Fyra nya sociala medier som kan bli framtidens Facebook

Vi vet vilka som är jättarna bland de digitala kanalerna i dag, men om det är något vi vet om fältet är det att förändring sker snabbt. Nya tjänster får fäste varje dag, andra dör ut. I dag blickar vi framåt för att undersöka vilka nya sociala medier som kan vara framtidens Facebook.


Hittills i den här serien har vi studerat etablerade och välbekanta kanaler som Twitter, Facebook och Instagram, och etablerade men kanske lite mindre väletablerade sådana, t.ex. Google Hangouts on Air och Pinterest.

I dag släpper vi allt vad väletablerat heter och blickar en bit in i framtiden. Alla de nämnda tjänsterna har en gång i tiden befunnit sig tidigt i sin resa, precis som de fyra nya sociala medier vi granskar här. Även ett imperium som Facebook började en gång i tiden som ett hobbyprojekt skapat av ambitiösa visionärer; framtidens jättar bland de sociala medierna måste vandra precis samma väg.

Här listar jag fem relativt nystartade och snudd på okända tjänster (särskilt i Sverige) som har framtiden för sig. Jag beskriver tjänsten kort och ger sedan ett omdöme plockat ur spåkulan, givetvis med ett betyg från 1–5 på bästa kvällstidningsmanér. Att den biten ska tas med en nypa salt behöver jag inte skriva, men att spekulera kring nya sociala medier är så kittlande att det inte gick att låta bli.

Fundera själv, kommentera här eller diskutera på Twitter (@contentbyran). Vad låter lovande i dina öron? Vad kommer att göra succé och vad floppar? Låt oss dyka in i framtidens sociala medier-utbud!

pheed_top

Pheed

– dela text, video, bild och ta betalt

Pheed låter dig dela inlägg i text-, bild-, ljud- eller videoform. Just videor kan du också livesända med Pheed. Oavsett innehållstypen får dina följare upp inläggen i ett flöde och kan gilla, kommentera och kanske dela vidare (”remix” heter det här, istället för en retweet på Twitter eller en vanlig delning på Facebook).

Jaha, var det inte mer? Nej, än så länge är det här kärnan i Pheed. Tjänsten kombinerar bekanta funktioner som bilddelning (där Instagram i dag regerar) och videodelning (där t.ex. Vine är starkt) men paketerar det hela i en mycket lättanvänd app. Enkelheten tycks vara ett ledord för Pheed; jag har aldrig använt en tjänst som på ett så tillgängligt sätt håller ihop olika funktioner. Just möjligheten att dela enbart ljudfiler mycket enkelt ger dessutom Pheed ett mervärde som t.ex. Instagram eller Vine inte kan matcha trots att de är starka på sina respektive områden.

En intressant detalj med Pheed är du enkelt kan sätta upp en betalvägg för ditt konto. Inbyggt i appen finns möjligheten att ta betalt i prenumerationsform från de som vill följa dig. Att denna struktur finns på plats i ett såhär tidigt stadium gör att Pheed sticker ut och för den som vill ha ett tydligt sätt att tjäna pengar i digitala kanaler seglar Pheed direkt upp som ett bra alternativ (nämnda Instagram är ju t.ex. aktivt emot kostnader och reklamdoftande innehåll över huvud taget). Nyckeln här är såklart att ditt innehåll i sådana fall måste vara så pass vasst att det motiverar att ta betalt för.

Kommer Pheed att lyckas?

Ja, om varierat istället för specialiserat blir på modet igen.

Pheed gör ingenting revolutionerande. Ingenting är egentligen nytt ens, utom möjligen ljuddelningen; audioinnehåll känns det inte som att någon av de större kanalerna har bemästrat.

Istället har Pheed två tydliga styrkor. 1) Enkelheten, och 2) det faktum att så många olika typer av innehåll samlas på en och samma plats: livesänd och förinspelad video, bilder, text, audio. Därmed går Pheed på ett spännande sätt emot trenden att nya kanaler vill specialisera sig mer och mer på sina respektive områden. Vine är bara för video, Pinterest är för bilddelning, Twitter för kort text och länkdelning e.t.c. Pheed får ihop flera innehållstyper i ett enda gränssnitt, på ett elegant sätt därtill. Att tjänsten snabbt fått en ansenlig användarbas att stå på tror jag visar att de är en kurva före; när allt inte ska vara så otroligt specialiserat igen, kommer Pheed att stå där och erbjuda en kanal som fusionerar flera innehållstyper.

Potential att slå stort:betyg–4

 

thumb_top

Thumb

– rösta rösta rösta, om precis allt.

Tyckandet tas till en ny nivå med Thumb. Här kan du lägga ut raka frågor till användare och följare där du ber dem ge tummen upp eller ner till vad som helst, allt från nya layouten på ditt företags webbplats till outfiten du tänker dra på dig till kvällens mingel. Användare frågar i dag andra om vilka gardiner som är bäst, om sina nya solbrillor, om vad de ska äta till middag – ALLT går att rösta om med Thumb.

Det är rekordenkelt att tycka med Thumb. Du ger tummen upp eller ner, hoppar vidare till nästa fråga, reagerar på samma sätt. Alla älskar vi att tycka en massa saker i sociala medier och det är kärnan i Thumb, att vi ska få tycka en massa.

Thumb välkomnar både privata användare och företag, men är du i den sistnämnda målgruppen kostar tjänsten allt från ca 700 kronor till ett par tusen i månaden. Lockbetet för att få dig att betala det är t.ex. att Thumb skryter med att det i nuläget är det sociala media som har näst högst användartid i snitt per användare, endast slaget av självaste Facebook.

Kommer Thumb att lyckas?

Ja, för enkelt engagemang är nyckeln till framgång.

Jag kan precis se framför mig hur folk sitter i soffan, bläddrar igenom allehanda omröstningar och tycker till på löpande band utan att knappt tänka efter. Att tjänsten sänker ansträngningsnivån för interaktion ser jag som den potentiella framgångsnyckeln. Bra eller dåligt? Tryck på en knapp bara, du behöver inte ens kommentera. Tänk på hur enkelt det är att bara ”gilla” på Facebook jämfört med att faktiskt sätta sig och skriva en kommentar eller dela. Vänder vi på det lär det också kännas tillfredsställande att lägga ut saker på Thumb, eftersom det ofta blir ett starkt gensvar.

I en framtid där vi använder fler och fler digitala tjänster och splittrar vår uppmärksamhet mellan fler och fler saker, kommer engagemang att vara hårdvaluta. Thumb skapar engagemang med tämligen banala frågor och en låg ribba för interaktion. Det kan visa sig vara ett genidrag.

Potential att slå stort:betyg–5

Chirp

– dela saker med ljud.

Chirp är enkelt. Du kan ta en bild, en text eller en länk och ”chirpa” (snart i en ordbok nära dig!) den till alla telefoner i närheten som har Chirp. Att chirpa är att dela något med det speciella, fågelliknande ljud som appen ger ifrån sig. Om jag ska dela en bild med dig så väljer jag bild och trycker på ”chirp”. Min telefon ger ifrån sig ett tvåsekundersljud och vips så finns bilden i alla telefoner som hörde ljudet. Magi? Det känns som det, men i bakgrunden ruvar en enkel teknisk förklaring som jag låter dig lista ut själv.

Chirp är alltså till för att dela saker, eventuellt på stor skala. Tänk om du sitter i ett mötesrum och säger ”jag har länken här, chirpar den.” Alla tar upp sina telefoner och med ett tryck och ett påföljande ljud får alla runt bordet länken direkt i telefonen. Eller, för att tänka riktigt stort skala: Föreställ dig hur Pär Lernström, programledare i Idol, säger att de ska chirpa ut några bakom kulisserna-bilder till tittarna. Alla fredagsfirare som vill ha bilderna plockar upp sina telefoner, teven skickar ut chirp-ljudet och på en sekund har mobiler i tv-soffor Sverige runt fått bilderna.

Kommer Chirp att lyckas?

Inte säkert, men underskatta inte kombinationen funktion + känslor.

Chirp är den mest banala av de fyra lovande tjänster jag tar upp här, men också den som kvickast får smilbanden att röra på sig. En praktisk funktion i kombination med detta smilband som rör sig – det vill säga en känsloreaktion – är inget att underskatta. Vi har ofta behov av att dela saker och Chirp gör det inte bara busenkelt utan rent av charmig.

Vi behöver ofta dela saker och hittar redan i dag alltid sätt att göra det på, även om vi så måste skicka ett SMS eller ett mejl till den vi vill dela med. Men för t.ex. en bild är det långt ifrån det mest praktiska. Chirp är busenkelt och enkelhet kommer bara att bli viktigare framgent. Sedan måste både sändare och mottagare ha Chirp, vilket skulle kunna vara hindret för tjänsten. Här kommer dock esset i rockärmen: det är roligt. Sedan jag installerade appen och har hamnat i situationer där jag vill dela något med folk omkring mig, har jag sagt ”fixa Chirp så ska jag visa något kul”. På så vis kan appen spridas snabbt. Därefter förväntar jag mig att Chirp börjar mixtra med fler funktioner så att den blir lite mer än en bagatell.

Potential att slå stort:betyg–3
ello_top

Ello

– som Facebook, fast utan pengar.

”Du är ingen produkt.”

Detta enkla statement är kärnan i sociala medier-kometen för 2014: Ello. I grunden har Ello liknande funktioner som Facebook, med en stor skillnad: här finns ingen reklam. Alls. Skaparna har också tydligt satt ner foten med en proklamation om att det aldrig kommer att bli reklam på sajten heller.

Det avskalade, reklamfria gränssnittet är sajtens särdrag; funktionsmässigt liknar det alltså de sociala mediernas drottning. Du skriver statusuppdateringar, delar bilder, filmer och annat innehåll, följer personer du tycker är intressanta (du kan dela in ditt nätverk i ”Friends” och ”Noise”; en smart separering). Nätverket är i beta just nu så många funktioner lär tillkomma, men kika in på en av de öppna profilerna (https://ello.co/andrewkimmell) så får du en idé om hur det kan komma att se ut och fungera när det är klart.

Inledningsvis kallade jag Ello för årets komet, vilket känns befogat eftersom surret runt tjänsten varit ihärdigt. De faktiskt användarsiffrorna pekar i samma riktning; under september i år kunde Ello skryta med i snitt 31 000 registrerade personer – om dagen. Då är tjänsten ändå bara i betastadiet ännu.

Kommer Ello att lyckas?

Osäkert, men behovet finns definitivt.

Populariteten för Ellos betaversion visar att det finns en stor grupp människor som är trötta på Facebook och vill ha ett alternativ. Ello har fått en flygande start och är i mina ögon otroligt stilrent och skönt att titta på jämfört med Facebooks galna myller. Där har det allt rätt.

Sen är det fint med ett anti-kapitalistiskt manifest, men som användare är vi också ute efter funktionalitet. På den fronten är Facebook ännu ohotat eftersom det byggt sin funktionslista i tio år. Ello måste överleva så länge att sajten börjar kunna matcha jätten vad gäller funktioner, annars kommer det inte att hålla i praktiken trots den fina tanken.

Nästa frågetecken runt fina Ello är såklart pengarna. Hur ska Ello finansieras utan reklam? Hur ska de locka investerarkapital om de säger att de aldrig ska börja med tredjepartsintressen? I nuläget står det i deras manifest att de är öppna för att börja ta betalt för tjänsten eller åtminstone extrafunktioner, och då kommer användarnas lojalitet att testas på riktigt. Väljer vi gratis men reklamstinna Facebook där vi är produkterna, eller ett Ello som är fritt och säkert men som kostar?

Jag tror såhär: Ello behöver locka en kärna på några tiotals miljoner användare. Även om det då kostar, är det viktigaste att Ello blir ”stället att hänga på”. Blir det väl det, då kommer folk att betala. I alla fall tillräckligt många för att tjänsten ska överleva. Är priset rätt, betalar vi. För många är det i dag lika naturligt med en tickande Spotify-prenumeration varje månad som med autogirot för månadshyran.

Om inte Ello lyckas, kommer vi att få se fler utmanare. Jag har popcornen redo för att följa kampen med spänning!

Potential att slå stort:betyg–3

 

Nu vänder jag mig till dig: Vilka tjänster kommer att lyckas och vilka floppar? Har du någon potentiell raket som du upptäckt som du vill slå ett slag för? Kommentera, eller diskutera med @contentbyran på Twitter.