Kunskap och taktik

DESIGN: 40 nya exempel på mejlutskick + en bonustanke

feature nyhetsbrev lookbook

Mer mejlutskicks-inspiration! Ladda ned vår andra lookbook för mejlutskick och inspireras av hur andra företags mejl ser ut.

För ganska precis ett år sedan publicerade vi en lookbook för dig som behöver inspiration till ditt nyhetsbrev. Här kommer nu vårt andra nummer, denna gång med 40 exempel, också som en PDF. Du kan ladda ned den här nere.

puff_lookbook

Förra gången hade jag en liten trendspaning; fler och fler mejl (alla typer av mejl – nyhetsmejl, lead nurturing, onboardingmejl, o.s.v) kommer som rena textmejl. Och den trenden håller i sig. En del gör dessutom HTML-mejl som är alldeles rena, men som har någon liten detalj utöver.

Vad är anledning till att så många använder rena mejl? Det enda rimliga svaret är att det fungerar bättre för detta företag/personer.

Det finns garanterat undersökningar på detta och jag är också övertygad om att de som sänder rena textmejl har A/B-testat eller en övertygelse om de icke-formaterade mejlens överlägsenhet. Sen är det ju alltid si och så med hur ett HTML-mejl tas emot i mottagarens mejlläsare, även om detta har blivit ett mindre problem de sista åren.

Några som menar att rena mejl är att föredra är företaget Drip (som f ö just blivit förvärvade av Leadpages). De har en lättvikts marketing automation-lösning och mejl är såklart en viktig beståndsdel där. De skriver i sin FAQ:

”But we’ve made the deliberate decision not to provide a custom, drag and drop template builder. In our experiments over the years, we’ve seen that building relationships with an audience goes better the less corporate your emails look. This has been confirmed by our customers experiencing higher conversion rates using our simple HTML plain text template that we’ve optimized for readability and clicks.”

Den enda mall de (Drip) tillhandahåller är en HTML-mall som ser ut som ren text (det är HTML’en som ger spårbarhet).

Jag är en stor förespråkare av att bygga sin publik via mejl och lutar själv mer och mer mot ganska rena mejl, vilket jag kommer testa framöver. Men hur gör ni? Designade HTML-brev som i lookbook:en? Eller rena, icke formaterade, mejl? Skriv gärna en kommentar här nere.

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.