Contentbyrån i ny podcast

Nu finns det en podcast som handlar om digital marknadsföring i spenaten, alltså med ett utanför-tullarna-i-Stockholm-perspektiv. Podcastvärdarna Jakob Rydberg (Contentbyrån) och Jakob Mjöbring (PunktPR) vill belysa de utmaningar som marknadsförare står inför dagligen, men också inspirera och hjälpa till med omvärldsbevakningen.
– Vi arbetar själva dagligen med små och medelstora bolag, såväl lokala som globala, och tycker att de allra flesta podcasts skjuter lite över huvudet på många, säger Jakob Rydberg. Vi ska försöka att inte sväva iväg utan komma med handfasta och direkt användbara råd och tips.

Jakob Mjöbring är till vardags digital strateg och konsult på PR-företaget Punkt PR samt bloggare på Resumé och Jakob Rydberg är digital strateg och taktiker på Contentbyrån. Båda arbetar i Umeå och vill att det ska kännas och höras i podcasten.

– Det handlar inte om dialekten, det handlar om att vi som har valt att arbeta i mindre städer ofta har lite andra förutsättningar, på gott och ont, säger Jakob Rydberg på Contentbyrån. Vi och våra kunder får ofta klara av många delar av marknadsföringen på egen hand, vilket i slutänden handlar om att prioritera. Man har inte tid att göra allt, men vad ska man då lägga energin på och vad kan jag välja bort? Det är själva grundbulten i vår podcast, att försöka lotsa våra lyssnaren på den resan.

Jakob Mjöbring har bloggat om marknadsföring i många år på Resumé och podcasten blir en förlängning och fördjupning från bloggen.

– Podcasten blir ännu ett sätt att försöka förmedla kunskap om den digitala utvecklingen, som är så viktig för oss som vill göra affärer i norra Sverige, säger Jakob Mjöbring. Det är dessutom kul att få göra det med Jakob Rydberg som delvis har ett annat perspektiv då han arbetar med hela content marketing-processen och är väldigt datadriven, medan jag kommer från PR-hållet och arbetar väldigt mycket med sociala medier. Vi kommer att få bra diskussioner och inte alltid vara överens.

Jakob & Jakob har tillsammans snart 40 års erfarenhet från reklam-, journalist- och PR-branschen och de ser även podcasten som ett tecken i tiden då det just nu blir allt viktigare med ljud för att nå ut. År 2015 lyssnade 29 procent på podcasts och 2018 är den siffran 51 procent, enligt undersökningen Internet och svenskarna. Det regelbundna lyssnandet har dessutom nästan fördubblats sedan 2015.

– Podcast växer så det knakar i Sverige, inte minst tror vi att det faktum att Google nu har släppt sin röstassistent på svenska kommer att göra ljud till en allt viktigare kommunikationskanal, något som vi förstås pratar om pilotprogrammet och kommer att behandla mer under resans gång, säger Jakob Mjöbring.

Podcasten ”Digital marknadsföring i spenaten” av Jakob & Jakob finns där podcasts finns:

Spotify

Acast 

iTunes Podcast 


Kontakt:

Jakob Mjöbring, 070-559 09 39, jakob@mjobring.com

Jakob Rydberg, 070-662 93 00, jakob@contentbyran.se