Strategi

3 förutsättningar för att klara av bloggandet

Jag tänkte få prata om oss idag, om Contentbyrån. Nu är det ju inte det som innehållsmarknadsföring går ut på, att prata om sig själv, men jag påstår att jag kan göra något av det idag.

 

Många fördelar med att blogga

Det finns hundra anledningar att blogga. Fler och fler ser det goda resultatet av att kröna sin digitala marknadsföring med en blogg – eller åtminstone någon form av ”digital hub” eller plats med innehåll som publiceras med viss regelbundenhet. Du skapar trafik till din webbsida (via Google och via sociala medier), positionerar dig som expert, engagerar kunder och fyller ditt varumärke med de associationer du önskar.

företagsblogg

Att skriva och skapa innehåll är viktigt idag. Söker du på Google på varför du som företag ska blogga via Google får du fler träffar än du kan räkna. Och vi återkommer till ämnet rätt ofta: om hur du bygger din företagsblogg från grunden (del 1) och här (del 2), vi har också återgett en intressant för/mot-diskussion här ur ett VD perspektiv och vi har flera artiklar om hur du kommer igång med själva skrivandet.

”Det är ju lätt för er att säga – ni lever ju på det här”

Men hur lätt är det att blogga? ”Ni arbetar ju med text varje dag, det är klart att det är lätt för er att producera”, tänker du kanske. Det är så klart rätt till en viss del, men också en förenklad bild av det hela. Låt mig förklara.

Jo, vi vågar slå oss över bröstet och säga att vi är professionella innehållsspecialister, vi skriver text varje dag och arbetar med ordet i alla dess former. Och, håll i dig nu, ändå får vi kämpa med texter emellanåt. Vi har skrivkramp, ångest och kreativ härdsmälta som alla andra. Det hör till.

Men hur kommer vi vidare? Här kommer nycklarna: vi skulle inte klara oss utan en process, vår innehållsstrategi och den motivation som kommer av att man vet att något faktiskt fungerar och är viktigt.

Nycklar till ett hållbart bloggande

1. Övertygelsen om bloggandets betydelse

Om jag inte trodde att det var viktigt för vårt företag, skulle jag blogga då? Kanske, men det är inte säkert att jag skulle göra det med kontinuitet och affärsmål i sikte. Jag vet att det skapar affärer och det måste alla inblandade såklart förstå på riktigt.

Något som har varit viktigt för oss är analysen och uppföljningen. Vi ser vad som fungerar och vad som inte fungerar. Den här återkopplingen är väldigt viktig för motivationen, för att sporras att göra det lite bättre nästa gång. Vi ser det ute på företag också, de som bidrar i idéprocessen, men som kanske inte skriver, mår också bra av att få veta hur det går. Det bidrar till delaktighet och en gemensam syn på marknadsarbetet.

2. Innehållsstrategi

Vi tjatar om innehållsstrategi här på Contentbyrån, och det gör vi för att den knyter samman företagets övergripande vision, mål och varumärkesstrategi med konkret vardagskommunikation.

innehållsstrategi viktigt för bloggande

Har du dåligt samvete för att den digitala marknadsföringen inte sitter ihop? Då skulle jag säga att du behöver en innehållsstrategi. Den spänner också över sociala medier, sökmotoroptimering och de kanaler du verkar i och du får allt att hänga ihop.

Utan den övergripande strategin skulle vi famla. Nu har vi teman, målgrupper, tonalitet, en process, en plan för hur vi mäter vår framgång och vi har mål.

Jag vet varför jag skriver det här blogginlägget helt enkelt.

3. En redaktionell process och ett schema

En sak jag vill trycka extra på är dels det redaktionella förhållningssättet och att ha en tydlig plan. För även om vi i huvud och hjärta vet att vi ska blogga behöver vi rutiner och en grund att stå på, det blir så mycket lättare. Och att tänka på sin arbetsgrupp som en redaktion hjälper er att ha rätt inställning.

Vi är inte många på Contentbyrån, men vi har valt en chefredaktör och vi har en redaktionell kalender. Är det nödvändigt? I början var det nytt och kändes lite ovant, processerna satt inte. Vi fick justera lite. Det tog kanske ett halvår, men nu är processen och kalendern en pulserande livsnerv.

coschedule redaktionell kalender

Vi använder en molnbaserad app som heter Coschedule för vår planering.

Med en redaktionell kalender får jag överblick, jag ser min plats i helheten och inser att jag måste leverera. Under planeringen ser redaktionen om något behöver särskild omsorg och mer tid. Faktum är att innehållet liksom blir levande innan det ens har publicerats.

Givetvis måste det finnas höjd för annat än de som är inplanerat, men genom att planera i tid skapar man möjligheter för sig själv på ett helt annat sätt.

Att ge sig rätt förutsättningar

Att ha en innehållsstrategi och en process är grunden för att lyckas. Givetvis finns det utmaningar i själva skrivprocessen (det gör det för alla), därför är det en trygghet att ha en metod för hur man skriver (läs t.ex. Pers femstegsmetod som han skrev om nyligen).

Men om vi vill blanda in andra i det här arbetet, hur motiverar vi dem? Om de inte kan skriva? Ska vi tvinga människor att blogga bara för att vi tror att det är rätt? Hur ger vi dem rätt förutsättningar? Det skriver jag om i nästa blogginlägg.

Vill du ha våra blogginlägg i din mejlbox? Fyll i din epostadress här så får du månadsvis våra blogginlägg.

Om skribenten

Jakob

Jag är VD och digital strateg/taktiker på Contentbyrån.