Kunskap och taktik

6 verktyg för dig som arbetar med content marketing

Ska du bli riktigt bra på att åka skidor så är det kanske inte de ultralätta stavarna och specialvallan som är viktigast i början. Du måste ha grunden först. Detsamma gäller content marketing – se till att du vet vad och varför du ska göra det. Sen kommer specialverktygen.

 

Vem gillar inte nya verktyg?

Det är kul med digitala verktyg, det är jag den förste att skriva under på. Jag har dragit slutsatsen att jag inte är ensam om det eftersom frågor om verktyg och smarta webbtjänster rätt ofta dyker upp i grupper på nätet, och inte allt för sällan när det handlar om digital marknadsföring.

geeky marketeers anonymous

Verktyg har funktioner och knappar, fördelar och nackdelar. De blir påtagliga, tydliga, i den här ibland rätt svårgreppbara världen av ettor och nollor. Och det är spännande att fylla i sina användaruppgifter och se efter om det har hänt något eller om man kan uttyda något.

Och i det här så inbillar vi nog oss ibland att verktygen är väldigt viktiga.

Verktyg är inte det viktigaste.

Kul – OK. Men viktiga? Några verktyg kan ge dig viktiga insikter och kanske en gnutta försprång – om du har en etablerad process och ett visst kunnande i den digitala knep-och-knåp-lådan. [mks_highlight color=”#eeee22″]Men det viktigaste i din content marketing-satsning är innehållstrategin. Och där kan alla, och bör alla, starta helt utan verktyg.[/mks_highlight] (Edit 26 nov: klart man kan använda verktyg i strategiarbetet, men fokusera mer på strategin än verktygen). 

Innhållsstrategin är där du tar ut riktning och sätter upp mål, stolpar upp din process som gör att du systematiskt kan arbeta framåt, funderar igenom vad som är värdefull och relevant innehåll för din målgrupp och var du kan nå dem.

Och vid sidan av din innehållsstrategi så bör du ha ett mått av digital taktik i beredskap också. Många av de mer kraftfullare verktygen (som kanske snarare är metoder att arbeta efter) tarvar både en hel del eftertanke och planerande för att nyttja på bästa sätt.

Så, med den pekpinnen, låt oss släppa loss verktygsnörden i oss för en stund. Specialvalla!

Verktyg vi använder på Contentbyrån.

På Contentbyrån driver vi ett antal redaktioner (vi producerar dock inte bara content, spridning och analys är lika viktigt) åt kunder och för oss är det viktigt att ha bra utrustning. Vi skulle i många avseenden klara oss utan de här verktygen, men visst går det smidigare med dem. Här är några av de verktyg vi använder i princip dagligen.

Disclaimer: Vi har inte betalt eller åtnjuter andra fördelar av att vi nämner dessa företag och verktyg, det är helt enkelt de prylar vi använder. 

1. Google Drive: Styrdokument, innehållsstrategi och småverktyg

Vi gör alltid en första version av innehållsstrategin innan vi sätter igång ett längre arbete hos en kund. Den kan variera i omfattning, men den renderar alltid i ett antal dokument som är basen för det vi gör och som vi alltid återkommer till i samband med redaktionsmöten, när vi ska ta fram nytt content eller bara som påminnelser om den röda tråden i det vi gör.

Google Drive

Så här kan en vy för en kund se ut – här finns alla kundens styrdokument.

För det här tjänar Google Drive som en utmärkt bas. Det är kanske inte det verktyg du tänkte att vi skulle ta upp först, men faktum är att det är lite hjärtat av det vi gör. Här kan vi:

  • dela dokument med kunder och underleverantörer (de strategiska valen och hur delvis hur det kan tillämpas)
  • hålla koll på statistik och KPI’er över tid (vi kopplar i vissa fall Google Spreadsheet till Google Analytics för att automatiskt tanka ned valda mätpunkter)
  • samla all bakgrundsinformation samlat så att nya producenter lätt kan komma in i arbete, de delar av innehållsstrategin som till exemepl handlar om målgrupp, persona och ämnen.
  • använda en del  smarta verktyg för att till exempel UTM-tagga, eller använda kalkyler/listor för att hålla reda på budgetar och taktiska upplägg.

Google Drive är väldigt lätt att arbeta med och alla inblandade förstår instinktivt hur det fungerar. Då vi har många redaktioner så blir det också enkelt att bygga upp vyer för varje redaktion.

Notera: Vi använder inte Google Drive för att hålla reda på det operativa och vad som ska göras från dag till dag. För det använder vi projektverktyget Asana samt en stor dos gammal hederlig erfarenhet.

2. Google Analytics: Mäta och analysera

Ja, en viktig del av vårt arbete är att förstå vilken räckvidd vi har och hur vi presterar i olika kanaler, hur vi genom vårt innehåll engagerar våra besökare och slutligen hur det konverterar. Där får vi hjälp av Google Analytics.

google_analytics

Google Analytics har mycket att bjuda på. Till att börja med kan man roa sig ganska länge med att bara analysera varifrån trafiken kommer och hur länge besökarna uppehåller sig vid olika typer av content (i det här inlägget har vi tre kom-igång tips för dig som är ovan med Analytics).

Men med tiden behöver du mer; vilket innehåll är det som konverterar? Varifrån kommer de webbesökare som går vidare? Kan vi se mönster i hur webbesökare rör sig över olika kanaler? Hur fungerar våra landningssidor? Uppfylls dina mål? Google Analytics ger dig allt det där.

Google Analytics

Realtidsrapporten i Google Analytics använder vi kanske inte jättemycket – men visst är den spännande?

Finns det ett verktyg som du som innehållsmarknadsförare ska lägga ned lite extra krut på så går min röst till Google Analytics.

3. Semrush: Analys av köpt och organisk trafik samt konkurrentinformation

På senare tid har vi blivit stora fans av Semrush. Semrush är ett verktyg för att förstå både den organiska och den betalda (Google Adwords) trafiken som går till olika sidor på nätet. Det är också lätt att få ett samlat grepp om hur de nyckelord du använder presterar i sökresultatet (eller enkelt hålla koll/inspireras av din konkurrents).

Semrush indexerar upp och lagrar information om nyckelord, Adwords-annonser, backlinks och en massa annat och det är väldigt enkelt att söka och bearbeta den informationen. Jag kan till och med se vilka nyckelord som är kopplade till vissa Adwords-annonser. Det man bör tänka på är att en del av informationen är uppskattningar samt att den svenska databasen begränsad, d.v.s varenda svensk ord/mening finns inte med.

semrush

En funktion i Semrush ger dig möjlighet att kolla sökvolymer och estimerad konkurrens/svårighet för nyckelord.

Det här verktyget kostar en slant, men det kan lätt betala igen sig om du har en hårt konkurrensutsatt marknad och framför allt tar digital marknadsföring på allvar. Tillsammans med Google Adwords sökordsplanerare och Google Search Console (tidigare Google Webmaster Tools) har du bra underlag för vilka ord och fraser som kan ge relevant söktrafik.

4. Leadsius: Spridning och marketing automation

När vi startade Contentbyrån fann vi ganska snart att distributionen av innehåll, själva spridningsdelen av vårt jobb, var kritisk (hur bra ditt content än är så måste det få hjälp att nå ut). Dessutom hade vi också börjat intressera oss av klassiska inbound-marketing taktiker och marketing automation och därför valde vi att arbeta med svenska Leadsius.

Leadsius som verktyg, eller snarare plattform, är snabbt att komma igång med och har dessutom en gratisversion. Marketing automation är mycket mer än ett verktyg, men i det här fallet syftar vi på den tjänst som Leadsius tillhandahåller.

Det finns så mycket du kan göra med en marketing automation-plattform, men i grunden handlar det om

  • fånga epost-adresser med webbformulär och landningssidor
  • bygga enkla s.k. lead nurturing-processer (att sakta lotsa kunden framåt med relevant information) där mejl och content arbetar ihop på bästa möjliga sätt
  • spåra besökarens trafik (se bilden nedan) och trigga automatiserade händelser baserat på det.

För att komma igång med Leadsius behöver du implementera ett skript på din webbsida (ungefär som du gör med Google Analytics). När du sedan verifierat din webbsida så börjar du samla data och då är du egentligen igång.

Viktigt att komma ihåg är att marketing automation kan skapa en hel del oreda om du inte vet vad du gör. Vårt råd är att alltid prata med någon som har erfarenhet av det innan du sätter igång på allvar.

5. Awareness: Omvärldsbevakning och uppslag för redaktionen

Frågor som är ständigt närvarande för innehållsmarknadsförare är vad vi ska producera för innehåll – ämnen och idéer.

För vissa av våra kunder är det viktigt att ligga nära det som händer just nu, kunna kuratera information eller själva kommentera det som händer i gränslandet mellan dem och dess kunder.

För att kunna vara hyperaktuell och alltid ligga steget före använder vi ett verktyg för systematisk omvärldsbevakning som heter Awareness.

awareness

Awareness är utvecklat av Umeåföretaget Nobicon och är ett väldigt potent system för omvärldsbevakning. Visst, du kan själv ha sökningar på hashtags och nyckelord på olika sätt (t.ex. Google Alerts). Men för oss som ständigt behöver koll på vad som sägs om ämnen bör det finnas en process för detta.

Awareness stora fördel är att det är väldigt lätt att bearbeta alla bevakningar – skicka vidare, skapa nyhetsbrev, lägga i mappar för intern granskning och förädling, och så vidare.

6. Coschedule: Redaktionell kalender och spridning

Coschedule är ett verktyg för att enkelt hålla koll på när blogginlägg/artiklar ska publiceras på en hemsida. Från gränssnittet går det sedan att förinställa spridning av det specifika inlägget i sociala medier. Så här kan den redaktionella kalendern se ut:

coschedule

Men det finns också många andra smarta funktioner. Exemplevis är det lätt att återigen ta ett äldre stycke innehåll och sprida det i vald social kanal.

coschedule

Många verktyg blir det.

En hel drös med verktyg som hjälper oss  – en del gratis och en del kostar en hel del. En del väldigt avancerade och en del enklare.

Det här är heller inte alla verktyg vi arbetar med, det finns säkert lite många till (Harvest, Asana, Slack och Highrise för att nämna några). Och ju fler verktyg vi blandar in desto viktigare blir det att vår process verkligen fungerar och vår grundidé om vad vi egentligen ska göra är klar och tydlig.

Vilka verktyg och plattformar arbetar du med? Dela gärna dina tankar i kommentarsfältet här nedan.

 

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.