E-bok

Inom content marketing är en e-bok är vanligtvis en kortare skrift i PDF-format som fokuserar på ett avgränsat ämne. En välskriven och informativ e-bok kan vara av mycket stor värde för en kund som vill fördjupa sig i ett specifikt ämne.

En e-bok kan komma till på olika sätt. En innehållsstrategi innehåller alltid en nulägesanalys och där hittar vi ofta mycket bra existerande innehåll som vi kan hjälpa våra kunder att bearbeta och paketera om i e-boksformat för deras innehållsmarknadsföring. I andra fall skriver vi hela e-boken från grunden och bryter sedan ner den till mindre bitar innehåll (en e-bok med råd under sju punkter kanske går att dela in i en videoserie på sju delar?).

E-böcker passar ofta bra i kombination med marketing automation, eftersom det är en innehållsbit med så stort värde att kunder ofta vill lämna ifrån sig sin mejladress för att få e-boken.


E-bok i vår process

producera e-bok

Andra ämnen

MålgruppsanalysWebbE-bokSociala medierMarketing automationInnehållsstrategiTonalitetPodcastVideoMät och uppföljningSökmotoroptimeringNyhetsbrevUtbildning