Kunskap och taktik

Facebook Canvas – vad är det?

Det kommer ständigt nya smarta taktiker för digitala marknadsförare. Tidigare i år dök Facebook Canvas upp. Vad är det hur kan man använda det som innehållsmarknadsförare? Det ska vi prata om i det här inlägget.

Vad är Facebook Canvas?

Formatet Facebook Canvas

Vid det här laget har du säkert stött på Facebook Canvas när du har använt Facebook på din mobil. Har du inte kläm på vad det här så är det här inlägget för dig.

Facebook har beskrivit Facebook Canvas som ”…an immersive and expressive experience on Facebook for businesses to tell their stories and showcase their products.” Det Facebook gjort är att tillhandahålla ett annons-format som kan innehålla bilder, film, knappar, produktflöden och text – i fullskärm på din mobil (precis, detta är bara för mobilen).

Själva annonsen i Facebook-flödet är väldigt lik en vanlig boostad post, så här kan det se ut – notera den lilla pilknappen nedanför bildytan i annonsen:

Facebook feed, canvas-annons

Facebook Canvas fungerar bara i mobiler, och här har företaget Falcon sponsrat ett inlägg mot mig. Hepp!

När jag sen klickar på annonsen hamnar jag på en Facebook Canvas-sida. Canvasen kanske kan liknas vid en minisajt. Du som användare är kvar i Facebook-världen och annonsen förladdas ungefär som Facebook Instant Articles (transportsträckan till själva annonsen är mycket snabbt, m a o).

Exempel på Facebook CanvasSå här såg det ut när jag klickade på annonsen ovan (se den animerade gif:en till höger). I det här fallet en ganska rak och enkel annons, men den visar konceptet.

Det som inte syns i det här exemplet är all den interaktivitet som du som marknadsförare kan baka in i sidan; knappar, produktflöden och filmer.

Vid sidan av de funktionerna kan du addera en horisontell dimension genom att ha breda bilder, på det sättet låta användaren scrolla sidledes i vissa sektioner och upptäcka information på det sättet.

Du kan addera upp till 10 olika sektioner vilket gör det möjligt att ha ganska mycket information på sidan. Och eftersom canvasen är utfallande, dvs det syns egentligen inte att du befinner dig i Facebook’s domäner då bilder och grafik går ända ut i kanten (fullskärm), så har du fina möjligheter att skapa den visuella känsla du vill ha.

Facebook Canvas och content marketing

Som innehållsmarknadsförare tycker jag det här är ett spännande format. Den ger helt enkelt möjlighet att skapa engagerande upplevelser för besökaren, och det finns utrymme att faktiskt förmedla något.

Det är dessutom förhållandevis enkelt att skapa en canvas (med det redaktionella arbetssättet är snabbhet ibland rätt viktigt) och du  kan använda både grafik, bilder och rörligt. Då själva konceptet är en lång landningssida så finns det fina möjligheter att beskriva något i steg eller kanske ha en överraskning på slutet.

Så här kan du använda Facebook Canvas

Här är några förslag på hur du skulle kunna nyttja formatet. Det här förslag både för dig som arbetar med content marketing och som gillar att tänka kundens köpresa, och och för dig som vill nyttja det till annat.

Längs köpresan (tidigt, mitten och i slutet)

Tidigt: Gör en canvas som går ut brett mot din målgrupp (och ja, det är bra om du i ditt strategiarbete har identifierat din målgrupp). Det här är människor som inte känner till dig eller ditt varumärke, men som du tror har ett behov av det du erbjuder. Kanske är det alla män mellan 30 – 50 år, som bor i Gävle. Eller så är det människor som på något sätt visat att de är intresserad av mat. Här använder du Facebook Audience Insight och tar fram målgrupper som du vill annonsera för.

Skapa en canvas som väcker deras intresse eller som väcker deras nyfikenhet. Det är klart, det här är en utmaning – men ju bättre koll på målgruppen du har desto bättre går det. Dessutom är det Facebook vi pratar om, det är idag det kanske billigste sättet att få räckvidd för ditt budskap till en målgrupp som du har ringat in på ett ungefär.

Mitten: De som kanske varit inne på din hemsida eller som har lämnat sin mejladress, mot dessa använder du Facebooks retargeting-funktioner. Nu gäller det att ta din presumtiva kund lite längre på köpresan, vad kan få henne att kicka igång lite extra? Verkar du inom B2B så kanske kan du beskriva ett case, eller gå på djupet i en funktion som de visat intresse för. Kanske har de sett den första canvasen (den som gick ut mot en lite större målgrupp, enligt ovan) och nu bygger du vidare på den storyn och använder dig av retargeting för att bearbeta denna grupp med ny information som de upplever värdefullt.

NYTT: Nu går det dessutom att köra retargeting på de som sett din Facebook Canvas, det gick inte tidigare. Det är f a n t a s t i s k t ! Läs mer längre ned. 

Slutet på köpresan: Facebook-annonsering är kanske inte de första vi tänker på när det gäller intentionstyrda handlingar, utan det är mer ett ”slösurfande” (dvs, man tänker inte på Facebook – nu ska jag köpa nya vinglas!). Men du har alla möjligheter att väcka tankar.

Har du hjälpt din besökare längs den här resan med intressant info med hjälp, kanske med retargeting, så vet du att det här är ett Facebook-konto som tidigare varit intresserad av dina inlägg. Det kan också vara så att du laddat upp din heta leads-lista till Facebook och erbjuder dessa något speciellt.

Du kan dessutom i en canvas visa produktflöden, du kan skapa knappar som går direkt till din webbshop eller annan typ av konvertering. Det finns alltså inget som hindrar att canvasen är entrédörren till ett köp eller liknande.

Andra idéer

Här är några andra förslag på vad du skulle kunna göra med Facebook Canvas:

  • Berätta för din kunder och presumtiva arbetstagare om dina anställda; presentera de anställda med personliga bilder eller gör små filmer där ni profilera dem. Det här tjänar både som en boost för arbetsgivarvarumärket och kan positionera er som experter då du visar vilket skönt gäng ni är och allt ni kan – employer branding parat med content marketing.
  • Berätta historien om ert företag: Hela konceptet med med den höga sidan är som gjord för att ta fram en kronologi eller ta med någon på en liten resa. Scrolla fram till nutid eller ta företaget tillbaka till dess ursprung.
  • Jobbannonser: Med canvasens byggbeståndsdelar (film, knappar, bilder, karuseller) så har du alla möjligheter att skapa en innovativ jobbannons. Låt anställda beskriva tjänsten, visa arbetsplatsen i bilder eller gör något mer traditionellt som är mer av landingssida-typ med en call-to-action. Canvasen funkar utmärkt som landningssida.
  • Förklara din tjänst eller produkt: Återigen, scrollningen nedåt är perfekt för att steg-för-steg förklara något (ungefär som öl-reklamen i exemplet ovan).

En stor förbättring – retarget på de som besökt din canvas

Tidigare så fanns ingen möjlighet att åter-engagera de som besökt din canvas. Det var lite av ett svart hål för en digital marknadsförare. Men ganska nyligen släppte Facebook (och de kanske fortfarande håller på rulla ut funktionen i olika annonskonton) möjligheten att annonsera igen mot de som tidigare klickat in på din canvas.

Rätt använt är retargeting-funktioner ett mycket bra verktyg för att förädla och kvalificera din kundbas. Nu kan du också använda Facebook Canvas för detta.

avskiljare

I nästa artikel tittar vi på hur du gör rent konkret för att bygga din canvas.

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.