Berättelser

Även lödmetaller kan bli innehållsmarknadsföring – ett exempel

Kan alla använda innehållsmarknadsföring? Finns det något ämne som inte går att behandla? Med detta exempel på innehållsmarknadsföring får du lära dig hur något så specifikt och tekniskt som legeringar och lödmetaller också det kan vara grunden för framgångsrikt innehåll.

Indium – ett exempel på innehållsmarknadsföring

Rick Short är chef för marknadskommunikationen på Indium Corporation, en producent och leverantör av speciella legeringar och lödmetaller. Upphetsande produkt, visst? I det här exemplet på innehållsmarknadsföring (en metod vi berättar mer om i vår nya e-bok du kan ladda ned), som finns sammanfattat i boken Content Rules, talar vi ett riktigt specifikt fält med en avgränsad men stor marknad.

Redan för flera år sedan såg Rick, framsynt som han är, att sociala medier skulle bli en kraft att räkna med och något även Indium skulle kunna dra nytta av. Exakt hur företaget skulle använda de alltmer populära sociala medierna visste han inte, men han började blogga själv för att skaffa sig erfarenhet och idéer. Samtidigt lärde han sig mer om målgruppen och vilka av de nya sociala medierna som verkade relevanta för den.

Några år senare satsar Indium hårt på innehållsmarknadsföring för att driva försäljningen av sina produkter och tjänster och får också betalt för mödan. Hur använder Rick och Indium innehåll för att marknadsföra legeringar och lödmetall?

Mycket innehåll fanns redan i företaget

Indiums innehållsmarknadsföring började med bloggande. När Rick hade utforskat möjligheterna gav han uppgiften till en av hans mer utåtriktade anställda att börja blogga om företagets produktionsteknologi.

Här, berättar Rick i Content Rules, insåg han att företaget redan hade mycket potentiellt innehåll som låg och väntade på att nå sin fulla potential. De höll ju i föredrag och workshops, de skrev s.k. tech papers och lade dem på hög. Så den anställda Rick hade valt ut att vara företagets pionjär, började helt enkelt genom att ta dessa oslipade innehållsdiamanter, putsa upp dem och sedan publicera dem. Nu kunde Indium erbjuda sina webbesökare insikt i företagets teknologi och processer och börja etablera sig som riktiga experter inom legeringar och lödmetaller.

Personlighet viktigt för Indiums innehåll

Personlighet blev för Indium en viktig krydda i innehållet. ”Var inte en maskin” var Ricks devis när han instruerade fler och fler anställda att börja producera innehåll. Små, personliga inflikningar och korta inblickar i de anställdas vardagsliv blev återkommande inslag i blogginläggen, vilket säkerligen bidrog till nästa positiva följdeffekt för Indium: de började bli kändisar!

Kändis? Som expert på lödmetaller? Visst! Inte en sådan kändis som platsar på omslaget till Se & Hör jämte Måns Zelmerlöw, men tillräckligt känd för att t.ex. få folk på en branschmässa att vrida på huvudet eller komma fram och hälsa. Rick berättar i Content Rules hur flera av bloggarna blivit igenkända ansikten i branschen tack vare bloggandet. Det är svårt att mäta effekterna av en sådan sak, men dåligt för affärerna kan det ju i alla fall inte vara.

Kundkontakterna ökade med 600 %

Allt eftersom utökade Indium sitt bloggande, med fler och fler anställda som började skapa innehåll utifrån sin expertis. I dag räknar jag till 19 bloggar på Indiums innehållsportal (notera att bloggarna har en helt egen under-domän och startsida på Indium.com), vars inlägg sorteras in i ett eller flera av de många bloggflöden Rick startat upp. Han använder nämligen även en nyckelordsstrategi, där blogginlägg som innehåller ett nyckelord som t.ex. ”leadfree solder” (blyfri lödmetall) alla automatiskt hamnar i det bloggflödet. På så sätt kan Indiums besökare hitta innehåll antingen via en specifik bloggare eller via ett specifikt nyckelord.

Resultatet av det hela?

”Astounding” – häpnadsväckande – säger Rick i Content Rules.

Siffrorna: när blogg- och nyckelordsstrategin trätt i kraft ökade Indium sina kundkontakter med 600 % (!) under ett kvartal. Rick säger också att Indium numera betydligt snabbare arbetar upp sin databas med potentiella kunder, eftersom alla besökare som visar intresse för företagets innehåll genom att t.ex. ladda hem ett infoblad automatiskt läggs till i Indiums system.

Det var resultatet på kort sikt – vi kan bara föreställa oss vilka effekter innehållsmarknadsföringen haft på Indium på lång sikt. Och även om jag inte har siffror, ser jag i dag att Indium på startsidans främsta position ger besökaren möjlighet att söka bland deras innehåll och att ta kontakt med dem på sociala medier. Ett ganska annorlunda angreppssätt för ett företag i den industrin, men uppenbarligen ett angreppssätt som fungerar eftersom Indium fortsatt med strategin och gått från en enda bloggare till de där 19.

3 insikter om innehållsmarknadsföring att ta med sig från exemplet

1. Inget ämne är för svårt att skapa innehåll om.
Lödmetaller är nördigt, smalt och svårt, men går ändå att göra innehåll om, som Indium visar. Om det finns en marknad och köpare för din produkt, finns det också ett behov hos dem att få svar på frågor och lära sig mer. Det kan du hjälpa till med genom innehåll.

2. Våga vara personlig, oavsett ämne.
Även i tekniska, till synes svåra ämnen måste det finnas ett tydligt mänskligt element. Det gör huvudinnehållet lättare att ta till sig och bygger personlighet för företaget. Och de företag vi har en mer personlig relation till, gör vi hellre affärer med.

3. Sprid i de kanaler som är relevanta för din målgrupp
Rick undersökte vilka sociala medier målgruppen fanns i och rättade sig efter det. Ingen kan säga ”Facebook är störst så där måste vi vara” eller ignorera Youtube bara för att man själv inte gillar film, om det visar sig att målgruppen använder Youtube flitigt och Facebook betydligt mindre.

Om du vill lära dig mer om content marketing har vi gjort en e-bok som förklarar grunderna på 5 minuter.

Bildkälla: flickr, ”Morgan”, enligt CC-licens.

Om skribenten

Samuel

Samuel är examinerad språkkonsult och innehållsspecialist på Contentbyrån. Han älskar nya saker och idéer och att omsätta dem i sitt arbete för att utveckla det han sysslar med. När han inte skriver en herrans massa utbildar han i språk och skrivande.