Strategi

Gör din företagsblogg till en vinnande lagmaskin

Få har tänkt så mycket på content marketing som Heidi Cohen. I ett inlägg menar hon att  företagsbloggen är superviktig då den så tydligt länkar samman din målgrupp med alla möjliga aspekter av din affär. Men för att det ska lyckas krävs lagarbete.

 

För några veckor sedan skrev jag om hur ni som företag kan ge er själva rätt förutsättningar för att blogga och göra det hållbart över tid. Och för att göra en kort rekapitulation, jag tryckte på tre saker:

  1. att ha en förståelse för hur en företagsblogg bidrar till er affär och således en övertygelse om att det är viktigt
  2. att ha en innehållsstrategi på plats som binder samman de övergripande affärsmålen med något så till synes litet som ett blogginlägg,
  3. en redaktionell process på plats med rutiner, verktyg och roller.

Jag skulle vilja påstå att om du har de här tre sakerna på plats har du extremt bra förutsättningar för att lyckas med, inte bara företagsbloggande, utan också allt som rör företagets innehållsarbete.

Men det här med laget då (angående Heidi Cohens uttalande i ingressen), hur får du igång teamet? Hur ska du tänka där?

företagsblogg - hur lyckas man? Det är ett lagbygge.

En nyckel för att lyckas med din företagsblogg är att jobba tillsammans i ett lag.

Sätt samman laget

På resan mot att uppfylla de här tre punkterna (innehållsstrategin, processen och förståelsen) kommer ni att behöva fundera på vilka som ska blogga. Det är ganska naturligt att titta inåt i organisationen – vilka kan tänkas bidra? Vilka kan skriva? Var nånstans kan du hitta företagets målgörare?

Det är inte så enkelt som det låter. Vår erfarenhet vittnar om att det finns en rätt varierad inställning till att börja skapa innehåll i allmänhet och företagsblogga i synnerhet. En del gillar det. En del gillar det inte.

Entusiasterna

Det finns helt klart många som till en början blir rätt entusiastiska inför företagsbloggandet. Som deltagare i bloggteamet kanske din kollega får en liten ego-plattform, en snygg porträttbild och en möjlighet att profilera sig i branschen. Och allt det är jättebra.

företagsblogga

Jag finns här för er. Jag bloggar om intressanta saker. Jag är också lätt fotoretuschad och väldigt nöjd med den här bilden. Vi kommer att gilla varandra du och jag.

Många är ganska duktiga skribenter och har mycket att säga. Bättre än så kan det väl inte vara? Nej, det är perfekt. Men du som ansvarig bör vara förberedd på hinder som kan dyka upp.

Den utmaning som finns, även bland de till en början entusiastiska, är just att hålla ut. Kanske har hen skrivit om ”sina ämnen” och har helt enkelt inte så mycket mer att säga. Personen kanske inte fick någon större respons på sina inlägg för den delen och hela den här ”content-maskinen” upplevs mindre och mindre viktigt.

Din uppgift som ansvarig blir att att få det hållbart över tid, att inte låta en insatsen bli oregelbunden därför att de inblandade tappat sugen.

Tänk på

  • Entusiasterna är guld värda. Men även den bäste kan tappa sugen om du inte berättar vad hens medverkan betyder. Att innehållsstrategin är på plats samt att du som ansvarig jobbar med förankringen av processer är jätteviktigt.
  • Att någon gillar upplägget betyder inte att denne är en skribent. Inställningen är givetvis superviktig. Men om du är ansvarig för satsningen bör du ha en plan för hur du internt hanterar innehåll som inte håller måttet. En inhyrd copy-editor kan göra en halvbra text riktigt bra.
  • Du vill ha en varumärkeston som är håller ihop, trots att kanske flera skriver. Innehållsstrategi och ett medföljande tonalitetsarbete är nödvändigt.

De som inte vill vara med, eller som är inte är lämpliga – platsar de i laget?

Så hur får du dina kollegor att blogga? Hota? Nej. Locka med belöningar? Icke.

Kanske har du identifierat några som kan väldigt mycket, som håller koll på ett specialområde eller som vet exakt hur vardagen för era kunder ser ut. Perfekta bloggare? Inte nödvändigtvis.

Det kan finnas flera anledningar till att det är en dålig idé att be vissa att blogga. De kanske inte har självförtroendet att uttrycka sig i text (än), de tycker inte om att skriva eller kanske helt enkelt skriver dåligt. Eller så kanske de inte riktigt tycker att det ingår i deras arbetsuppgifter. Säljare brukar vilja sälja och supportteamet har oftast väldigt mycket att göra med att, precis, hjälpa kunder.

Är du en bloggare?

Vi har alla olika förutsättningar för att skriva. Men var inte för snabbt att döma, med coaching, träning och lite stöd kan du säkert hitta skribenter där du minst anade det.

Det finns en tid för allt. Ska du precis dra igång företagsbloggen är det kanske inte den här gruppen du i första läget ska omvända för att komma igång.

Men du har stor nytta att blanda in flera i den här typen av arbete. Vad kan man då göra för att ändå få hjälp? Här har du dra nytta av lagsports-tanken. Vi är bra på olika saker, det gäller att hitta vad. Här kommer några tips på hur du kan lägga upp arbetet.

Tips

  • Samarbeta för att ta fram idéer. Om dina kollegor inte vill blogga eller skapa innehåll på annat sätt, be dem medverka i redaktionsmöten. Be dem tycka till om ämnen, vinklingar och upplägg. Alla har åsikter och är samtalen konstruktiva gynnas processen av att många är med.
  • Behöver du extern hjälp? Att hitta någon som ska producera innehåll från ax till limpa, någon som kan allt om ditt ämne, kan vara svårt och dyrt. Leta istället efter de som har vana av att skapa innehåll baserat på intervjuer, halvfärdiga snabbanteckningar och utkast. Vana innehållsproducenter sätter rätt snabbt ihop relevanta frågeställningar som dina medarbetare får arbeta med i svarsform, punktade listor eller idéer. Se din arbetsgrupp som ett forum för kunskap.
  • Text ligger inte för alla. Men en del är otroligt skickliga på att berätta historier eller uttrycka sig verbalt, en del gör sig väldigt bra framför kameran och åter andra kanske sitter på väldigt mycket kunskap. Titta på de förutsättningar du har att arbeta med och möt dina kollegor där de är starka. Kanske är en podcast inte så långt borta som du tror? Eller korta filmade inslag? Kanske vill någon vara faktagranskare eller korrekturläsare?
  • Ha en långsiktig plan. Om du, som många andra, vet att företagsbloggande och innehållsproduktion av olika slag är viktigt, då behöver du en långsiktig plan och du behöver ge teamet lite tid. Det gäller att vara rättvis både när det gäller att ha rimliga mål för satsningen och för de som är inblandade. 

Alla ska blogga – ja eller nej?

Jag rekommenderar nästan alla företag jag möter att fundera på en företagsblogg, det finns så många bra saker med det. Men det är inte säkert att alla personer på ett företag är lämpliga att föra ut företagets röst via bloggar eller andra typer av innehåll. Precis som spelarna i vilken lagidrott som helst har olika roller att fylla så är det nog så du bör se på företagsbloggen. Utnyttja styrkorna, träna på det som behövs och ha en spelidé, för att ta den här sportliknelsen lite för långt.

Till ditt lagbygge är du i stor behov av inte bara skribenter utan också idésprutor, allmänt erfarna personer, faktagranskare, kundkännare och processledare.

Du som är ansvarig, arbeta med det som du har, se på förutsättningarna och försök blanda in flera i arbetet. Det är en av nycklarna till ett lycksoamt företagsbloggande.

Lycka till!

PS. Har du fler idéer på hur man engagerar sina kollegor i innehållsarbete? Skriv i kommentarerna här nere. DS.

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.