Kunskap och taktik

Hangouts on Air – sänd video live på nätet

Tänk att kunna göra sin egen TV-show, tänk vilket värde det skulle ge dina kunder och vilka personligheter det skulle bygga! Nu är det faktiskt alldeles möjligt, med Googles tjänst Hangouts on Air, som utvecklas konstant. Dags för dig att börja sända live?

Om du driver ett företag eller en organisation av något slag, vet du precis som jag hur otroligt viktigt det är med personlighet. Vi litar på och gör affärer med personer vi lärt känna. En av de stora fördelarna för ditt och mitt företag i dag med det klimat vi har i den digitala sfären, är hur lätt det är för oss att komma nära våra kunder. Att låta dem lära känna oss som personer och därmed lättare få till stånd avtal och affärer – allt från att det blir lättare för folk att köpa en tandborste från ett företag med lite personlighet, till att affärspampar undertecknar mångmiljonkontrakt först när de fått en riktigt bra känsla för personen som ska underteckna på raden bredvid.

Google Hangouts, specifikt Hangouts on Air, är ett utmärkt och lätthanterat verktyg för att bygga personlighet, lära känna sina kunder och därmed göra fler affärer.

Vad är Hangouts on Air?

Google Hangouts är Googles chattsystem för användare av Google+. En Hangout är egentligen bara ett chattrum där du och dina utvalda samtalspartners ingår. Chattrummet kan vara bara för text, eller så är det en video-hangout. Det är kort sagt Googles svar på Skype.

hoa

Hangouts on Air, som vi ska tala om i dag, är betydligt mer intressant än så. Här talar vi inte bara om en privat videokonversation, utan om en videokonversation du kan sända ut till resten av världen. I en Hangout on Air kan du och upp till nio andra utvalda deltagare (14 andra med premium-varianten) sitta och prata, dela länkar, visa presentationer, svara på tittarfrågor, med mera. Ni skapar något av ert egna tv-program som direktsänds på internet (både på er Google-sida och även er Youtube-kanal, om ni vill) och sedan arkiveras på Youtube automatiskt för att ni senare ska kunna dela videon efter att ni sänt. Den blir precis som en Youtube-video, bara det att den lagras på Youtube under tiden ni spelar. Praktiskt och tidsbesparande!

Vad kan du använda Hangouts on Air till?

Hangouts on Air är en rätt flexibel kanal; klyschan om att endast fantasin sätter gränserna kanske inte riktigt stämmer men något åt det hållet i alla fall. Kärnan i att använda Hangouts on Air är densamma som för alla andra kanaler när vi talar om innehållsmarknadsföring: om ni har ett bra innehåll som ger värde till tittarna, kommer de att titta.

Några exempel på hur företag kan använda Hangouts on Air:

användningsområden för hangouts on air

  • Visa upp en ny produkt i en livesändning. Ni pratar, demonstrerar produkten, tar emot frågor från tittarna som är nyfikna på produkten. Eftersom det sker live kanske ni upptäcker att många är nyfikna på en viss funktion som ni då demonstrerar extra noggrant.
  • Ge en rapport från en branschkonferens. Om du och en kollega varit där, lärt er grejer, träffat nya kontakter, fått lite material med er hem, då är det perfekt att skicka vidare kunskapen med en mysig Hangout on Air. Ni berättar om konferensen, tar upp höjdpunkter, delar med er av material ni fick.
  • Håll en utbildningsserie. Eftersom du med enkla medel kan visa en presentation a la Power Point via en Hangout (d.v.s. tittarna hör din röst men ser presentationen), kan du dela med dig av kunskap till era kunder.
  • Ge mass-support. Om ni just lanserat en ny funktion i programmet eller skickat ut ny hårdvara, kanske många kunder har frågor. Då passar det perfekt att bjuda in till en Hangout där någon i er support-personal demonstrerar programmet, pratar till och svarar på frågor som trillar in från tittarna.

Kom ihåg: oavsett vad det är ni sänder live, sparas videon automatiskt så att ni kan peka tittare till den i efterhand och dela den i andra kanaler.

Obama och andra småfixare använder Hangouts on Air

I min jakt på företag som är duktiga på Hangouts on Air har jag faktiskt till stor del gått bet; det tycks som att Hangouts on Air är sorgligt underutnyttjat i det fältet. Däremot är det väldigt populärt bland folk som t.ex. pratar och live-analyserar fotboll, tv-spel som Minecraft, visar sina senaste gitarr-trix, lär ut saker i Photoshop eller håller föreläsningar.

Vissa profiler har givetvis upptäckt Hangouts on Air. Conan o’Brien är en, och POTUS själv, Barack Obama, är en annan. Nedan ser du hur pompöst han marknadsför sina ”fireside chats”, där några vanliga amerikaner är inbjudna till att sätta sig ner och prata med presidenten medan världen tittar på. Briljant. Var fanns min möjlighet att hänga med Stefan Lövén och Fredrik Reinfeldt i den svenska valrörelsen?

Låter det komplicerat? Det är det inte!

Trots att du kan använda Hangouts on Air på så många sätt och nå ut till hundratusentals, är det faktiskt inte ens komplicerat att använda. Tekniken har ju kommit så långt att de allra flesta klarar av att sända en Hangout on Air med vad de har på skrivbordet i dag. Alla de vanligaste webbläsarna och operativsystemen fungerar, tjänsten anpassar kvaliteten efter din bandbredd och kräver inte mer utrustning än en enkel webbkamera (sådana finns ju ofta inbyggda i våra datorer nu för tiden) och ett vanligt headset. Jag använder oftast mitt Iphone 5-headset när jag sänder via Hangouts on Air, alternativt en konferensmick värd hisnande 300 riksdaler. Vi talar ingen dyrgrip till studio som, alltså. Tänk här bara på att det är bra om alla som ska medverka i sändningen har samma teknologiska förutsättningar, så att skiftet mellan era ljud- och bildkvaliteter inte blir för stort för tittarna.

Det var väl inte så tuffa krav? Såhär går du från att börja förbereda till att faktiskt genomföra en Hangout on Air-sändning:

1. Förbereda

När ni väl bestämt att ni ska göra en sändning med Hangouts on Air, startar ni ett Hangout on Air-event på Google+. För det behövs att ni faktiskt har en sida på Google+, men det är ju annars skaffat i ett nafs.

Du fyller i grundinformation (titel, beskrivning, tidpunkt) och väljer mellan att antingen ha sändningen som publik eller privat. Med alternativ 1, en publik sändning, är sändningen helt offentlig och vem som helst kan hitta den på Google+ eller söka efter den på Youtube. Tar du bort publik-tillvalet blir den privat. Då är det bara personer med länken till sändningen som kan se den. På så sätt kan du t.ex. välja ut ett 20-tal kunder, kanske just de där som ville ha en demonstration av nya programmet eller produkten, och skicka länken till dem. Privat är också perfekt att använda när ni testar Hangouts on Air för er själva; då slipper några tittare trilla in när ni experimenterar med tekniken.

2. Sprida

När du väl startat eventet kan era följare se det på er Google Plus-sida, och du har en adress ni kan sprida i sociala kanaler för att dra publik till sändningen (förhoppningsvis har ni planerat så smart att det är flera dagar kvar till sändning när du skapar eventet, så att era tittare har god tid på sig att planera).

Redan innan sändningen kan era följare, om ni aktiverat den funktionen, skicka in frågor till er via Q&A-appen (questions and answers – frågor och svar). Bara du och de andra som ska vara med i sändningen ser frågorna tills det att ni senare i sändning väljer ut en fråga att besvara och ställa i rampljuset.

3. Testa tekniken

När det börjar närma sig sändningsdags kan ni gå in i förberedelseläge, utan att börja sända. Ni kan testa ljud, kolla att ljuset är bra, sådana saker. Här kan ni sedan välja hur ni vill göra, vill ni sitta båda framför kameran vid samma dator, eller vill ni sitta vid olika? Ni kanske måste vara på olika platser p.g.a. att din kollega arbetar på en annan plats eller är ute och flänger. Det går utmärkt, som sagt kan upp till tio olika datorer vara anslutna till samma Hangout on Air.

4. Sänd!

När ni är redo (helst på den tid ni utlovat!) klickar ni på den stora feta knappen som startar sändningen, och ni är igång. Pang så kan världen se er live via Google och Youtube! Här är några centrala funktioner du kan använda medan ni sänder som förhöjer tittarnas upplevelse och förbättrar innehållet:

Control room

Styr ljudnivåer, slå av och på video. Kollegan kanske har en bad hair day och vägrar medverka i video? Slå av videon och visa dig själv och ha bara ljudet från kollegan.

Showcase

Låter er dela länkar till sajter, videor med de som tittar. Ni kanske förberett ett litet lager med länkar som ni vill dela med er av, t.ex. till ett intressant företag ni träffade på mässan och pratar om i sändningen. Då är det bra service till tittarna att ge dem en länk som de kan följa. Kom ihåg: tittarna kan öppna länken och surfa runt på sajten ni länkar till och fortfarande lyssna till er.

Dela fönster

Om du vill visa en presentation, säg en Powerpoint, med dina tittare, då är det just nu enklaste sättet att dela ett fönster med tittarna. Utgångsläget är ju att de ser bilden från din webbkamera, men det du kan göra är att skifta från det till att tittarna istället ser det du har på din datorskärm istället. Du kan visa en presentation, eller kanske logga in i och demonstrera ett ny mjukvara ni ska lansera? Kanske har det kommit in en fråga om hur man hittar något på er webbplats? Välj att dela ditt fönster med dem, gå in på er webb och visa tittarna, live! Ganska magiskt faktiskt. Här är det som sagt bara fantasin som sätter begränsningarna för vad du kan dela med dig av och vad du kan ge dina tittare (få inga dumma idéer nu bara.)

Kan ditt företag använda Hangouts on Air? Självklart!

Jag förstår att Hangouts on Air kan kännas lite skräckinjagande. Sitta och synas i bild och prata, live, inför potentiellt flera hundra, kanske tusentals personer? Aldrig i livet!

Och nej, det är inte för alla. Men jag ger mig den på att det finns en duktig, utåtriktad person eller två på ditt företag som skulle kunna ge mycket värde till era kunder, existerande som blivande, via en Hangout on Air. Kanske på sälj- eller marknadsföringsavdelningarna?

Vad skulle era sändningar handla om? Som sagt: här är möjligheterna så många att jag inte kan rabbla upp dem alla. Kärnan är att ni behöver leverera något av värde till tittarna, bortom det är allt upp till er. Var bara inte för snabb med att avfärda möjligheterna, för det här är en kanal som förenar många funktioner i en och därmed skapar ett stort värde för mottagarna. I mina ögon är det kanaler som den här, där det krävs lite kreativitet och eftertanke, som kommer att skilja agnarna från vetet i det digitala landskap som nu utformas. Lyckas ni här, har ni en stor konkurrensfördel.

Ta med dig den idén till nästa möte om marknadsfrågor, börja spåna vad era sändningar skulle kunna innehålla, och du ska se att ni snart är igång med era första livesändningar på nätet.

Läs även:

  1. Instagram för företag.
  2. Twitter för företag.
  3. Facebook för företag.
  4. Linkedin för företag.
  5. Pinterest för företag. 
  6. Youtube för företag. 
  7. Google Hangouts för företag.
  8. Slideshare för företag. 

Om skribenten

Samuel

Samuel är examinerad språkkonsult och innehållsspecialist på Contentbyrån. Han älskar nya saker och idéer och att omsätta dem i sitt arbete för att utveckla det han sysslar med. När han inte skriver en herrans massa utbildar han i språk och skrivande.