Kunskap och taktik

INFOGRAFIK | Från kärnbudskap till kalender

En nyckel till att få innehållsmarknadsföring att fungera på sikt  – och göra det framgångsrikt – är noggrann planering. I botten måste givetvis en innehållsstrategi ligga. Men det finns en hel del andra verktyg att ta hjälp av, inte minst en redaktionell kalender.

ladda ned redaktionell kalender infografik

Hur gör man en redaktionell kalender? Själva processen kommer vi att skriva om längre fram. Men vad det gäller kalendern kan du göra på många olika sätt; du kan använda Excel, Google Spreadsheets eller specialskrivna program som Coschedule eller applikationer för projekthantering (det vimlar på nätet).

Men vi vill framför allt understryka vikten av att faktiskt ta fram något som liknar en kalender, d.v.s att visualisera de olika innehållsenheternas publicering, skriva ut de viktiga arbetsuppgifter som är kopplade till dessa och lägga ut dem i tid. Först då kommer det att bli en verktyg, ett fundament i er digitala marknadsföring.

Som sagt, vi kommer skriva mer om redaktionella kalendrar längre fram. Men till dess vill vi inspirera er med den här infografiken som på ett övergripande sätt visar vägen från ditt kärnbudskap i din varumärkes- eller budskapsplattform fram till den konkreta kalendern.

 

redaktionell kalender

Vill du ha våra blogginlägg i din mejlbox? Fyll i din epostadress här så får du månadsvis våra blogginlägg.

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.