plats börjar det kontinuerliga arbetet i kanalen. Utöver att gilla och kommentera andras bilder handlar det om att ta bra bilder som står ut. Visa era produkter eller tjänster på kreativa sätt.

IMG_1400

Nike blandar inspirerande bilder och tänkvärda texter.

 

IMG_1401

Starbucks visar upp sin produkt i annorlunda miljöer.

Ett annat sätt att bygga relationer på Instagram, utöver bilder som står ut, är att visa upp vad som händer bakom kulisserna. Vem fyllde år i dag? Vem har bäst ordning vid sitt skrivbord? Varför står det en kundvagn med pingisbollar vid entrén? Gör ni det bra kommer dessutom jobbansökningarna att hagla.

Glöm inte bort dina bästa vänner på Instagram: # och @

Hashtagen ser ut såhär # och är en symbol som används på flera sociala medier, t.ex. Facebook och Twitter (där den föddes), för att kategorisera inlägg och göra dem sökbara. Om du t.ex. tittar på friidrotts-EM och vill veta vad andra tycker och tänker om matchen på Instagram kan du leta rätt på en relevant hashtag för just EM och ta del av bilderna i den. Det här är naturligtvis något ditt företag ska jobba smart med. Använd # så här:

  • Tagga dina inlägg med trendande (d.v.s. just nu populära) hashtags (#) för att synas där det händer.
  • Lär dig vilka # din målgrupp använder och tagga dina inlägg med dessa för att synas där.
  • Introducera nya #, kanske i samband med en tävling du anordnar eller en kampanj du lanserar.

Ett annat tecken du behöver känna till är tecknet för mention (omnämnande) som ser ut såhär @ på Instagram. När du nämner en annan användare genom att placera @ framför användarens namn ser hon eller han det på sitt konto och du kan på så sätt skapa dialoger. Använd @ så här:

  • Lyft fram de som använder din produkt eller tjänst genom att omnämna dem (ett trevligt sätt att visa upp dina produkter/tjänster i verkligheten samtidigt som den som blir omnämnd fördjupar sin relation med er).
  • Nämn branschkändisar (branschkändisar har många för er relevanta följare och ett stort inflytande som kan komma er till nytta).
  • Be människor nämna (@) er.

 Jobba med kampanjer och tävlingar

Nu vet du tillräckligt för att ditt företag ska kunna skapa vågor i Instagram-poolen. Om ni vill växla upp och verkligen synas kan du dessutom lära dig mer om att anordna tävlingar och jobba med kampanjer 

Vill du ha våra blogginlägg i din mejlbox? Fyll i din epostadress här så får du månadsvis våra blogginlägg.

 

Vill du lära dig mer om de olika sociala kanalerna? Kom igång här:

Om skribenten

Per

Språkkonsult och innehållsstrateg på Contentbyrån. Du hittar mig i Umeå eller i Stockholm – och alltid på mejlen.