contentbyrån 2016

Intervju: Ett bra år för Contentbyrån och content marketing

2015 var ett bra år för Contentbyrån med flera avtalskunder och en marknad som mognar. Här berättar Jakob Rydberg hur han ser på året som varit.

2015 är till ända, hur skulle du sammanfatta det för Contentbyråns del?

Eftersom 2014 var vårt uppstartsår, med en hel del arbete med våra egna processer och vårt erbjudande samtidigt som vi försökte hitta vår position på marknaden, ja då känns 2015 som vårt första riktiga år. Och det är i år det har lossnat för oss, både försäljningsmässigt och hur vi arbetar med content marketing åt våra kunder.

jakob_om_aret

Vad det gäller content marketing rent allmänt så börjar fler och fler att få upp ögonen för det här lokalt, både kunder och byråer. Det är bra. Men jag har bara sett några enstaka exempel på systematisk, genomtänkt content marketing, här i Norrland.

Så det har varit ett mycket bra år. Men vi vill givetvis mer och vi ser att det finns många att hjälpa.

Vilken typ av kunder har ni?

Det är kunder från alla branscher, både B2B och B2C. Tittar du på det från vårt perspektiv kan du dela upp våra kunder i två grupper.

Först har vi de företag där vi går in som kundens ”redaktion” och löpande arbetar med content och digital marknadsföring – vi producerar, sprider och analyserar utifrån en innehållsstrategi med tydliga mål. Idag har vi en handfull sådana uppdrag och de flesta är B2B-företag som har någon SaaS-tjänst eller programvara i grunden. Det här är ryggraden i vår verksamhet.

I den andra gruppen har vi alla möjliga företag och organisationer där vi hjälper och bistår med vår specialistkompetens inom content marketing; det kan vara utbildning, produktion av enstaka innehållsenheter, strategiska frågeställningar eller att operativt hjälpa till med digital taktik som marketing automation, annonsering i sociala medier och Google Adwords, och mycket mer.

föreläsning om content marketing
Per och Samuel förbereder in i det sista en workshop om hur man hittar uppslag och idéer för sin innehållsproduktion. Workshopen var ett samarbete med Mynewsdesk.
Vad skulle du säga till dem som menar att marknadsföring överlag är svår att mäta och förhålla sig till?

Att ja, det är det. Fortfarande har inte marknadsföring en självklar plats hos många små/medelstora företag. Men med genomtänkt digital marknadsföring så blir insatsen en investering som du räknar hem. Och mycket roligare.

Tillsammans med våra kunder arbetar vi alltid fram en konkret målbild som sedan bryts ned i mindre mål. På det sättet får vi svart på vitt hela tiden, vi ser vad som fungerar och inte. Sen måste content marketing bedrivas långsiktigt och systematiskt, då kommer resultaten.

Och det fungerar?

Ja! Och jag vill vara tydlig – det handlar om ökad försäljning, fler förfrågningar och fler leads, hårda resultat helt enkelt. Det är det det handlar om när vi pratar ”ökad konverteringsgrad” och högre tryck i funneln. Och det fungerar.

När vi precis har börjat arbeta med en kund kan vi ganska snart mäta framgången i ett större digitalt fotspår, bättre ranking i sökmotorer och mer aktivitet i digitala kanaler. Utöver det här ligger ju den påverkan content har på varumärket. Men vi vill gärna arbeta mot hårda resultat.

Vi försöker också leva som vi lär och arbetar själva med Contentjournalen, vårt digitala magasin som har renderat i flera arbeten. Nu senast en höll vi en föreläsning hos Bolagsverket, en förfrågan som är sprungen ur vår egen content marketing.

content idea canvas
Content Idea Canvas är en del av vår egen content marketing; ett stycke innehåll som vi tror är värdefullt för våra kunder och andra. Hundratals nedladdningar vittnar om att många tycker den är intressant – många har också gett oss mycket positiv feedback. Läs mer på contentbyran.se/canvas
Vad är du speciellt nöjd med från året?

Det jag är mest glad över är att vi har mött kunder som är framåtsträvande och lite modiga (eftersom content marketing av en del uppfattas som nytt, eller som en fluga, vilket det inte är), och som väljer att satsa ordentligt på content marketing. En del vid sidan av annan marknadsföring, en del som sitt huvudsakliga marknadsinitiativ.

Sen är jag väldigt stolt över vår process. I ljuset av att content marketing är ett marathon med flera olika delar så måste jag säga att jag är väldigt nöjd över hur vi arbetar med våra redaktionskunder. En process som delvis är frambrottad tillsammans med kunderna och som vi fortsätter att pröva hela tiden.

Slutligen, vad händer 2016?

Tittar vi kortsiktigt så kan jag berätta att redan nu i januari startar Contentbyråns första internationella projekt med ett företag med en extremt spännande produkt. Oooh, kan inte berätta mer än så än. 🙂

Ser vi lite mer övergripande så kan vi konstatera att vi har en bra stomme och ambitionen är att vi ska skala upp verksamheten. Vi har redan nu knutit till oss ett par intressanta resurser som vi ska jobba än intimare med och förhoppningsvis kan vi anställa.

Vi ska också fortsätta slipa på vår process, generera resultat åt våra kunder och på så sätt vara ett givet val för de som vill ha riktig content marketing.