Blogg del 2 – Att bygga företagsbloggen från grunden

Före du startar en företagsblogg finns det en del du behöver tänka på. I det här inlägget går jag igenom det arbete du behöver göra för att komma igång på rätt sätt.



De allra flesta företag har tänkt alldeles för lite på varför de ska blogga och hur det ska gå till, för att det ska ge bra effekt. Många gånger har man inte ens någon aning om vad den effekten ska vara. Därför ska jag i det här inlägget berätta om det arbete du behöver göra i samband med att du startar din blogg – i fem enkla steg.

Om du missade det första inlägget om bloggen föreslår jag att du börjar här.

Tänk först, blogga sen

Ansikte + fyra bubblor

Innan du börjar blogga behöver du tänka igenom vad du ska säga. Många gånger kräver det här en del arbete och inte sällan behöver du ta hjälp av någon som har seglat förr på det hav som är digital marknadsföring. För att hjälpa dig ta fram en fungerande plan kommer här en checklista över sådant som du bör kunna svara på innan du börjar blogga:

Hur hänger bloggandet ihop med dina företagsmål?

Vad vill du uppnå med att blogga? Skaffa fler nya kunder? Ta hand om de kunder du redan har och göra dem mer lönsamma? Befästa din position på marknaden? Byta position? Differentiera dig från dina konkurrenter? Genom att tänka igenom vad du ska uppnå kommer du uppleva en större mening med ditt bloggande och nå bättre resultat.

Bestäm vilken eller vilka målgrupper du vill nå med ditt bloggande

Undvik misstaget att blogga för alla. Titta i stället på dina viktigaste målgrupper och rikta bloggen mot dem. Det lättaste och mest effektiva är att blogga till en enda målgrupp som du känner väl. Fundera över vilka problem målgruppen har som du kan hjälpa till att lösa. Ta reda på vilka behov de har. Lista ut vem eller vilka målgruppen påverkas av och tänk noggrant igenom vad målgruppen kan och vet om ditt område.

När du har svaren på dessa frågor blir det lättare att avgöra vilket innehåll som kommer vara relevant för målgruppen. Se dessutom till att du känner till hur köpresan ser ut för din målgrupp. Om du inte har koll på det här kan du läsa Jakobs inlägg om köpresan.

Välj vilka ämnen du ska blogga om

När du har koll på vilka företagsmål din blogg ska bidra till att nå och vem du skriver till är det dags att fundera över vilka ämnen du ska blogga om. Här handlar det om att kunna berätta om någonting mer än bara era produkter och tjänster.

krysset i mitten
Det svarta krysset är din produkt. Stirra dig inte blind på den utan lyft blicken och se den fantastiska värld som omger den istället.

Satsa mot att berätta om den värld som omger dina produkter och tjänster – inte bara själva produkterna och tjänsterna. Den som tillverkar golfbollar kommer inte att lyckas särskilt bra med sin blogg om hen bara pratar om golfbollar. Men om samma blogg i stället innehåller inlägg om golf i stort (den värld som omger produkten), allt från puttteknik-tips till en video på världens längsta drive, har den all möjlighet att nå ut och påverka besökarna. Sluta rikta all fokus på produkten – den i sig är inte lika intressant som du tror.

Andra sätt att hitta ämnen att blogga om är att ta reda på vilka expertområden personalen har, vilka frågor kundservice och säljare får och vad som händer i er omvärld som ni kan och bör kommentera.

Hitta ditt företags stil och ton

Många företag har en genomarbetad budskapsplattform eller en språkprofil som slår fast språkliga riktlinjer, ton och stil när företaget uttrycker sig i skrift. Åtminstone önskar jag att många företag hade det. Om jag ska vara ärlig är det här en ofta bortglömd del av kommunikationen.

Oavsett hur ditt företag ligger till på den fronten föreslår jag att ni, innan ni börjar blogga, på allvar funderar över vilka ni är när det kommer till ton och stil. Om ni gör det blir det ni skriver mer enhetligt och samstämmigt med ert varumärke. Precis som företagsfärgerna och loggan signalerar ert varumärke, gör en genomtänkt ton och stil samma sak. Några frågor du kan ställa dig för att påbörja arbetet med ton och stil är:

  • Ska vi använda en faktatung, rationell stil eller en mer avslappnad och humoristisk?
  • Hur ser vårt tilltal ut? Är vi du med kunden?
  • Är vi företaget när vi skriver eller är vårt individuella jag?

Det är aldrig lätt eller ens smart att konstruera en helt ny ton i grunden. Utgå istället från vilka ni är. Säkerligen har ni redan en ton som vuxit fram på naturligt sätt, då handlar det bara om att lyfta fram den.

Om du har koll på företagsmål, målgrupper, ämnen och stil är det dags att ta fram en plan för själva processen att blogga. Här kommer ett förslag på 5 steg.

5 steg – från idé till analys

Att kontinuerligt hålla en blogg levande och frisk kräver en tydlig och smart process. Här kommer ett förslag till hur er process skulle kunna se ut:

  1. Samla idéer.
    Att samla idéer är avgörande för att ha något att blogga om. Bra sätt att samla idéer är genom t.ex. omvärldsbevakning, att lyssna i sociala medier, uppslag från personalen, kundernas frågor och diskussioner på fikarasterna.
  2. Producera innehållet
    När ni har idéer är det dags att producera. Här underlättar det om ni bestämmer ett övergripande tema och låter det löpa över ett antal månader och i huvudsak försöker blogga om sådant som har med det temat att göra, för att ibland göra avstickare och blanda upp innehållet. Fundera över hur många inlägg som är rimligt att producera under temat, hur länge ni ska hålla på och vem som ska göra vad. Försök också hitta bra verktyg för att göra processen smidig. Om ni använder WordPress finns det gott om plugins.
  3. Publicera innehållet
    När innehållet är klart är det dags att publicera det på bloggen. Här föreslår jag att ni använder en redaktionell kalender där ni redan i förväg bestämmer när vart och ett av inläggen under den givna tema-perioden ska publiceras så att ni får ett jämnt flöde, något som både Google och besökarna gillar.
  4. Sprid innehållet
    Många tror att jobbet är slut när man har klickat på publicera-knappen. Men det är nu det egentligen börjar. Utan ett rejält jobb med att sprida innehållet kommer din blogg förbli en dammig vrå av internet. Att sprida innehåll är en hel vetenskap men som en god grund bör ni åtminstone nyttja de sociala medier där ni har en närvaro så som Linkedin, Facebook och Twitter.
  5. Analysera resultatet av bloggandet
    När allting rullar på är det viktigt att kontinuerligt analysera resultatet av era insatser och justera för att bli bättre. Endast genom att analysera och utvärdera kommer ni kunna nå era mål. Det finns ingen som kan säga exakt hur ni ska göra eftersom varje företags sammantagna situation är komplex och unik. Även här finns det gott om verktyg men en bra och kostnadsfri start är Google Analytics.

Om du följer råden i det här blogginlägget har du byggt bloggen från grunden. Nu behöver du bara se till att ditt företag följer processen. Utse gärna en chefredaktör som får det övergripande ansvaret för att se till att processen blir så smidigt som möjligt. Lycka till!

Titta på vår modell för en innehållsstrategi för ytterligare inspiration