Premiäravsnittet av Contentbyråns podcast

podcast_pilot_cover_blogginlagg

Nu kan du lyssna på premiäravsnittet av vår podcast! Per och Samuel sitter vid micken för att snacka om ämnen kopplade till kommunikation och den digitala världen. Marknadsföringsperspektivet dyker upp på ett hörn men premiären handlar om ämnen som empati, nya Facebook-appen Room och ett spel om att skriva poesi.

Read More…

Fyra nya sociala medier som kan bli framtidens Facebook

Vi vet vilka som är jättarna bland de digitala kanalerna i dag, men om det är något vi vet om fältet är det att förändring sker snabbt. Nya tjänster får fäste varje dag, andra dör ut. I dag blickar vi framåt för att undersöka vilka nya sociala medier som kan vara framtidens Facebook.


Hittills i den här serien har vi studerat etablerade och välbekanta kanaler som Twitter, Facebook och Instagram, och etablerade men kanske lite mindre väletablerade sådana, t.ex. Google Hangouts on Air och Pinterest.

I dag släpper vi allt vad väletablerat heter och blickar en bit in i framtiden. Alla de nämnda tjänsterna har en gång i tiden befunnit sig tidigt i sin resa, precis som de fyra nya sociala medier vi granskar här. Även ett imperium som Facebook började en gång i tiden som ett hobbyprojekt skapat av ambitiösa visionärer; framtidens jättar bland de sociala medierna måste vandra precis samma väg.

Här listar jag fem relativt nystartade och snudd på okända tjänster (särskilt i Sverige) som har framtiden för sig. Jag beskriver tjänsten kort och ger sedan ett omdöme plockat ur spåkulan, givetvis med ett betyg från 1–5 på bästa kvällstidningsmanér. Att den biten ska tas med en nypa salt behöver jag inte skriva, men att spekulera kring nya sociala medier är så kittlande att det inte gick att låta bli.

Fundera själv, kommentera här eller diskutera på Twitter (@contentbyran). Vad låter lovande i dina öron? Vad kommer att göra succé och vad floppar? Låt oss dyka in i framtidens sociala medier-utbud!

pheed_top

Pheed

– dela text, video, bild och ta betalt

Pheed låter dig dela inlägg i text-, bild-, ljud- eller videoform. Just videor kan du också livesända med Pheed. Oavsett innehållstypen får dina följare upp inläggen i ett flöde och kan gilla, kommentera och kanske dela vidare (”remix” heter det här, istället för en retweet på Twitter eller en vanlig delning på Facebook).

Jaha, var det inte mer? Nej, än så länge är det här kärnan i Pheed. Tjänsten kombinerar bekanta funktioner som bilddelning (där Instagram i dag regerar) och videodelning (där t.ex. Vine är starkt) men paketerar det hela i en mycket lättanvänd app. Enkelheten tycks vara ett ledord för Pheed; jag har aldrig använt en tjänst som på ett så tillgängligt sätt håller ihop olika funktioner. Just möjligheten att dela enbart ljudfiler mycket enkelt ger dessutom Pheed ett mervärde som t.ex. Instagram eller Vine inte kan matcha trots att de är starka på sina respektive områden.

En intressant detalj med Pheed är du enkelt kan sätta upp en betalvägg för ditt konto. Inbyggt i appen finns möjligheten att ta betalt i prenumerationsform från de som vill följa dig. Att denna struktur finns på plats i ett såhär tidigt stadium gör att Pheed sticker ut och för den som vill ha ett tydligt sätt att tjäna pengar i digitala kanaler seglar Pheed direkt upp som ett bra alternativ (nämnda Instagram är ju t.ex. aktivt emot kostnader och reklamdoftande innehåll över huvud taget). Nyckeln här är såklart att ditt innehåll i sådana fall måste vara så pass vasst att det motiverar att ta betalt för.

Kommer Pheed att lyckas?

Ja, om varierat istället för specialiserat blir på modet igen.

Pheed gör ingenting revolutionerande. Ingenting är egentligen nytt ens, utom möjligen ljuddelningen; audioinnehåll känns det inte som att någon av de större kanalerna har bemästrat.

Istället har Pheed två tydliga styrkor. 1) Enkelheten, och 2) det faktum att så många olika typer av innehåll samlas på en och samma plats: livesänd och förinspelad video, bilder, text, audio. Därmed går Pheed på ett spännande sätt emot trenden att nya kanaler vill specialisera sig mer och mer på sina respektive områden. Vine är bara för video, Pinterest är för bilddelning, Twitter för kort text och länkdelning e.t.c. Pheed får ihop flera innehållstyper i ett enda gränssnitt, på ett elegant sätt därtill. Att tjänsten snabbt fått en ansenlig användarbas att stå på tror jag visar att de är en kurva före; när allt inte ska vara så otroligt specialiserat igen, kommer Pheed att stå där och erbjuda en kanal som fusionerar flera innehållstyper.

Potential att slå stort:betyg–4

 

thumb_top

Thumb

– rösta rösta rösta, om precis allt.

Tyckandet tas till en ny nivå med Thumb. Här kan du lägga ut raka frågor till användare och följare där du ber dem ge tummen upp eller ner till vad som helst, allt från nya layouten på ditt företags webbplats till outfiten du tänker dra på dig till kvällens mingel. Användare frågar i dag andra om vilka gardiner som är bäst, om sina nya solbrillor, om vad de ska äta till middag – ALLT går att rösta om med Thumb.

Det är rekordenkelt att tycka med Thumb. Du ger tummen upp eller ner, hoppar vidare till nästa fråga, reagerar på samma sätt. Alla älskar vi att tycka en massa saker i sociala medier och det är kärnan i Thumb, att vi ska få tycka en massa.

Thumb välkomnar både privata användare och företag, men är du i den sistnämnda målgruppen kostar tjänsten allt från ca 700 kronor till ett par tusen i månaden. Lockbetet för att få dig att betala det är t.ex. att Thumb skryter med att det i nuläget är det sociala media som har näst högst användartid i snitt per användare, endast slaget av självaste Facebook.

Kommer Thumb att lyckas?

Ja, för enkelt engagemang är nyckeln till framgång.

Jag kan precis se framför mig hur folk sitter i soffan, bläddrar igenom allehanda omröstningar och tycker till på löpande band utan att knappt tänka efter. Att tjänsten sänker ansträngningsnivån för interaktion ser jag som den potentiella framgångsnyckeln. Bra eller dåligt? Tryck på en knapp bara, du behöver inte ens kommentera. Tänk på hur enkelt det är att bara ”gilla” på Facebook jämfört med att faktiskt sätta sig och skriva en kommentar eller dela. Vänder vi på det lär det också kännas tillfredsställande att lägga ut saker på Thumb, eftersom det ofta blir ett starkt gensvar.

I en framtid där vi använder fler och fler digitala tjänster och splittrar vår uppmärksamhet mellan fler och fler saker, kommer engagemang att vara hårdvaluta. Thumb skapar engagemang med tämligen banala frågor och en låg ribba för interaktion. Det kan visa sig vara ett genidrag.

Potential att slå stort:betyg–5

Chirp

– dela saker med ljud.

Chirp är enkelt. Du kan ta en bild, en text eller en länk och ”chirpa” (snart i en ordbok nära dig!) den till alla telefoner i närheten som har Chirp. Att chirpa är att dela något med det speciella, fågelliknande ljud som appen ger ifrån sig. Om jag ska dela en bild med dig så väljer jag bild och trycker på ”chirp”. Min telefon ger ifrån sig ett tvåsekundersljud och vips så finns bilden i alla telefoner som hörde ljudet. Magi? Det känns som det, men i bakgrunden ruvar en enkel teknisk förklaring som jag låter dig lista ut själv.

Chirp är alltså till för att dela saker, eventuellt på stor skala. Tänk om du sitter i ett mötesrum och säger ”jag har länken här, chirpar den.” Alla tar upp sina telefoner och med ett tryck och ett påföljande ljud får alla runt bordet länken direkt i telefonen. Eller, för att tänka riktigt stort skala: Föreställ dig hur Pär Lernström, programledare i Idol, säger att de ska chirpa ut några bakom kulisserna-bilder till tittarna. Alla fredagsfirare som vill ha bilderna plockar upp sina telefoner, teven skickar ut chirp-ljudet och på en sekund har mobiler i tv-soffor Sverige runt fått bilderna.

Kommer Chirp att lyckas?

Inte säkert, men underskatta inte kombinationen funktion + känslor.

Chirp är den mest banala av de fyra lovande tjänster jag tar upp här, men också den som kvickast får smilbanden att röra på sig. En praktisk funktion i kombination med detta smilband som rör sig – det vill säga en känsloreaktion – är inget att underskatta. Vi har ofta behov av att dela saker och Chirp gör det inte bara busenkelt utan rent av charmig.

Vi behöver ofta dela saker och hittar redan i dag alltid sätt att göra det på, även om vi så måste skicka ett SMS eller ett mejl till den vi vill dela med. Men för t.ex. en bild är det långt ifrån det mest praktiska. Chirp är busenkelt och enkelhet kommer bara att bli viktigare framgent. Sedan måste både sändare och mottagare ha Chirp, vilket skulle kunna vara hindret för tjänsten. Här kommer dock esset i rockärmen: det är roligt. Sedan jag installerade appen och har hamnat i situationer där jag vill dela något med folk omkring mig, har jag sagt ”fixa Chirp så ska jag visa något kul”. På så vis kan appen spridas snabbt. Därefter förväntar jag mig att Chirp börjar mixtra med fler funktioner så att den blir lite mer än en bagatell.

Potential att slå stort:betyg–3
ello_top

Ello

– som Facebook, fast utan pengar.

”Du är ingen produkt.”

Detta enkla statement är kärnan i sociala medier-kometen för 2014: Ello. I grunden har Ello liknande funktioner som Facebook, med en stor skillnad: här finns ingen reklam. Alls. Skaparna har också tydligt satt ner foten med en proklamation om att det aldrig kommer att bli reklam på sajten heller.

Det avskalade, reklamfria gränssnittet är sajtens särdrag; funktionsmässigt liknar det alltså de sociala mediernas drottning. Du skriver statusuppdateringar, delar bilder, filmer och annat innehåll, följer personer du tycker är intressanta (du kan dela in ditt nätverk i ”Friends” och ”Noise”; en smart separering). Nätverket är i beta just nu så många funktioner lär tillkomma, men kika in på en av de öppna profilerna (https://ello.co/andrewkimmell) så får du en idé om hur det kan komma att se ut och fungera när det är klart.

Inledningsvis kallade jag Ello för årets komet, vilket känns befogat eftersom surret runt tjänsten varit ihärdigt. De faktiskt användarsiffrorna pekar i samma riktning; under september i år kunde Ello skryta med i snitt 31 000 registrerade personer – om dagen. Då är tjänsten ändå bara i betastadiet ännu.

Kommer Ello att lyckas?

Osäkert, men behovet finns definitivt.

Populariteten för Ellos betaversion visar att det finns en stor grupp människor som är trötta på Facebook och vill ha ett alternativ. Ello har fått en flygande start och är i mina ögon otroligt stilrent och skönt att titta på jämfört med Facebooks galna myller. Där har det allt rätt.

Sen är det fint med ett anti-kapitalistiskt manifest, men som användare är vi också ute efter funktionalitet. På den fronten är Facebook ännu ohotat eftersom det byggt sin funktionslista i tio år. Ello måste överleva så länge att sajten börjar kunna matcha jätten vad gäller funktioner, annars kommer det inte att hålla i praktiken trots den fina tanken.

Nästa frågetecken runt fina Ello är såklart pengarna. Hur ska Ello finansieras utan reklam? Hur ska de locka investerarkapital om de säger att de aldrig ska börja med tredjepartsintressen? I nuläget står det i deras manifest att de är öppna för att börja ta betalt för tjänsten eller åtminstone extrafunktioner, och då kommer användarnas lojalitet att testas på riktigt. Väljer vi gratis men reklamstinna Facebook där vi är produkterna, eller ett Ello som är fritt och säkert men som kostar?

Jag tror såhär: Ello behöver locka en kärna på några tiotals miljoner användare. Även om det då kostar, är det viktigaste att Ello blir ”stället att hänga på”. Blir det väl det, då kommer folk att betala. I alla fall tillräckligt många för att tjänsten ska överleva. Är priset rätt, betalar vi. För många är det i dag lika naturligt med en tickande Spotify-prenumeration varje månad som med autogirot för månadshyran.

Om inte Ello lyckas, kommer vi att få se fler utmanare. Jag har popcornen redo för att följa kampen med spänning!

Potential att slå stort:betyg–3

 

Nu vänder jag mig till dig: Vilka tjänster kommer att lyckas och vilka floppar? Har du någon potentiell raket som du upptäckt som du vill slå ett slag för? Kommentera, eller diskutera med @contentbyran på Twitter.

Facebook – är det verkligen något för företag?

Åh, det låter så enkelt att det nästan blir löjligt. Hör här: tänk dig en plats på nätet där du kan ha kontakt med dina vänner och bekanta och dessutom skapa en sida för ditt eget företag. Du kan också sätta upp en liten diskussionsgrupp för din förening eller din hobby. Lägg upp en bild på dig själv så blir det roligare.

Ridån faller och in kommer: Facebook! (tack, chefred. för att jag fick skriva om det här). Så, kära läsare, vad kan vi säga som inte redan är sagt om denna gigant? Trots att det är en så känd tjänst så märker vi ofta att företag och organisationer inte tycker det är så självklart hur kanalen passar in. I det här inlägget hoppas vi kunna utmana er att fundera på varför ni är eller ska vara där, och vi har exemplifierat det hela med det ultimata testet: att skaffa fler leads.

facebook logo

Facebook grundades av Mark Zuckerberg tillsammans med studiekamrater. Först öppnades tjänsten enbart för Harvardstudenter, men successivt öppnades den upp för andra universitet och till slut för hela världen. Idag är Facebook, sett till antalet användare, en av världens tre största länder.

Och på den sjätte dagen skapade Mark Facebook-väggen

En dryg miljard användare och en miljardindustri i dollar på något så, till synes, enkelt som en webbsida om och med dina vänner. Men någonstans i det enkla finns väl säkert anledningen till varför Facebook har blivit så stort, ja så stort att det idag utgör själva sinnebilden för vad sociala medier är. Enkelt, direkt och för människor.

Nästan alla har en relation till tio-åringen Facebook (jo, det här monstret fyllde 10 år i år), även de som valt att inte ha ett eget konto brukar ha en genomtänkt kommentar till varför de valde nät-anonymitet. Det har gjorts filmer, skrivits spaltmetrar om fenomenet och säkerligen påverkat både en och annan relation.

Facebook-väggen föddes 2004. Här sitter han, en ung Mark Zuckerberg, och trycker på publicera-knappen. Idag använder 66% av svenska internetanvändare Facebook.

Ändå är det många, kanske framför allt bland ni företag (ni som jag hoppas läser detta), som funderar på hur ni ska använda den här kanalen. Målgruppen finns här, men man kan undra om det är för mycket bök för att aktivt möta dem här? Hur ska man göra? Vad ska man säga?

I den här serien om olika innehållstyper har vi valt att vara ganska grundläggande när det gäller hur du kommer igång med olika kanaler, men vi gör det djärva antagandet att du nog har ett eget Facebook-konto. Skulle du mot förmodan behöva den typen av kom-igång-hjälp hittar du det, och mer därtill, på Facebooks hjälpsidor.

Börja med det grundläggande

Så du har skapat företagets Facebook-sida. Hur får nu andra reda på att ni finns? Här kommer de första viktiga delarna för att komma igång:

facebook_basics

  1. Se till att din sida har korrekt information om ditt företag. Skriv ned i beskrivningsfälten på företagets Facebooksida vad ert företag kan göra. Länka till er webbsida och tillhandahåll all information som hjälper besökaren att förstå vad ni gör.
  2. Bjud in existerande kontakter att gilla din sida. Oftast är det inte svårare än så att komma igång – be dina närmsta om hjälp. Kanske har ni ett nyhetsbrev, då kan du också ladda upp dina epostkontakter till Facebook och fråga dessa via Facebook om de har lust att följa er på Facebook. OBS! Det gäller att ha fingertoppskänsla här, kommer någon att känna att de blir pådyvlad det här är det garanterat ett minus på varumärkeskontot.
  3. Ni finns på Facebook! Berätta om det i alla era kanaler, off- och online. Det ska vara lätt att hitta er Facebook-sida via er ordinarie hemsida. Snygga till din Facebook-URL och börja använda den på kvitton, bloggar, epost, nyhetsbrev, och så vidare.

Kom igång på riktigt: vad är syftet med att ni finns på Facebook?

Varför ska ditt företag finnas på Facebook? ”Alla finns på Facebook” är inte ett giltigt svar. Även om du planerar för, eller av resursskäl måste ha, en låg aktivitet på Facebook, så är det ändå viktigt att ha ett syfte. Varför? Förutom att det kan vara svårt att veta vad du ska kommunicera så tappar ni mest troligt sugen, inläggen får kanske väldigt olika karaktär och ton och ni upplevs fladdriga. Men kanske det viktigaste är att ni inte kommer att kunna utvärdera insatsen på ett bra sätt då det inte finns något övergripande syfte.

Svaret behöver inte vara överjordiskt avancerat. Det kan handla om att ni vill öka kännedomen om ert varumärke eller produkt, ni vill börja hantera en del av era supportfrågor den här vägen, kanske är det hård konkurrens när ni rekryterar och tänker att på Facebook kan ni verkligen visa hur trevligt det är på er arbetsplats. Gör er Facebook-närvaro tydlig för hela organisationen.

facebook för företag

Efter det här är det svårt att vara generisk. För att exemplifiera en alternativ fortsättning väljer vi därför att beskriva den ultimata utmaningen – att skapa fler leads och öka sin försäljning.

Exempel: Börja samla följare med målet att få leads

För att få leads måste du börja med att få följare eller åtminstone börja synas. Du har förenklat två alternativ, det ena är tid och det andra är pengar. Alternativen är bra kompisar.

tid_pengar

Organisk spridning och annonsering

a) använd er tid och skapa värdefullt innehåll som är så intressant att det delas och gillas, eller b) använd pengar i Facebooks annonseringsfunktion och betala för att öka synligheten av dina inlägg.

Båda bygger på att du har något värdefullt att dela, använder du pengar så kan du accelerera din spridning eftersom fler får se ditt inlägg. Litar du på organisk spridning så gäller det att ditt innehåll verkligen ger besökarna något.

På senare tid har en del kritik förts fram angående Facebooks sätt att sakta men säkert reducera synligheten på sidor, den plats där företag postar sina uppdateringar. Alltså, bara för att någon har gillat din företagssida så är inte det en garanti för att denne kommer att se de uppdateringar du gör på sidan. Samtidigt menar många att om du verkligen känner din målgrupp och gör engagerande, spännande och intressanta uppdateringar så blir din spridning stor i alla fall – antal gillningar, delningar och andra interaktioner påverkar med stor sannolikhet hur synligheten blir. Oavsett så kan vi bara kallt konstatera att Facebook gör som de vill. Det är en fantastiskt kanal i många avseenden och som marknadsförare kan vi inte annat än att spela enligt deras regler. Facebook vill säkert se till att det fortsätter att vara det som det var tänkt för i början, en plats för människor, med människor. Och tjäna pengar. 😉

Detta för oss osökt in på nästa del av den här processen – du bör ha värdefull information i digitala domäner som du själv bestämmer över och helt äger, som din egen hemsida.

Från Facebook till din webb

När vi tittar på säljdelen av den här formen av marknadsföring så måste vi också räkna in hur besökaren går från vårt värdefulla innehåll på Facebook till vår webbsida och blir, i bästa fall, ett leads. Ditt arbete slutar alltså inte vid Facebook utan en landningssida på din hemsida måste ta vid, en landningssida optimerad för det du vill att din besökare ska göra.

facebook landningssidor

När du gör sponsrade inlägg (som annonseringen kallas) gäller det att fundera på vad du kan göra för att besökaren ska agera. I Facebook kan du specificera vad du vill att besökaren ska göra, de tillhandahåller alltså knappar direkt i inlägget med uppmaningar. Det kan handla om att ladda ned, läsa mer, köpa eller boka. Om du laddar upp en videofilm kan du bestämma att efter filmen är spelad så ska det finnas en läs mer-knapp, givetvis vill du att din egen hemsida ska få ett besök.

Vilken typ av poster kan generera leads? Egentligen alla, men poster som pekar på innehåll som e-böcker, guider eller att få en demo har ett högt värde eftersom din Facebook-vän mest troligt har en köp-intention eller är nyfiken på riktigt.

Direkt och indirekt leadsgenererande

Så ska varenda inlägg på Facebook styras mot en landningssida? Mest troligt blir det ett enformigt sätt att verka som med tiden kommer att vara kontraproduktivt. Blanda istället upp dina inlägg med ett stor dos indirekt leadsgenererande inlägg (ja, vi bestämde ju att försäljning var vårt övergripande syfte för det här exemplet). Vad kan det vara? Lättkonsumerad information om ert företag, bilder, blogginlägg, filmer och annat som inte direkt upplevs som en del av din säljtratt.

Den här delen av din Facebook-närvaro är verkligen inte oviktigt, faktum är att många nog kan uppleva att den har nog så stor betydelse för att i slutänden få trafik till sin webb, som den direkt leadsgenererande. Är det så att huvudmålet med din Facebooksatsning inte är att skapa leads, ja då bör ni fundera ännu mer kring hur ni kan arbeta strategiskt med mjuka inlägg som inte nödvändigtvis skickar användaren till din webb.

Vad är värdefullt innehåll?

Känner du till hur din kunds situation ser ut, karaktären på dennes köpresa, ja då har du säkert uppslag till vad han eller hon tycker är intressant i förhållande till det ni levererar. Med stor sannolikhet är det inte någon ny fantastiskt funktion på din produkt, utan snarare ligger det intressanta i närområdet runt produkten, och väldigt mycket närmare kundens egen värld. Har du satt din innehållsstrategi faller den ut väldigt tydligt här. Men nyckeln är att skapa innehåll som är så pass intressant att dina Facebook-vänner gillar och delar detta vidare. I det ögonblick någon gör detta vidgas din Facebook-cirkel och du har möjlighet att nå än fler.

Ibland fungerar Facebook väldigt bra för att dela något som är förhållandevis lättkonsumerat. Men för ett stycke tyngre innehåll, som en rapport eller liknande, så använder vi Facebook som en kanal mot vår egen webb där innehållet finns att hämta.

I en content marketing-mix ingår olika typer av innehåll som har ett upplevt värde hos kunden. Ibland kan det vara direkt värdefullt för det hjälper kunden med något, men det kan också ge inspiration eller vara underhållande. Oavsett så upplever, känner, din kund något positivt och förknippar det med ditt företag.

Och just det, Mr President of the United States använder Facebook också för meddelanden. Huruvida du tycker att det är värdefullt innehåll han kommer med eller inte är alltid upp till betraktaren, men håll med om att sättet han kommunicerar på (här i en lagom lång video) är väldigt lätt att ta till sig.

Twitter – 140 tecken alla företag kan utnyttja

Tanken att internetanvändare vill ha snabb kommunikation och kvittra som fåglar fick luft under vingarna – i dag är Twitter en av internets mest använda webbtjänster. Men varför är Twitter så populärt och hur kan företagare användare de 140 tecknens kraft?

Det knyter samman popstjärnor, politiker och världsvarumärken med helt vanliga Svenssons. Twitter är en av världens mest besökta webbsidor och kallas ofta ”the SMS of the internet”. Så frågan alla företagare bör ställa sig är inte ”ska vi verkligen använda Twitter?”, utan snarare ”hur använder vi Twitter på bästa sätt?”.

Exakt vad är Twitter? Svårt att säga. Definitioner är dock mindre intressanta, enligt mig – Twitter definierar vi istället bäst genom att titta på kraften och möjligheterna som finns i detta snabbfotade verktyg som i rekordfart knyter samman människor, skapar kontakter och föder idéer.

Hur fungerar Twitter?

Först, en snabblektion för dig som inte känner att du helt har koll på hur Twitter fungerar:

  • På Twitter postar du som användare inlägg som är max 140 tecken långa.
  • Du följer andra och andra följer dig. De du följer får dina inlägg direkt i sitt flöde, men alla inlägg går att se även för sådana som inte följer dig.
  • Du kan följa vem som helst utan hens tillstånd, vilket är en stor skillnad gentemot Facebook där det är ömsesidigt att bli vän med någon.
  • När du vill rikta din uppmärksamhet direkt till en annan användare skriver du (t.ex.) @samuelstenberg – då får jag en notis om att jag blivit nämnd på Twitter och svarar med stor sannolikhet på din tweet.
  • Genom att s.k. retweeta en tweet skickar du vidare någon annans tweet i ditt flöde. På så sätt kan tweets sprida sig som löpeldar mellan användare, särskilt om någon med många följare retweetar din tweet.
  • Hashtags (#) markerar att en tweet hör till ett visst ämne. Du kan klicka på en sådan tagg (t.ex. #fotbollsvm) och då se alla som markerat sina tweets med den taggen. Hashtags är mycket kraftfulla verktyg på Twitter – mer om det nedan!

twitter-larrys

Alla kan skapa affärsnytta med Twitter

Twitter kan verka svårbegripligt med alla snabba meddelanden fyllda av mystiska tecken, men låt inte ytan lura dig. Med enkla medel kan vilken verksamhet som helst få nytta ur Twitter. Med lite ansträngning, ja då kan det rent av hända riktigt bra saker.

Framförallt anser jag att Twitter är ett fantastiskt verktyg för att bygga nätverk och föra dig och din verksamhet närmare era kunder och samarbetspartners. Det uppnår ni genom att via Twitter exempelvis svara på frågor, bidra med kunskap eller dela bra innehåll. Det bygger en relation direkt med samarbetspartners och potentiella eller nuvarande kunder, på ett sätt få andra kanaler kan matcha. En god relation med de målgrupperna, leder såklart till förutsättningar för affärer.

Twitter och dess direkta natur är också en bra källa för inspiration och förslag till förbättring. När du ser vad många kunder i er bransch funderar på eller ondgör sig över, vet du vilka behov er verksamhet har att möta.

Jag uppfattar ofta en rädsla för sociala medier, särskilt Twitter och Facebook, som grundas i nervositet inför att behöva bemöta eventuell kritik på ett så direkt och öppet sätt. Det är ett helt bakvänt tankesätt, för kritiken existerar även om ni inte finns i kanalen – den får bara gå helt obemött. Folk twittrar om och hyllar eller sågar resebolag, matvaror, hemelektronik, sängar, kundtjänstbemötandet och allt möjligt annat, oavsett om företaget finns i valda kanal.

Twitter idag: Från 20 000 till 24,1 miljoner tweets om dagen

År 2007:s upplaga av musik- film- och mediefestivalen South by Southwest (SXSW) brukar räknas som det stora genombrottet för Twitter (som lanserades året innan). Under festivalen steg genomsnittsanvändningen av Twitter från 20 000 till 60 000 tweets per dag. I dag är 60 000 tweets om dagen ingenting – såhär ser siffrorna för Twitters räckvidd ut i dag:

  • Sajten var en av världens tio mest besökta under 2013
  • Tjänsten tar emot över 1,6 miljarder sökningar varje dag.
  • Personer som Katy Perry, Barack Obama och Lady Gaga har 40–50 miljoner följare.
  • Omkring 17 % av svenskarna har Twitter. Tjänsten växer mest bland unga i åldrarna 13–17 år.
  • Det mest om-twittrade eventet hittills är Super Bowl 2013 (finalen i amerikanska fotbollsligan), med 24,1 miljoner tweets under en kväll.
  • 3,4 miljoner användare – så många har retweetat Oscars-värden Ellen DeGeneres selfie (nedan) från årets Oscarsgala. Världsrekord!

Överlag ser vi ett tydligt klusterbeteende på Twitter. Exempelvis var folk inom media tidiga att börja använda tjänsten och då följde de i första hand varandra, på samma sätt som unga tenderar att följa andra unga, politiker följer andra politiker, etc.

Vill du kommunicera till ett visst kluster finns en tydlig fördel med det beteendet. Säg att du vill rikta in dig på Göteborg – då söker du efter #göteborg och börjar lyssna. Vilka är mest aktiva i det ämnet? Vad pratar de om? Vilka följer de? Du kan börja lyssna på debatten, följa dessa konton och snart börja bidra själv.

Nyckeln på Twitter är att skapa engagemang

Det finns givetvis hinkvis med teorier för hur man lyckas på Twitter. Generellt är de flesta åtminstone eniga om en sak: Det handlar om att skapa engagemang. Twitter är en konversation, ett utbyte av tankar, åsikter och information mellan användarna – inte en reklamkanal. Ska ditt företag lyckas, måste ni vara redo att delta i konversationen på samma villkor som alla andra användare. Med en vardaglig, konverserande ton, gärna med glimten i ögat. Grundtanken känner vi igen. Tänk dig att Twitter är ett middagsbord du slår dig ned vid för att äta middag med ett sällskap du vill göra ett gått intryck på. Hur gör du? Du:

  • frågar och är intresserad av sällskapet.
  • delar kunskap, tipsar om saker.
  • delar berättelser och information som är hjärtvärmande, rolig, vacker, tankeväckande eller på annat sätt engagerande.
  • undviker att prata om dig själv och vad du är bra på.
  • försöker vara öppen och lite rolig om tillfälle ges, bjuder på dig själv.

Om du visar engagemang, får du engagemang tillbaka. Konkret på Twitter innebär de att du – även om du inte twittrar hela dagarna i ända – åtminstone tackar och retweetar de som berömmer dig, svarar på frågor, bemöter eventuell kritik.

Ett lyckat exempel: flygbolaget Delta

Som jag skrev ovan: De allra flesta verksamheter kan ha nytta av Twitter. Ett lyckat exempel bland tusentals är amerikanska flygbolaget Delta. Det uppenbara för dem (som allt för många använder tjänsten till) hade varit att twittra ut reseerbjudanden och nyheter om företaget, på sin höjd svara på lite frågor. Då blir det reklam, ett stelt applicerande av klassisk marknadsföring på en kanal som handlar om något annat. Så hur gör Delta? De retweetar användare som delar vackra flygbilder, fotar gulliga barn tillika förstagångsflygare, sprider lite kunskap och häftiga bilder ur flygets historia. Några exempel från deras flöde:

Eller så anstränger de sig lite extra ibland och målar om (nåja, photoshoppar) ett plan i Lady Gagas färger, lagom till att hon ska uppträda i en populär show på TV. Aktuellt, smart, engagerande – inte minst för Gaga-fans.

En hashtag samlar användare och inspirerar

Som jag nämnde ovan är hashtaggen (#) central på Twitter. Att du använder dem med lite eftertanke är vitalt om du vill få mer genomslag med dina tweets och öka ditt antal följare. Hur används då taggen? Det tydligaste exemplet är hur en hashtagg alltid på något sätt uppstår för något aktuell, som t.ex:

  • en nyhetshändelse (när IS intog syriska staden Kobane sågs tiotals tweets i minuten under ämnet #Kobane)
  • ett event som en konferens, mässa eller tävling
  • ett stort evenemang på tv (tänk valvakan, Melodifestivalen, säsongsfinal i Game of Thrones, EM-kval i fotboll).

Händelser som dessa vill många Twittra om, och som tyckare vill du vara med i konversationen och både bli hörd och höra andra. Då använder du den aktuella taggen i din tweet. Ibland lyckas producenten av en konferens eller ett TV-program styra vilken tagg som råder genom att informera deltagare eller tittare (t.ex. ett litet “#melfest14” nere i hörnet på teven). Många gånger styr Twitter-användarna själva upp det hela genom att någon väljer en bra hasthtagg och andra hakar på.

Smarta företag har såklart förstått kraften i detta och numera är det ett vanligt grepp att lansera en kampanj tillsammans med en hashtagg. Men det får inte bli reklam, som sagt; taggen ska inte vara #varumärket eller #produkten, utan något relaterat till det som kan engagera följarna, något de kan enas kring.

Vi nöjer oss med ett exempel: amerikanska pizzamärket DiGiornos. De undviker “billiga” hashtags som #DiGiornos eller #pizza. Istället lanserade de t.ex. nyligen taggen #CheesyCelebrities och uppmanade sina följare att tweeta komiska, ost-ifierade namn på kändisar (där osten var pizza-kopplingen i det här fallet). De började själva och sedan tog följarna vid, vilket bl.a. resulterade i:

Några enkla steg för att komma igång med Twitter

Att gå till Twitter.com och registrera ett konto i ditt företags namn, skriva en kort beskrivning och lägga till en bild, det är inte svårt. Utmaningen kommer sen – hur tar ni er in i konversationen, bygger en följarbas och skapar engagemang? Här kommer några enkla tips för starten.

1. Börja med att lyssna

Ingen kräver att ni börjar spotta ur er smarta tweets direkt. Börja istället med att följa personer, företag och andra aktörer i branschen (eller branscher) som är intressanta för er. Sök på ämnesord som rör ert område och se vilka som är aktiva i diskussionerna om era ämnen.

2. Delta i diskussioner

Hellre än att ni börjar twittra genom att kasta ut era egna åsikter eller – ännu värre – erbjudanden, börja delta i diskussioner relaterade till ert ämne. Säljer du bilar? Leta upp och kommunicera med personer som twittrar om att de går i bilköpartankar, om föret på vägarna till jobbet på morgon eller om trafikstockningen i centrala stan. Är du jurist? Ditt företag kanske kan ge råd och korta förklaringar till personer som twittrar om orättvisor i rättsystemet baserat på någon dom som är aktuell i media. Har du matvaruaffär? Din butiks konto kanske tipsar twittrare som förtvivlat tappat fantasin inför matlagningen. Och så vidare.

3. Notera att ni finns på Twitter

När ni kommit igång, notera såklart i andra kanaler att ni finns på Twitter. Lägg upp användarnamnet på er webb, inkludera det i signaturen på mejl, berätta det på er Facebook-sida.

4. Börja dela eget innehåll

Bara genom att lyssna och finnas närvarande i diskussioner på Twitter, åstadkommer ni mycket. Vill ni få ut ännu större effekt, börja dela eget innehåll. Som sagt: det ska inte vara reklam, utan sådant som skapar engagemang bland era följare, sådant som gör att de vill stanna till vid era tweets och inte scrolla förbi dem i flödet. Här är en innehållsstrategi viktig. Den måste slå fast bl.a. målet med er innehållsproduktion, vad ska ni producera för innehåll (bilder, videor, bloggar etc.) och vilken kanal ska ni dela det i. Vi jobbar dagligen med innehållsstrategier till våra kunder som en central del av vår modell, och ser hur viktigt det är att det finns en grundtanke bakom. Annars försvinner lätt engagemanget för ett företag att använda Twitter.

5. Anpassa! Testa! Förändra!

Twitter är ett väldigt dynamiskt medium, med direkt respons på det du gör. Du ser omedelbart vad som skapar interaktion och intresse bland följarna. Därför kan du också anpassa i princip din strategi från dag till dag och flexibelt utveckla hur ni använder Twitter på ett sätt som få andra kanaler tillåter. Det här är ett måste, eftersom dessa snabba förändringar gör att Twitter som kanal också hela tiden förändras. Sitter ni kvar med samma sätt att bete er i kanalen efter ett år, då kommer kanalen i sig att ha utvecklats ifrån er. Så fort går det.

 

Nu bör du ha en grundläggande förståelse för kraften i Twitter och förhoppningsvis några inledande idéer för hur du kan använda den superpopulära tjänsten. Mejla, kommentera eller – självfallet – twittra gärna (till @samuelstenberg eller @contentbyran) med dina tankar och frågor om att använda Twitter framgångsrikt.

Vill du lära dig mer om Twitter? Ett hett tips är expertnätverkaren Sophia Sundbergs Twitterhandboken (finns hos bl.a. Adlibris), som bjuder på grundligare instruktioner och massvis med tips om att använda Twitter.

Hangouts on Air – sänd video live på nätet

Tänk att kunna göra sin egen TV-show, tänk vilket värde det skulle ge dina kunder och vilka personligheter det skulle bygga! Nu är det faktiskt alldeles möjligt, med Googles tjänst Hangouts on Air, som utvecklas konstant. Dags för dig att börja sända live?

Om du driver ett företag eller en organisation av något slag, vet du precis som jag hur otroligt viktigt det är med personlighet. Vi litar på och gör affärer med personer vi lärt känna. En av de stora fördelarna för ditt och mitt företag i dag med det klimat vi har i den digitala sfären, är hur lätt det är för oss att komma nära våra kunder. Att låta dem lära känna oss som personer och därmed lättare få till stånd avtal och affärer – allt från att det blir lättare för folk att köpa en tandborste från ett företag med lite personlighet, till att affärspampar undertecknar mångmiljonkontrakt först när de fått en riktigt bra känsla för personen som ska underteckna på raden bredvid.

Google Hangouts, specifikt Hangouts on Air, är ett utmärkt och lätthanterat verktyg för att bygga personlighet, lära känna sina kunder och därmed göra fler affärer.

Vad är Hangouts on Air?

Google Hangouts är Googles chattsystem för användare av Google+. En Hangout är egentligen bara ett chattrum där du och dina utvalda samtalspartners ingår. Chattrummet kan vara bara för text, eller så är det en video-hangout. Det är kort sagt Googles svar på Skype.

hoa

Hangouts on Air, som vi ska tala om i dag, är betydligt mer intressant än så. Här talar vi inte bara om en privat videokonversation, utan om en videokonversation du kan sända ut till resten av världen. I en Hangout on Air kan du och upp till nio andra utvalda deltagare (14 andra med premium-varianten) sitta och prata, dela länkar, visa presentationer, svara på tittarfrågor, med mera. Ni skapar något av ert egna tv-program som direktsänds på internet (både på er Google-sida och även er Youtube-kanal, om ni vill) och sedan arkiveras på Youtube automatiskt för att ni senare ska kunna dela videon efter att ni sänt. Den blir precis som en Youtube-video, bara det att den lagras på Youtube under tiden ni spelar. Praktiskt och tidsbesparande!

Vad kan du använda Hangouts on Air till?

Hangouts on Air är en rätt flexibel kanal; klyschan om att endast fantasin sätter gränserna kanske inte riktigt stämmer men något åt det hållet i alla fall. Kärnan i att använda Hangouts on Air är densamma som för alla andra kanaler när vi talar om innehållsmarknadsföring: om ni har ett bra innehåll som ger värde till tittarna, kommer de att titta.

Några exempel på hur företag kan använda Hangouts on Air:

användningsområden för hangouts on air

  • Visa upp en ny produkt i en livesändning. Ni pratar, demonstrerar produkten, tar emot frågor från tittarna som är nyfikna på produkten. Eftersom det sker live kanske ni upptäcker att många är nyfikna på en viss funktion som ni då demonstrerar extra noggrant.
  • Ge en rapport från en branschkonferens. Om du och en kollega varit där, lärt er grejer, träffat nya kontakter, fått lite material med er hem, då är det perfekt att skicka vidare kunskapen med en mysig Hangout on Air. Ni berättar om konferensen, tar upp höjdpunkter, delar med er av material ni fick.
  • Håll en utbildningsserie. Eftersom du med enkla medel kan visa en presentation a la Power Point via en Hangout (d.v.s. tittarna hör din röst men ser presentationen), kan du dela med dig av kunskap till era kunder.
  • Ge mass-support. Om ni just lanserat en ny funktion i programmet eller skickat ut ny hårdvara, kanske många kunder har frågor. Då passar det perfekt att bjuda in till en Hangout där någon i er support-personal demonstrerar programmet, pratar till och svarar på frågor som trillar in från tittarna.

Kom ihåg: oavsett vad det är ni sänder live, sparas videon automatiskt så att ni kan peka tittare till den i efterhand och dela den i andra kanaler.

Obama och andra småfixare använder Hangouts on Air

I min jakt på företag som är duktiga på Hangouts on Air har jag faktiskt till stor del gått bet; det tycks som att Hangouts on Air är sorgligt underutnyttjat i det fältet. Däremot är det väldigt populärt bland folk som t.ex. pratar och live-analyserar fotboll, tv-spel som Minecraft, visar sina senaste gitarr-trix, lär ut saker i Photoshop eller håller föreläsningar.

Vissa profiler har givetvis upptäckt Hangouts on Air. Conan o’Brien är en, och POTUS själv, Barack Obama, är en annan. Nedan ser du hur pompöst han marknadsför sina ”fireside chats”, där några vanliga amerikaner är inbjudna till att sätta sig ner och prata med presidenten medan världen tittar på. Briljant. Var fanns min möjlighet att hänga med Stefan Lövén och Fredrik Reinfeldt i den svenska valrörelsen?

Låter det komplicerat? Det är det inte!

Trots att du kan använda Hangouts on Air på så många sätt och nå ut till hundratusentals, är det faktiskt inte ens komplicerat att använda. Tekniken har ju kommit så långt att de allra flesta klarar av att sända en Hangout on Air med vad de har på skrivbordet i dag. Alla de vanligaste webbläsarna och operativsystemen fungerar, tjänsten anpassar kvaliteten efter din bandbredd och kräver inte mer utrustning än en enkel webbkamera (sådana finns ju ofta inbyggda i våra datorer nu för tiden) och ett vanligt headset. Jag använder oftast mitt Iphone 5-headset när jag sänder via Hangouts on Air, alternativt en konferensmick värd hisnande 300 riksdaler. Vi talar ingen dyrgrip till studio som, alltså. Tänk här bara på att det är bra om alla som ska medverka i sändningen har samma teknologiska förutsättningar, så att skiftet mellan era ljud- och bildkvaliteter inte blir för stort för tittarna.

Det var väl inte så tuffa krav? Såhär går du från att börja förbereda till att faktiskt genomföra en Hangout on Air-sändning:

1. Förbereda

När ni väl bestämt att ni ska göra en sändning med Hangouts on Air, startar ni ett Hangout on Air-event på Google+. För det behövs att ni faktiskt har en sida på Google+, men det är ju annars skaffat i ett nafs.

Du fyller i grundinformation (titel, beskrivning, tidpunkt) och väljer mellan att antingen ha sändningen som publik eller privat. Med alternativ 1, en publik sändning, är sändningen helt offentlig och vem som helst kan hitta den på Google+ eller söka efter den på Youtube. Tar du bort publik-tillvalet blir den privat. Då är det bara personer med länken till sändningen som kan se den. På så sätt kan du t.ex. välja ut ett 20-tal kunder, kanske just de där som ville ha en demonstration av nya programmet eller produkten, och skicka länken till dem. Privat är också perfekt att använda när ni testar Hangouts on Air för er själva; då slipper några tittare trilla in när ni experimenterar med tekniken.

2. Sprida

När du väl startat eventet kan era följare se det på er Google Plus-sida, och du har en adress ni kan sprida i sociala kanaler för att dra publik till sändningen (förhoppningsvis har ni planerat så smart att det är flera dagar kvar till sändning när du skapar eventet, så att era tittare har god tid på sig att planera).

Redan innan sändningen kan era följare, om ni aktiverat den funktionen, skicka in frågor till er via Q&A-appen (questions and answers – frågor och svar). Bara du och de andra som ska vara med i sändningen ser frågorna tills det att ni senare i sändning väljer ut en fråga att besvara och ställa i rampljuset.

3. Testa tekniken

När det börjar närma sig sändningsdags kan ni gå in i förberedelseläge, utan att börja sända. Ni kan testa ljud, kolla att ljuset är bra, sådana saker. Här kan ni sedan välja hur ni vill göra, vill ni sitta båda framför kameran vid samma dator, eller vill ni sitta vid olika? Ni kanske måste vara på olika platser p.g.a. att din kollega arbetar på en annan plats eller är ute och flänger. Det går utmärkt, som sagt kan upp till tio olika datorer vara anslutna till samma Hangout on Air.

4. Sänd!

När ni är redo (helst på den tid ni utlovat!) klickar ni på den stora feta knappen som startar sändningen, och ni är igång. Pang så kan världen se er live via Google och Youtube! Här är några centrala funktioner du kan använda medan ni sänder som förhöjer tittarnas upplevelse och förbättrar innehållet:

Control room

Styr ljudnivåer, slå av och på video. Kollegan kanske har en bad hair day och vägrar medverka i video? Slå av videon och visa dig själv och ha bara ljudet från kollegan.

Showcase

Låter er dela länkar till sajter, videor med de som tittar. Ni kanske förberett ett litet lager med länkar som ni vill dela med er av, t.ex. till ett intressant företag ni träffade på mässan och pratar om i sändningen. Då är det bra service till tittarna att ge dem en länk som de kan följa. Kom ihåg: tittarna kan öppna länken och surfa runt på sajten ni länkar till och fortfarande lyssna till er.

Dela fönster

Om du vill visa en presentation, säg en Powerpoint, med dina tittare, då är det just nu enklaste sättet att dela ett fönster med tittarna. Utgångsläget är ju att de ser bilden från din webbkamera, men det du kan göra är att skifta från det till att tittarna istället ser det du har på din datorskärm istället. Du kan visa en presentation, eller kanske logga in i och demonstrera ett ny mjukvara ni ska lansera? Kanske har det kommit in en fråga om hur man hittar något på er webbplats? Välj att dela ditt fönster med dem, gå in på er webb och visa tittarna, live! Ganska magiskt faktiskt. Här är det som sagt bara fantasin som sätter begränsningarna för vad du kan dela med dig av och vad du kan ge dina tittare (få inga dumma idéer nu bara.)

Kan ditt företag använda Hangouts on Air? Självklart!

Jag förstår att Hangouts on Air kan kännas lite skräckinjagande. Sitta och synas i bild och prata, live, inför potentiellt flera hundra, kanske tusentals personer? Aldrig i livet!

Och nej, det är inte för alla. Men jag ger mig den på att det finns en duktig, utåtriktad person eller två på ditt företag som skulle kunna ge mycket värde till era kunder, existerande som blivande, via en Hangout on Air. Kanske på sälj- eller marknadsföringsavdelningarna?

Vad skulle era sändningar handla om? Som sagt: här är möjligheterna så många att jag inte kan rabbla upp dem alla. Kärnan är att ni behöver leverera något av värde till tittarna, bortom det är allt upp till er. Var bara inte för snabb med att avfärda möjligheterna, för det här är en kanal som förenar många funktioner i en och därmed skapar ett stort värde för mottagarna. I mina ögon är det kanaler som den här, där det krävs lite kreativitet och eftertanke, som kommer att skilja agnarna från vetet i det digitala landskap som nu utformas. Lyckas ni här, har ni en stor konkurrensfördel.

Ta med dig den idén till nästa möte om marknadsfrågor, börja spåna vad era sändningar skulle kunna innehålla, och du ska se att ni snart är igång med era första livesändningar på nätet.