Landningssidor – det är där det händer

Det är en ständig utmaning att få uppmärksamhet från din kund. Även om du har stora A i att berätta din story och den är extremt snyggt förpackad, så är konkurrensen om människors uppmärksamhet på nätet stenhård. Det krävs list.

Ja, till och med det mest exklusiva stycke information, din digitala skatt, kan gå dina kunder förbi om det inte är presenterat och förpackat enligt den digitala resenärens krav på tydlighet och enkelhet att ta till sig. Vill du dessutom nå längre än att bara bli sedd gäller det att anpassa sig till den digitala världens spelregler.

Ibland har företag marknadsstrategier och taktiker som inkluderar epost, sociala medier, annonsering och så vidare, men skickar sedan alla besökare till en och samma sida för mer information. Till webbplatsens förstasida, oftast.

Vad händer? När besökaren står på webbsidan letar hon efter fortsättningen på det hon just läste. Hon är på en resa mot det du lovade i ditt nyhetsbrev eller på sociala medier. Ditt företag har fått hennes uppmärksamhet och klockan som räknar ned tålamodet tickar. Var är filmen? Eller boken? Eller anmälningsformuläret? Ju längre hon behöver leta ju mer troligt är det att hon avviker från din webb. Hemska tanke.

Vad är landningssidor?

En landningssida är en sida på din webb som i regel inte är nåbar från den vanliga webben, den tjänar som entré för de som söker på vissa ord eller som får en specifik länk. Målet sedan är att någon form av händelse ska äga rum på denna sida. Den händelsen kan utgöra hela skillnaden mellan en medelmåttigt statisk ”broschyr-webb” och en webb som har betydelse för er affär. Det kan vara att besökaren vill få en rapport skicka till sig, eller att hon anmäler sig till ett webinar eller att hon vill delta i en undersökning.

Landningssidan är ett sätt att ta hand om din kund och samtidigt kapitalisera på och vårda dina potentiella kunder. Hur många chanser har du där din kund frivilligt söker upp dig? Det gäller att ta tillfället i akt.

Om du på något sätt tar digital marknadsföring på allvar har du säkert funderat både en och två gånger över hur du kan få dina anonyma webb-besökare att göra något, att få dem att ge sig till känna eller helt enkelt göra något som du kan följa upp. Oavsett om du vill hitta fler kunder, sälja saker eller samla information så är landningssidan platsen där det händer. Där kan du få din kund att gå från ett läge i köpresan till nästa. En konvertering.

landningssidor konverterar

En del menar att vilken sida som helst kan vara en landningssida, helt enkelt en sida som webb-besökaren kommer till. Men här talar vi om landningssidor som är gjorda just för att skapa handling och fånga information.

För de företag som vill utbilda  är en landningssida oerhört värdefull. Genom att erbjuda din besökare något av värde vågar du också fråga vem kunden är.

Hur är en landningssida uppbyggd?

Det handlar om att skala bort så mycket som möjligt från din webbsida så att det enda givna att göra på sidan är att agera på landningssidans uppmaning.

Du måste hitta en balans mellan å ena sidan det som är tillräckligt intressant och trovärdigt och å andra sidan en enkelhet och något som är avskalat från distraherande faktorer. Just därför kan det vara en god idé att placera landningssidan utanför det ordinarie webb-ramverket vad det gäller sajtens meny- och navigation, sidopaneler med länkar hit och dit eller frestande artiklar. Det blir helt enkelt för distraherande.

En landningssida bör också ha en call-to-action, helt enkelt en knapp med uppmaningen utskriven i klartext – ”ladda ned”, ”hämta”, ”se filmen” eller ”läs nu”. Den där uppmaningen som besökaren mer eller mindre letar efter.

Och när vi ändå är i farten, det är klart att du ska samla upp data i samband med detta – men tvinga inte till dig för mycket uppgifter från besökaren. Kanske räcker det med e-post i ett första läge, den som du använder för att skicka ut det hon vill ha.

landningssida_uppbyggnad

1) Webbesökaren kommer kanske från en extern sida till din webbplats och måste känna igen dig, din logotyp och stil. Men landningssidan kan med fördel vara avskalad i övrigt. 2) Tydliggör värdet genom att använda en kund eller egen personal som säger något, 3) fånga upp data som t.ex. epost-adress, 4) beskriv vad din potentiella kund får (kort och kärnfullt) efter det att hon klickat på 5) call-to-action-knappen. Och den ska inte gå att missa.  

Hur använder du landningssidor?

Du bör skapa landningssidor för alla möjliga typer av aktiviteter. Har du annonserat på Facebook – vart länkar du? Till din landningssida. Har du en ny spännande rapport? Lägg den på en landningssida och gör den oemotståndlig att ladda ned.

Andra exempel på vad du kan erbjuda via dina landningssidor:

  • E-böcker, whitepapers och rapporter
  • Registrering till webinar
  • Konsultation av dina tjänster
  • Rabatter och tävlingar
  • Demo- och testversioner av program
  • En present
  • Förhandsinformation om kommande produkter

I det här sammanhanget måste jag få nämna ett av de bästa blogginläggen jag läst i ämnet på sistone, det är skrivet av den digitala strategen Jerry Silfwer. Han skriver ”när de flesta tänker på websajter, då tänker de på vad som finns på första sidan samt de sidor du når från menyn…men förställ dig om det fanns ett helt universum av innehåll under det…”

Sidorna som är skräddarsydda för olika tillfällen, sidor som inte syns eller går att nå direkt via den vanliga webbsajten, de sidorna kallar han för isbergssidor (iceberg publishing). Konceptet bygger på landningssidor men du hittar ännu smalare tillämpningar (feedback-formulär, tack-sidor, o.s.v), och kanske ännu effektivare. Läs hans inlägg och inspireras till ännu fler exempel på hur du kan använda landningssidor.

Börja göra landningssidor

Det är bara att sätta igång! I de flesta system för att publicera webbsidor kan du förhållandevis lätt skapa sidor som ligger utanför den ordinarie navigationen. Du får ta hjälp av en webbdesigner, men sidorna är  inte speciellt tidsödande att göra då de sällan kräver en stor programmeringsinsats. Lägg hellre krut på att göra flera olika och testa vilka som fungerar bäst.

På nätet finns det en miljon råd om vad som fungerar och inte fungerar på landningssidor – en del menar att knapparna måste vara gröna, andra att du inte får ha information nedanför den s.k. folden (så att du måste scrolla) för att något ska hända o.s.v. Strunta i de råden till en början, surfa runt och titta på goda exempel istället och samarbeta med din webb-designer för de första sidorna.

Lycka till!