Kunskap och taktik

E-bok – 21 tips om innehållsmarknadsföringens gigant

Om någon läser en Jonas Hassen Khemiri-bok och älskar den, finns det en stor chans att hon eller han hänger på låset när bokaffären säljer uppföljaren. Vi människor älskar att konsumera en god historia, att få en väl sammansatt portion kunnande eller underhållning serverat i en fin förpackning. För vi upplever något, känner något och vill ha mer.

lasa_bocker

Det kan tyckas som att steget mellan en roman eller faktabok och en e-bok, som används i syfte att nå ett företags marknadsmål, är långt. Jo, det kan det vara. Men det finns också likheter i det du vill åstadkomma – nå människor, få tid med dessa och berätta saker som de annars skulle missa.

Men låt oss ta det från början.

Vad är en e-bok?

När vi pratar om en e-bok i marknadsföringssammanhang menar vi oftast en bok gjord tillgänglig i formatet PDF. Ett dokument i PDF-format kan nästan alla skapa på sin dator och enkelt dela på webben, via e-post eller i sociala media. De går att läsa på mobiler, pekskärmar och datorer.

e-bok pdf

PDF står för Portable Document Format och är ett digitalt dokumentformat som Adobe tog fram redan 1993. Idag är det mer eller mindre en standard för de som vill dela dokument och bibehålla exakt formatering.

Det finns också e-böcker med speciella format för läsplattor som Kindle (MOBI-formatet). Dessa är skapade med stor flexibilitet och flöde i sitt format (text som lätt kan förstoras och som flyter mellan sidor) och oftast möjliga att köpa som alternativ till vanliga böcker på Amazon eller Apples iBookstore.

I det här inlägget kommer jag att prata om det förstnämnda, d.v.s e-böcker formaterade som PDF. Och i ett content marketing-sammanhang menar vi e-böcker som i sitt innehåll ger ett värde. Det är inte säljbroschyrer eller produktblad utan tanken är att ge bort kunskap och förpacka det på ett engagerande, intressant och kanske till och med underhållande sätt. Ju mer du ger, desto mer vill kunderna ha dig.

Varför producera en e-bok?

För någon som arbetar med innehållsmarknadsföring är e-bok, som medium betraktat, helt perfekt. Som jag inledningsvis var inne på: om det du skriver har ett högt upplevt värde hos läsaren skapas möjligheter långt bortom den initiala uppmärksamheten du väcker. Läsaren kommer dela informationen, prata om den och e-boken kan på detta sätt hjälpa till att skapa varumärkesassociationer med ringar på vattnet långt bortom mötet med den första kunden.

content marketing ebok

Men det finns många andra anledningar till varför en e-bok är intressant för dig som marknadsförare. Här kommer några:

  • Möt människors behov av värdefull information: Digitala strateger talar ofta om att människor använder sökmotorer för i huvudsak tre saker: a) transaktioner (göra, köpa, klara av en uppgift), b) navigation (hitta den ”rätta” sidan, url:en, lite som gula sidorna) eller c) information (undersöker något utan avsikt att göra en transaktion, få svar på frågor). Informationssökning är alltså en stor del av det vi nyttjar nätet till. En e-bok är optimal eftersom den kan möta detta informationsbehov. Du kan breda ut dig över flera sidor med information, kunskap och insikter och faktiskt få ensamtid med människor på ett helt unikt sätt.
  • Berätta din historia med flera uttryck för effekt: Med en e-bok kan du tala även till de visuella tänkarna. Blanda upp texten med bilder och grafik och din ebok tilltalar fler och dessutom blir den många gånger roligare och lättare att läsa.
  • Snabba på försäljningsprocessen: Behöver du en ”inkastare” till företagets säljtratt, E-boken passar för alla faser i säljtratten, men kanske särskilt väl som första eller andra beröringspunkt. Om din potentiella kund känner till dig och har bestämt sig för att se vad ni säger om lösningen på hennes problem, då ger e-boken ett utrymme som andra kanaler och medium kan sakna.
  • Identifiera dina leads: De som besöker er webb delar inte med sig av sin e-postadress hur som helst om inte det finns något värdefullt att få ut av det. Nej, det räcker inte med dekaler och nyckelringar längre. Har kunden kommit till din sida för att hon söker svar på en fråga, en fråga som du har behandlat i din ebok, ja då är det sannolikt att hon faktiskt känner att det är motiverat att ge dig sin e-postadress. Och voilà!, i det ögonblicket går webbesökaren från att vara okänd till känd. Använd teknik som marketing automation för att ge din kund ytterligare information när tiden är inne.
  • Positionera dig som expert: Ju mer detaljer, ju mer specifik och ju högre kvalitet det är i det du berättar i din e-bok, desto större effekt kommer det att ha på ditt varumärkesbyggande och i slutänden din försäljning. Du kommer att bli förknippad med det du skrivit. Vill du positionera dig som branschens expert? Skriv en e-bok.
  • Producera värdeskapande kommunikation relativt enkelt: De är förhållandevis enkla och billiga att producera, varför du kan överväga att göra flera som möter olika målgrupper/personas i olika köpmognad med olika frågeställningar.
  • Gör det lätt för intresserade att hantera: PDF som format är enkelt för människor att spara på sina datorer eller sina favoritläsare, de är enkla att dela via e-post, sociala medier eller via webb.

Hur gör ditt företag en e-bok?

Hur gör ditt företag en e-bok? Svaret lyder: Innehållsstrategi, innehållsstrategi och innehållsstrategi. Och en redaktionell kalender. Men långt i från alla har detta. Det går dock att börja ändå.

Här kommer några tips på arbetsordning för att komma igång med skrivandet av en e-bok, med eller utan en innehållsstrategi.

hur gör man en ebok?

Vad ska företaget skriva om?

  • Du behöver uppslag, därför kan brainstorming vara en god idé. Att lyssna med den personal som pratar med kunder (säljare, servicepersonal och support) brukar vara en god start. Vilka frågor får företaget när ni möter era kunder? Vilka egentliga problem löser de med era produkter eller tjänster? Vad skulle kunna få någon att gå vidare i köpprocessen, vilken typ av information är det? Undvik att direkt marknadsföra ert varumärke, adressera istället kundernas problem och behov.
  • Har företaget kanske redan producerat information på andra ställen? Kanske finns det ett bra inspirationsarkiv att titta i. Återanvänd detta i e-boken.
  • Låt ansvariga bevaka vissa områden, kurera information (sammanställ och processa det andra skrivit) och fundera på om det kan utgöra stommen till en e-bok.

Välj ett ämne, gör en disposition 

  • Börja konkretisera det du vill skriva, välj ämne och dela upp det i mindre beståndsdelar. Gör en disposition, d.v.s. ett logiskt skelett, med de delar som behöver behandlas.
  • Om det behövs, skissa, gör mindmaps eller skapa på andra sätt en enkel prototyp för det du vill producera
  • Ett fiffigt sätt är att börja bakifrån och fundera på vad ni vill åstadkomma, och sen backa i små steg därifrån för att skapa en arbetsordning som leder fram till målet.

Börja skriva

  • Se till att du har all information, avsätt tid, undvik distraherande faktorer och börja jobba. Kanske måste du schemalägga arbetet inledningsvis, men snart kommer ni in i det.
  • Redigera inte när du skriver utan ge ditt stoff några dagar, ta det igen.
  • Ibland kan det underlätta både för skrivandet och i själva idé-arbetet runt e-boken, att skapa en form för varje kapitel. Så här skulle du kunna göra: varje kapitel ska a) börja med ett påstående, sen b) svara på det, och vidare c) exemplifiera och d) ge en avslutande kommentar.
  • Gör det inte för krångligt, skriv kort hellre än långt. Var ärlig och skriv saker som är användbara. Tänk nytta. Tänk att du är kunden.
  • Glöm inte att låta andra läsa innan ni publicerar.

Designa e-boken

  • För att e-boken ska stå ut är det en god idé att ge den ett grafiskt uttryck. Här kan du behöva ta hjälp av någon design-kunnig både för att visualisera delar av innehållet, men också hålla ihop det grafiskt så att det känns som att e-boken kommer från ert företag och förmedlar rätt känsla.
  • En e-bok kan med fördel vara lätt och luftig, ha en blanding av olika typer av beståndsdelar som t. ex. punktade listor, faktarutor, informationsgrafik, inskrivna marginalanteckningar, smarta referenser, bilder och citat.
  • De allra flesta läser på skärmen och har ofta (tycker de) lite tid, med tydliga rubriker och ett fokus på inledande meningar kan du få läsaren att hänga kvar längre.

 

Avslutningsvis

Det är klart att det kan finnas en tröskel med att sätta igång och skriva en e-bok, men det finns många fördelar med konceptet. Har du gjort det en gång så har du dessutom, förutom erfarenheten, också en mall för nästa produktion.

För en innehållsmarknadsförare är e-boken ett nästan givet nummer. Rätt utfört kan den dessutom tjäna som material för en hel rad andra typer av innehåll: mikrosajter, blogginlägg, rapporter och stoff i sociala media.

Du som vill lära dig mer om konsten att göra bra e-böcker bör läsa vår artikel om skärmläsning vs. pappersläsning.

Lycka till!

 

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.