Kunskap och taktik

Blogg del 1 – därför ska alla ha en företagsblogg

Alla företag borde blogga. För de som startar en företagsblogg och gör det bra är fördelarna många. Det här inlägget handlar om dessa fördelar och sätter bloggen i sitt marknadsföringssammanhang.


Jag gjorde ett påstående i rubriken som jag tänker svara på omedelbart. Svenska företag ska blogga av följande anledning:

EN BLOGG GENERERAR AFFÄRER

Men för att orka ta tag i att blogga behöver man förstå vinsten med det och hur man sedan kommer igång på ett sätt som fungerar i längden. Allt det här tänker jag berätta i två inlägg. Detta det första kommer att handla om hur företagsbloggen genererar affärer medan det andra kommer handla om hur det går till rent praktiskt.  

Jag gör antagandet att du vet ungefär vad en blogg är. Men jag vill ändå vara tydlig med att en blogg är en kanal och att ett blogginlägg är ett medium, inom vilket många andra medium kan rymmas. I en blogg (kanal) postar du olika blogginlägg (medium). Dessa inlägg (medium) kan i sig innehålla t.ex. text, ljudfiler, länkar, filmer eller bilder (andra medium). Se dig omkring lite i det här inlägget så hittar du både film, text och bilder.

I dag går det dessutom att blogga in lånade kanaler, t.ex. på Linkedin. Men det här inlägget avser bloggen som ägd kanal, d.v.s. där du själv har hela kontrollen.

Kolla in några svenska företagsbloggar för mer inspiration:

Kii (klädbutik i Umeå)
Printasquare
Swedbank
Binero

Affärer uppstår där företag och människor kan mötas

För att förstå vinsten med en blogg tar jag det från början. Marknadsföringens förutsättningar verkar alltid förändras så snabbt att det kan kännas omöjligt att hänga med. Nya kanaler springer upp ur jorden som svampar om hösten. Varje dag uttalar sig ytterligare en amerikan med märklig titel om hur allt har förändrats, om att helt nya regler gäller för den som vill överleva på den digitala savannen. Det här snacket får det ofta att verka läskigt att över huvud taget ge sig ut på de digitala kanalerna.

Utbudet när det kommer till sätt att möta potentiella kunder är i dag överväldigande. Det finns helt andra kanaler och medier än vad som fanns för 100, 50 eller 10 år sedan. Ja det finns till och med nya kanaler den här veckan som inte fanns förra, så snabbt rör det på sig.

touchpoints_2

Myt: Man måste finnas i alla kanaler.

 

En kanals funktion är dock bara är att bära innehåll. Det som har hänt med världen, i snabb takt, är att sätten att bära innehåll har blivit bättre och fler. De bakomliggande principerna, t.ex. att ett företag måste möta potentiella kunder på olika sätt för att få till affärer, stämmer fortfarande.

Därför är det konstigt att så många företag lägger så mycket tid på att pynta sina skyltfönster i stället för att blogga, när det ju egentligen är samma sak, möten. Du kommer möta fler människor på din blogg än genom ditt fysiska skyltfönster om du gör rätt och eftersom affärer uppstör där du och dina potentiella kunder kan mötas, är valet var du ska lägga krutet enkelt.

Det är egentligen samma sak att blogga som att pynta sitt skyltfönster, men anpassat efter de kanaler där de människor man försöker nå nu finns. I dag står de inte utanför ditt skyltfönster på samma sätt utan finns på sociala medier eller söker på Google. Det intressanta är dock det konstanta i vad som låter ett företag göra affärer: att vara där målgruppen finns. Att blogga är att vara där målgruppen finns. 

bloggada

Företagsbloggen är din bästa vän

Många företag tänker lite baklänges. De utgår från var det passar dem att möta potentiella kunder, ofta baserat på tradition. Det här sättet att tänka har fällt företag i alla tider och fortsätter att säga adjö till både stora och små bolag över hela Sverige varje år.

Bloggen är en extremt mångsidig och flexibel kanal som tillåter många medium. Jämför t.ex. med Twitter där du har 140 tecken att jobba med, medan du på en blogg kan väva in filmer, skriva text, jobba med bilder o.s.v. Bloggen är dessutom en bred kanal som de flesta förstår sig på där du har stora möjligheter och stor kontroll. Därför bör bloggen vara en given grundpelare i svenska företags marknadsföring. Men hur genererar den då affärer?

7 sätt din företagsblogg generar affärer på

1. En blogg gör ditt företag mänskligt = affärer.
Människor vill göra affärer med människor. Bloggen gör ditt företag mänskligt.

2. En blogg driver trafik till ditt företags webbsida = affärer.
Med en blogg hamnar du högre i sökmotorernas rankningar och kan visa upp innehållet på sociala medier för att få trafik till webbplatsen.

3. En blogg konverterar trafik till leads = affärer.
Vad vill du att dina besökare ska göra efter det att de läst blogginlägget? Tala om det för dem! Här har du chansen.

4. En blogg bygger ditt företags trovärdighet genom att ni får dela med er av kunskap = affärer.
Show, don’t tell, heter det. Det är svårt att övertyga någon genom att säga att man är bra. Det gäller att visa det. Det får du göra på en blogg.

5. En blogg ger er chansen att berätta er historia = affärer.
Varje nytt blogginlägg är en chans att berätta er historia, för historier fungerar.

6. En blogg ger er kunskap om er målgrupp med hjälp av analysverktyg = affärer.
Använd t.ex. Google Analytics för att lära dig med om dina besökare, kunskap du kan använda för att föra dem mot ett köp.

7. En blogg finns kvar och jobbar i det tysta för ditt företag varje dag = affärer.
Ett bra blogginlägg kan driva trafik så länge det finns kvar, det vill säga så länge du vill. Under tiden kan du åka på semester.

Ibland är steget till affär kort, andra gånger långt. Men det är alltid där. Därför ska alla företag blogga. Nästa inlägg kommer att avhandla hur ni praktiskt går till väga för att starta bloggen och hålla den levande.

Läs också del 2: Att bygga företagsbloggen från grunden.

Om skribenten

Per

Språkkonsult och innehållsstrateg på Contentbyrån. Du hittar mig i Umeå eller i Stockholm – och alltid på mejlen.